shutterstock_2513573175-810x500.jpg

Tento disidentský laicizovaný kňaz chce, aby Cirkev upustila od povinného kňazského celibátu

16
Kultúra smrti
  • Kňazský celibát je základným rozmerom presbyterského života, ktorý treba chrániť.
  • Laicizácia kňazov narúša tradičné hodnoty a poslanie Katolíckej cirkvi.
  • Podpora LGBT práv a eutanázie je v rozpore s katolíckou doktrínou.
  • Cirkev by mala podporovať čistotu a zasvätenie sa Kristovi, nie rozvodové trendy.

Rozhovor s laicizovaným kňazom znovu rozprúdil diskusiu o ženatých duchovných.

Talianske noviny Il Gazzettino 16. novembra uverejnili rozhovor s kňazom Lucom Favarinom, ktorému zakázali vykonávať kňazskú službu a ktorý bol následne prepustený z kňazského stavu a zbavený záväzku celibátu.

“Rozhodol som sa neskrývať: “Zamiloval som sa a som so ženou, na ktorej mi veľmi záleží. Je ’ešte skoro, ale chcel by som mať aj dieťa.”

Favarin je muž so zaujímavým životopisom. Je to bývalý farár s misionárskou skúsenosťou v Afrike a pastoračnými skúsenosťami s väzňami, someliér a odborník na kvalitné francúzske vína, konzultant v oblasti medzikultúrnej pedagogiky, bývalý univerzitný pedagóg a autor kníh proti rasizmu.

Pred tromi rokmi diecéza Padova (Padova) pozastavila Favarinovi vysluhovanie sviatostí a kázanie pre konflikty s jeho ordinárom, biskupom Claudiom Cipollom. Tie sa zrejme týkali jeho “spôsobu podnikateľskej činnosti.” Favarin totiž riadil až deväť prijímacích centier pre imigrantov.

K tejto činnosti pridal občiansku angažovanosť, ktorá sa ťažko zlučovala s katolíckou doktrínou: podporoval takzvané práva LGBT a asistovanú samovraždu. Po suspendovaní zo služby získal v roku 2023 od pápeža Františka pápežskú dišpenzáciu, ktorá ho vrátila do laického stavu a zbavila ho povinnosti celibátu.

Jeho laicizácia bola považovaná za hodnú pozornosti verejnosti. Teraz sa kňaz vrátil do centra pozornosti médií, aby potvrdil svoje rozhodnutie mať milostný vzťah so ženou, ktorej identita je v súčasnosti verejnosti neznáma, a zároveň svoju túžbu obnoviť službu v Katolíckej cirkvi ako plne obnovený kňaz.

Prípad Favarin, ktorý sa tento týždeň objavil vo viacerých spravodajských médiách, znovu otvoril diskusiu o kňazskom celibáte. Zároveň sa v talianskych médiách udomácnila myšlienka, že katolícky kňaz môže podporovať postoje, ktoré sú v rozpore s evanjeliom, ako napríklad občianske zväzky osôb rovnakého pohlavia a eutanáziu.

Podľa odhadov Medzinárodného hnutia ženatých kňazov je v Taliansku 5 000 až 7 000 ženatých laicizovaných kňazov a celosvetovo sa predpokladá ich počet okolo 100 000. Hnutie založil v roku 2003 taliansky kňaz Giuseppe Serrone, ktorý bol tiež prepustený z kňazského stavu a zbavený celibátu a neskôr sa v Cirkvi oženil s mladou Albánkou, ktorú spoznal vo svojej farnosti. Cieľom združenia’je vyvíjať tlak na Vatikán, aby zrušil kňazský celibát a znovu začlenil do pastoračného života množstvo ženatých kňazov na celom svete.

V januári 2025 hnutie zaslalo pápežovi Františkovi oficiálnu žiadosť o opätovné prijatie týchto kňazov do plnohodnotného cirkevného života, pričom namietalo, že súčasné kánonické právo im bráni v pastoračnom prispievaní napriek tomu, že majú riadnu dišpenz od celibátu a stabilný rodinný život. To isté hnutie zaslalo pápežovi Levovi list, v ktorom sa sťažuje na vylúčenie ženatých kňazov z jubilejných podujatí pre seminaristov, biskupov a kňazov, ktoré sa konali v júni minulého roka.

“Láska a oltár sú kompatibilné,” uvádza Hnutie ženatých kňazov a vyzýva “Cirkev, aby tieto rodiny prijala ako bohatstvo.”

Pápež Lev XIV. 25. júna pri stretnutí so seminaristami z rôznych diecéz severovýchodného talianskeho regiónu Triveneto dôrazne potvrdil, že kňazský celibát zostáva základným rozmerom presbyterského života a nie je otvorený diskusii.

Pontifik ho označil za “charizmu, ktorú treba uznať, chrániť a vychovávať,” zdôraznil, že nejde len o disciplinárnu povinnosť, ale o voľbu lásky a úplného zasvätenia sa Kristovi.

V príhovore tiež povzbudil mladých budúcich kňazov, aby sa na svojej ceste povolania necítili izolovaní: “Nemyslite si o sebe, že ste sami, ani sami,” povedal a vyzval ich, aby s dôverou žili čistotu a našli podporu v cirkevnom spoločenstve.