- Liberalizmus je hriech, vedie k ateizmu a morálnemu úpadku.
- Katolíci nemôžu byť liberáli, pretože odmietajú Božiu nadradenosť.
- Modernizmus a liberalizmus sú protiklady katolicizmu, zasahujú do viery.
- Kniha o. Sardy osvetľuje pravdu a odhaľuje biedu liberalizmu.
Pokiaľ čítate katolícke knihy z obdobia Pred časom, nenájdete v nich žiadne nedorozumenia, ale viac než niekoľko prekvapení. Vďaka odporúčaniu jedného môjho čitateľa som objavil vynikajúci príklad:
Liberalizmus je hriech nielenže vysvetľuje, čo je liberalizmus, prečo je hriechom a ako vedie k ateizmu a morálnemu úpadku - ukazuje tiež, že fenomén zrušených kňazov nie je ničím novým.
Novým nie je ani prítomnosť liberálov v Cirkvi.
Keď otec Felix Sarda y Salvany vydal túto knihu v roku 1884, vyvolalo to reakciu jeho liberálneho diecézneho biskupa – Jacoba Catalu Et Albosa.
Tento biskup sa rozhodol, že dá napísať kňazovi, otcovi De Pazosovi, protireakciu v prospech liberalizmu.
Obe knihy boli zaslané do Vatikánu, pričom biskup očakával, že otec Sarda’odsúdenie liberalizmu odmietne.
Nanešťastie pre biskupa bol v tom čase pápež katolík. Páter Jeroným Secheri, O.P., sekretár Posvätnej kongregácie Indexu za pápeža Leva XIII. odpovedal listom.
Tento list oslavoval statočnú obranu viery v Liberalizmus je hriech a odsúdil obhajobu liberalizmu zo strany biskupa a jeho pisára. List požadoval, aby sa táto kniha stiahla z obehu pre jej chyby, ako aj pre osobné útoky na otca Sarda, ktorý si podľa neho “zaslúži veľkú pochvalu za vyloženie a obhajobu zdravého učenia, ktoré je v nej podané solídne, usporiadane a jasne a bez osobnej urážky kohokoľvek.”
Filozofia a zdravý rozum
Kombinácia zdravého rozumu s mimoriadne jemným ovládaním filozofie je charakteristickým znakom katolíckych publikácií v Pred časom.
Pr. Sarda sa nepostavil len proti liberalizmu. Hovorí nám, čo je a čo robí a kam jeho ideológia vedie – k hriechu a k nahradeniu všetkého ničím.
Čítať túto knihu znamená lepšie pochopiť intelektuálne zbrane, ktorými dnes disponuje – a naučiť sa, ako sa brániť.
V jednom prípade páter Sarda ukazuje, ako je liberalizmus sám o sebe iracionálny – pretože tvrdí, že rozum je najvyšší, ale zároveň trvá na tom, že len liberálne myšlienky sú rozumné. Vo svojej knihe ukazuje, ako kult racionalizmu vytvoril kultúru trans-sanity, ktorú strážia liberálni šovinisti.
Týmto spôsobom ukazuje, prečo sa dnes nachádzame v stave, ktorý musíme nazývať “nový normál”. Táto kombinácia praktickej múdrosti a intelektuálnej prísnosti v službe spáse duší je typická pre pokladnicu tradičnej katolíckej múdrosti, ktorú možno nájsť v predmodernistických publikáciách.
Liberál alebo katolík – nikdy nie oboje
Páter Sarda ukazuje, že liberál nikdy nemôže byť katolíkom. Prečo?" Jeho kniha sa začína jednoduchou definíciou liberalizmu. Vychádza zo základného odmietnutia nadradenosti Boha a namiesto neho stavia ľudský rozum.
Z toho vyplýva protestantizmus, hovorí o. Sarda – a myšlienka, že jedno náboženstvo je rovnako dobré ako iné. To v praxi znamená, zdôrazňuje, že žiadne z nich nie je dobré.
Liberalizmus neúprosne vedie k ateizmu a k morálnemu kolapsu, pričom každý sám rozhoduje o tom, čo je dobré, spravodlivé a pravdivé.
“Slobodné myslenie plodí slobodnú morálku,” poznamenal Don – ako ho tiež nazývali – poznamenal tiež, že liberálna myšlienka podporuje “slobodu náboženstva.”
Túto heretickú koncepciu, samozrejme, propagoval v Dignitatis Humanae – vydanom po Druhom vatikánskom koncile.
Fr. Sarda správne usúdil, že liberalizmus je vzburou proti Bohu a “vojnou proti Cirkvi” –, ktorá nahrádza Božiu autoritu rozhodnutiami ľudí.
Liberalizmus a modernizmus
Liberalizmus označuje o. Sarda za “základ všetkých heréz.” Prečo to povedal?"
“Liberalizmus zasahuje do samotných základov viery,” vysvetlil. “Je to heréza, radikálna a univerzálna, pretože v nej sú zložené všetky herézy.”
Otec Sarda opäť nie je obyčajný hulvát z kazateľnice. Prečo je to tak, ukazuje na pasážach, ako je táto zo strany 28: “Liberalizmus je dogmatické potvrdenie absolútnej nezávislosti jednotlivca a spoločenského rozumu.”
Na druhej strane “katolicizmus je dogma o absolútnej podriadenosti jednotlivca a spoločenského poriadku zjavenému Božiemu zákonu.”
Záverom konštatuje: “Sú to protiklady v priamom rozpore.”
O sedemnásť rokov neskôr vo svojom “kŕmení stáda,” pápež sv. Pius X. odsúdil modernizmus ako “syntézu všetkých heréz.”
Čím je jedno pre druhé?
Od rozumu k chaosu
Liberálna idea spočívala v odstránení Boha pomocou rozumu. Moderná idea chcela skoncovať aj s rozumom.
Modernisti sú kritikmi racionálnych predpokladov liberalizmu – že človek je rozumný, že racionálne usporiadané inštitúcie môžu zlepšiť náš život – že v živote neexistuje nadprirodzený prvok.
Modernisti toto všetko spochybňovali, hľadali v sebe vysvetlenie nového mystifikovaného sveta, do ktorého modernisti vnášali svoje osobné a skôr pohanské cítenie.
Hľadiac do seba, aby to, čo objavili, premietli navonok, modernisti zo seba vytvárali nové totemy, ktoré uctievali v rôznych podobách. Stručne povedané, liberalizmus je kultom rozumu a modernizmus kultom seba samého. Dnes máme postmodernistov, ktorí odmietajú akúkoľvek morálku, odmietajú uznať možnosť faktov a tvrdia, že okrem osobnej fantázie a perspektívy neexistuje vôbec žiadna realita.
Takto rozum viedol k chaosu a k úplnému morálnemu nihilizmu našej doby.
Ak chcete pochopiť, ako sme sa dostali do tohto stavu, kniha o. Sarda’je vynikajúcou učebnicou. Zabezpečí vás v katolíckej viere a odhalí biedu liberalizmu v jeho základnej podstate. Hoci sľuboval oslobodenie do raja na zemi, jeho cesta racionálnej nadradenosti oslobodila ľudstvo do prázdna.
Z tejto šlamastiky samozrejme existuje východisko a Liberalizmus je hriech je ako lampa rozsvietená v hĺbke tmy. Jej čítanie je potešením, a to nielen preto, že už samotná jej existencia ukazuje, že pravdu, ktorú sprostredkúva Kristova cirkev, nemožno nikdy zrušiť.
Rozhovor o tejto knihe si môžete pozrieť v najnovšej epizóde relácie Frankly Tu.
