- Tradičná latinská omša je krásnou súčasťou katolíckej tradície a spirituality.
- Biskup Fernandes podporuje TLM ako hlboký liturgický zážitok pre veriacich.
- Liturgické reformy 70. rokov zmenili katolícku prax, čo nie všetci prijali pozitívne.
- Rodinné tradície a katechizmus sú kľúčové pre zachovanie katolíckej identity.
Tradičná latinská omša (TLM) je podľa kolumbuského biskupa Earla Fernandesa “krásnou súčasťou tradície Cirkvi”.
Jeho excelencia sa nedávno vyjadril v rozhovore pre Catholic World Report. Fernandes, ktorého vymenoval pápež František v roku 2022, už predtým vyjadril podporu TLM, keďže ju pravidelne obetoval ako farár.
V rozhovore sa Fernandes podelil o to, že 70. roky 20. storočia, obdobie po liturgických reformách, ktoré nasledovali po Druhom vatikánskom koncile, “boli zvláštnym obdobím, keď sme vyrastali v Katolíckej cirkvi … liturgicky a katecheticky.”
“Môj otec nás učil náboženstvo z Baltimorského katechizmu,” podelil sa prelát.
Fernandes už skôr povedal, že jeho rodičia považovali prepracované Novus Ordo omše v Amerike za oveľa odlišnejšie od toho, čo zažili vo svojej rodnej krajine v Indii.
On predtým povedal National Catholic Register:
Fernandes sa podobne vyjadril aj vo svojom poslednom rozhovore pre Catholic World Report.
“Keď som vyrastal v’70. rokoch, vo farnostiach sa konali omše s gitarami a liturgickým tancom. Môj otec mal záľubu v latinskej omši,’povedal prelát. “Keď som chodil na medicínu, neďaleko sa ponúkala latinská indultná omša. Páčil sa mi gregoriánsky chorál, ako aj jej pokoj a ticho. Chodieval som aj’na anglickú omšu, podľa toho, aký som mal program.”
Povedal, že arcibiskup Cincinatti Daniel Pilarczyk “ma požiadal, aby som študoval latinskú omšu, aby som mohol pomôcť pri jej slávení. Nebolo v tom nič ideologické; chceli sme ponúknuť omšu, ktorá by zodpovedala pastoračným potrebám ľudí. Je to krásna súčasť tradície Cirkvi’”
Prelát tiež kladie dôraz na povolania, pričom poznamenal, že v roku 2022, keď začal viesť diecézu, bolo nula kňazských vysviacok.
“Pred tromi rokmi sme mali 17 seminaristov. Dnes ich máme 43. Od môjho príchodu som vysvätil deväť kňazov a ďalších päť som inkardinoval,”podelil sa o svoje skúsenosti. “Podarilo sa nám vymenovať skvelých riaditeľov pre povolania a zamestnať mladších, dynamických kňazov v kľúčových oblastiach našej diecézy.”
Povedal, že ženy prejavili väčší záujem o vstup do rehoľných rádov.
Fernandes sa tiež podelil o to, že ťažké rozhodnutie, ktoré urobil pred niekoľkými rokmi, prináša svoje ovocie.
Ako už predtým informoval The College Fix, Fernandes začal odstraňovať liberálnejších otcov paulistov z dohľadu nad univerzitnou pastoráciou na Štátnej univerzite v Ohiu, obrovskej verejnej univerzite v Columbuse.
“V roku 2022 som to schytal, keď som nechal diecéznych kňazov prevziať Newmanovo centrum na Štátnej univerzite v Ohiu [predtým ho viedli otcovia paulisti]. Ale prináša to ovocie,” povedal. “Vidíme“mladých mužov, ktorí majú záujem stať sa diecéznymi kňazmi.”
“S viac ako 60 000 študentmi, ktorí navštevujú Ohio State University, sa diecéze naskytá neuveriteľná príležitosť pre ohlasovanie evanjelia Ježiša Krista aj pre potenciál budúcich kňazov a rehoľníkov,” diecéza vtedy uviedla.
V rozhovore Fernandes tiež povzbudil veriacich, aby sa modlili ruženec, študovali Bibliu a “[b]vybudovali si vo svojom dome malú svätyňu Najsvätejšieho Srdca Ježišovho a Nepoškvrneného Srdca Panny Márie.”
Prelát predtým pracoval aj pre arcibiskupa Carla Mariu Viganaò, keď pôsobil ako pápežský nuncius v Spojených štátoch.
O svojom pôsobení pre neho uviedol:
Prijal ma. Videl som ho modliť sa pol hodiny pred omšou, zbožne slúžiť omšu a po nej sa modliť. Nevidel som žiadne ostré vyjadrenia proti pápežovi Františkovi, ktoré sa neskôr objavili. Keď som ho poznal, bol to človek, ktorý ponúkol veľkú službu Cirkvi. Bol tichý a mierny, vôbec nie zúrivý, ako sa ukázalo neskôr. V mojej prítomnosti nikdy nehovoril zle o pápežovi. Modlil sa a plnil si svoje povinnosti. To, čo prišlo neskôr, bolo prekvapujúce.
Vyjadrenie biskupa’o tradícii odráža rastúci trend
Komentár biskupa’o kráse latinskej omše odráža rastúci záujem katolíkov milénia a generácie Z o tradíciu a krásne liturgie.
Kým sa niektorí preláti snažili potláčať TLM aj úctivé praktiky, ako sú ad orientem Novus Ordo omše a prijímanie Eucharistie na jazyk v pokľaku, mnoho mladých ľudí prijíma katolícku vieru kvôli tradícii.
“V posledných rokoch som si všimol väčší dôraz na liturgiu a jej príťažlivosť,” napísal v máji na X páter Patrick Hyde. Je kňazom na univerzitnom kampuse Indiana University v Bloomingtone. “Máme dokonca študentov, ktorí na nedeľnú omšu TLM jazdia viac ako hodinu na každú stranu.”
“Títo mladí ľudia strávili celý život bombardovaní hlukom & obrazmi,” Hyde pozoroval. “Chcú prestávku, ktorá im umožní odpočinok & vedie k Bohu.”
Sanfranciský arcibiskup Salvatore Cordileone podobne sa vyjadril v apríli: “Pre mňa je povzbudzujúce, koľko mladých ľudí priťahujú klasické katolícke praktiky, ktoré tak účinne vyjadrujú transcendentnú skutočnosť.”Katedrála v San Franciscu začala ponúkať omšu ad orientem a pridala kľačiačky, aby vyhovela zvýšenému záujmu o prijímanie na jazyk.
