Shutterstock_2681765957-810x500.jpg

Anglikáni by mohli čoskoro húfne konvertovať ku katolicizmu: tu je dôvod

23
Kultúra života
  • Prílev anglikánov do Katolíckej cirkvi posilňuje apoštolské učenie a tradíciu.
  • Anglikánska cirkev čelí morálnemu kolapsu, čo otvára dvere pre katolíkov.
  • Konverzia si vyžaduje vzdanie sa protestantského zmýšľania a prijatie autority Cirkvi.
  • Generácia Z v UK ukazuje rastúci záujem o katolícku vieru a tradície.

Katolícka cirkev by mala očakávať vlny anglikánov, ktorí sa budú vracať do Ríma, povedal bývalý anglikánsky biskup.

“(K)olická cirkev by mala byť pripravená na nové skupiny anglikánov, ktorí sa budú usilovať o zjednotenie s ňou, podobne ako počas predchádzajúcich vĺn konverzie,” povedal Mons. Michael James Nazir-Ali v nedávnom rozhovore pre OSV News.

Nazir-Ali je bývalý anglikánsky biskup, ktorý v roku 2021 vstúpil do Katolíckej cirkvi prostredníctvom Osobného ordinariátu Panny Márie z Walsinghamu a teraz je katolíckym kňazom.

Bývalý anglikánsky prelát pre LifeSiteNews povedal, aké sú podľa neho hlavné dôvody tohto prílevu anglikánov do Katolíckej cirkvi.

“Žiadna cirkev nie je dokonalá, ale zdá sa, že hlavné dôvody príchodu súvisia s kontinuitou apoštolského učenia, správnou metódou pri riešení súčasných problémov bez kapitulácie pred zeitgeistom, a adekvátnym miestnym a univerzálnym magistériom, ktoré môže deklarovať, objasňovať a vysvetľovať vieru Cirkvi bez toho, aby ju menilo,” povedal.

“Existujú aj iné, ťažšie opísateľné dôvody, ako napríklad sviatostná istota a dôvera v apoštolskú službu, ktoré majú pre niektorých väčšiu váhu,” povedal Nazir-Ali pre LifeSiteNews.

Povedal, že tento trend odchodu anglikánov z Anglikánskej cirkvi do katolicizmu “bude pravdepodobne pokračovať.”

Napriek určitým nejasnostiam v posledných rokoch, najmä počas pontifikátu pápeža Františka, istota nemenného učenia Katolíckej cirkvi má silnú príťažlivosť pre konzervatívnych anglikánov, ktorí čelia morálnemu a teologickému kolapsu svojej cirkvi.

Nedávne vymenovanie prvej ženy za arcibiskupku Canterbury bolo zlomovým bodom, ale v mnohých ohľadoch to bola len špička ľadovca. Sarah Mullallyová bola vymenovaná do najvyššej cirkevnej funkcie v anglikánskej cirkvi napriek tomu, že je pro-potratová a pro-LGBT. Anglikánska cirkev však začala “vysväcovať” ženy v roku 1994 a prvá žena “biskupka” bola vymenovaná v roku 2014, takže tento fenomén nie je nový.

Pár mesiacov predtým bola za arcibiskupku Walesu vymenovaná otvorená lesbička Cherry Vann.

Kým tieto menovania oslavovali progresivisti a mainstreamové médiá, konzervatívne frakcie Anglikánskej cirkvi, najmä v Afrike, prerušili svoje väzby s Anglikánskou cirkvou kvôli heterodoxným, progresivistickým postojom Mullallyho a veľkej časti britského episkopátu.

Čítajte: Konzervatívni anglikáni sa oddeľujú od Anglikánskej cirkvi kvôli LGBT ‘požehnaniam’ vo veľkom rozkole

Tento odpad medzi anglikánmi predstavuje pre Katolícku cirkev obrovskú príležitosť prilákať mnoho nových členov, ktorí sú rozčarovaní heterodoxiou Anglikánskej cirkvi a hľadajú bezpečné útočisko zdravého učenia a tradície, tvrdí Nazir-Ali.

Nazir-Ali nedávno vystúpil na Globálnej konferencii o budúcnosti anglikánov (Global Anglican Future Conference, GAFCON), skupine, ktorá tvrdí, že zastupuje najmenej polovicu z 85 miliónovej svetovej anglikánskej populácie, ktorá sa rozišla s Anglikánskou cirkvou kvôli vymenovaniu Mullallyho za arcibiskupa v Canterbury, keďže vyučuje “nebiblické a revizionistické učenie.”

“Anglikánska cirkev sa jednoznačne rozhodla ísť cestou liberálnych protestantských denominácií a vzdala sa akýchkoľvek nárokov na zachovávanie katolíckej apoštolskej postupnosti,” Msgr. Nazir-Ali.

Povedal pre OSV News, že trvanie GAFCON’u na autonómii anglikánskych provincií, ktoré rozhodujú o vlastnej doktríne a podávajú vlastný výklad Písma ako “jediného základu spoločenstva” povedie k budúcim problémom.

“Katolícka cirkev súhlasí, že Písmo je najvyššou autoritou vo veciach viery — ale spoliehať sa len na Písmo je nebezpečné,” povedal. “Pritom ak si každá provincia môže robiť, čo chce, je to recept na chaos v dnešnom ’rýchlo sa meniacom svete.”

Pre mnohých zostane pripojenie sa ku Katolíckej cirkvi jedinou reálnou možnosťou, domnieva sa Nazir-Ali.&#/p>

Ibaže ďalší známy katolík, ktorý konvertoval z anglikanizmu, bývalý kaplán kráľovnej Alžbety II, Gavin Ashenden, ponúka opatrnejšiu predpoveď.

Ashenden v nedávnom článku na svojom Substacku hovorí, že hoci mnohí opúšťajú Anglikánsku cirkev, vstup do Katolíckej cirkvi si vyžaduje, aby sa vzdali svojho protestantského zmýšľania, čo pre mnohých nebude ľahká úloha.

Bývalí anglikáni musia pochopiť, že Katolícka cirkev nie je len ďalšou denomináciou, ale jedinou pravou Cirkvou založenou Ježišom Kristom.

“Práve toto vzdanie sa — vzdanie sa názorov, či dokonca práva mať názory — sa ukazuje ako také hlboko znepokojujúce a neprispôsobivé pre protestantské myslenie. Často je to ’priveľa”, napísal Ashenden. “Väčšina protestantov sa pri tom zastaví; nemôžu prijať autoritu Katolíckej cirkvi, ktorá je, samozrejme, autoritou Ježiša a Ducha Svätého.”

“Naučiť sa úplne novému pohľadu na Ježiša, na Máriu, na svätú omšu, na nadprirodzeno, na existenciu, moc a vplyv svätých a na realitu zla — to všetko si bude vyžadovať revolúciu v myslení protestanta,” povedal. “A jednoducho byť otrávený z toho, že Anglikánska cirkev už nemá žiadnu vlastnú etiku ani správny referenčný bod, nestačí.”

Ashenden si však stále myslí, že súčasná kríza je pre katolíkov vynikajúcou príležitosťou osloviť anglikánov, a navrhol pozvať ich na omšu a prečítať si Katechizmus. Tvrdil, že protestanti sa musia dozvedieť o autentickej histórii a filozofii pred reformáciou v 16. storočí a zbaviť sa propagandy, ktorou boli kŕmení o Katolíckej cirkvi.

V Spojenom kráľovstve už určite existujú nádejné náznaky, keďže katolíci z generácie Z v súčasnosti prevyšujú počet anglikánov v pomere 2:1 v krajine, ktorá prerušila svoje zväzky s Katolíckou cirkvou v roku 1534 za vlády kráľa Henricha VIII. Počet veriacich generácie Z v Spojenom kráľovstve vyskočil zo 4 % v roku 2018 na 16 % v roku 2025, čo znamená návrat k viere a možný vzostupný trend, keď čoraz viac ľudí z mladej generácie prijíma Boha a katolícku vieru.