- Reklama varuje pred nebezpečenstvom zdieľania osobných údajov detí na internete.
- Príspevky na sociálnych sieťach môžu ohroziť bezpečnosť našich detí.
- Je dôležité zastaviť sa pred zverejnením informácií o deťoch.
- Bezpečnosť detí na internete si vyžaduje našu pozornosť a zodpovednosť.
Objavila sa nová účinná írska reklama, ktorá poukazuje na nebezpečenstvo zdieľania osobných informácií deťmi na sociálnych sieťach.
Štyridsaťsekundový spot sleduje matku, otca a malé dievčatko, ktorí sa spoločne prechádzajú po nákupnom centre. Cestou rôzni dospelí neznámi ľudia, ktorí prechádzajú okolo, pozdravia dieťa menom a prezradia, že poznajú rôzne podrobnosti z jej života, napríklad že nedávno mala narodeniny, a naznačia, že boli svedkami udalostí, na ktoré neboli pozvaní, ako napríklad narodeninová oslava a futbalový zápas.
Povrchne sú pozdravy priateľské a neškodné, ale postupne sa stupňuje strach z toho, odkiaľ vôbec niečo také vedia, pričom najviac znepokojujúci je muž, ktorý si zavtipkuje: “dúfam, že ťa tvoj otec aspoň raz vyzdvihne načas!” Nakoniec sa ukáže, že k informáciám sa dostali prostredníctvom príspevkov na sociálnych sieťach.
Každým zdieľaním ich života online riskujete, že ich osobné údaje poskytnete celému svetu. Pred zverejnením príspevku sa pozastavte. pic.twitter.com/dN5qRfWkv5
— Data Protection Commission Ireland (@DPCIreland) 24. novembra 2025
“Zakaždým, keď zdieľate ich život online, riskujete zdieľanie ich osobných údajov so svetom,” varuje rozprávač. “Zastavte sa, než niečo zverejníte.”
Reklama bola dielom Írskej komisie pre ochranu údajov (DPC), a dozorný orgán “zodpovedná za monitorovanie uplatňovania všeobecného nariadenia o ochrane údajov (GDPR) a máme aj funkcie a právomoci súvisiace s inými regulačnými rámcami vrátane írskych nariadení o súkromí a elektronických komunikáciách (2011) a smernice (Európskej únie) známej ako smernica o presadzovaní práva (LED).”
Bezpečnosť detí’na internete je dlhodobo znepokojujúcou témou, ktorú ešte zhoršujú obvinenia, že spoločnosti stojace za najväčšími svetovými’sociálnymi sieťami neberú bezpečnosť vážne ani vtedy, keď sú upozornené na zraniteľnosti.
Vlani The New York Times a The Wall Street Journal informovali aj o dôkazoch, že spoločnosť Meta vedela o tom, že jej nástroje na predplatné sa používajú na uľahčenie sexuálneho zneužívania detí, ale zanedbala riešenie tohto problému, konkrétne 2023 varovaní bezpečnostných pracovníkov nadriadeným o tom, že platené nástroje na predplatné používajú stovky “účty spravované rodičmi maloletých” na predaj obrázkov dospelých používateľov mužského pohlavia’ ich vlastných malých dcér v plavkách a trikotoch.
Samotné fotografie neboli sexuálne, nahé ani inak nezákonné, ale mnohí zákazníci dávali matkám prevádzkujúcim účty úplne jasne najavo, že z nich čerpajú sexuálne potešenie. “Niekedy sa rodičia zapájali do sexuálnych žartov o vlastných deťoch alebo nechávali svoje dcéry komunikovať s predplatiteľmi’sexuálnych správ,” uviedol Journal. “Odporúčacie systémy Meta’ aktívne podporovali takéto účty neplnoletých modeliek používateľov, ktorí boli podozriví z nevhodného správania sa na internete voči deťom.”
The Times dodal, že používatelia Instagramu, ktorí nahlásili sexuálne explicitné obrázky a podozrenia z predátorstva, sa “zvyčajne stretli s mlčaním alebo ľahostajnosťou,”a aj keď použili funkciu blokovania na “mnohých”z nich boli v skutočnosti potrestaní obmedzením vlastného prístupu k niektorým funkciám.
Technologický gigant Apple už roky čelí aj obvineniam, že napriek verejným ubezpečeniam o opaku skutočne dokáže z údajov z obchodu iPhone App Store osobne identifikovať používateľov, rozoznať jednotlivé účty iCloud a následne aj meno, e-mailovú adresu a údaje s nimi spojené.
