GettyImages-2215697344-810x500.jpg

Vatikán predstavil omšu "starostlivosti o stvorenie", ktorá vychádza z Laudato si' a "teológie stvorenia

33
Kultúra života
  • Nová omša za starostlivosť o stvorenie posilňuje náš vzťah k Bohom a prírode.
  • Vatikán reaguje na ekologické výzvy s dôrazom na zodpovednosť voči stvoreniu.
  • Modlitby vyjadrujú teologické hodnoty a podporujú integrálnu ekológiu v liturgii.
  • Omša slúži ako výzva k vernej správe darov, ktoré nám Boh zveril.

Vatikán vo štvrtok zverejnil texty novej votívnej omše “za starostlivosť o stvorenie” a oznámil, že pápež Lev XIV. použije nové modlitby pri súkromnej omši so skupinou v Castel Gandolfo na budúci týždeň.

Od 10.00 hod. Rímskeho času 3. júla Tlačová kancelária Svätej stolice zverejnila dekrét “o formulári a biblických čítaniach pre omšu za starostlivosť o stvorenie” - podpísaný prefektom Dikastéria pre Boží kult a disciplínu sviatostí kardinálom Arthurom Rocheom a jeho sekretárom arcibiskupom Vittoriom Violom OFM - a usporiadala tlačovú konferenciu k jeho zverejneniu.

Nový formulár omše “pro custodia creationis,” schválený pápežom Levom XIV. bol pridaný k omšiam “pro variis necessitatibus vel ad diversa,” alebo votívnym omšiam, Rímskeho misála.

Čítajte: Vatikán oznamuje nové votívne omše ‘za starostlivosť o stvorenie’

Podľa dekrétu a s odvolaním sa na encyklický list pápeža Františka’ Laudato si’ (LS), bolo “dikastériom považované za vhodné” zaviesť nový omšový formulár, pretože “je zrejmé, že dielo stvorenia je vážne ohrozené kvôli nezodpovednému používaniu a zneužívaniu dobier, ktoré nám Boh daroval do starostlivosti (porov. Laudato si’ č. 2).”

Vatican News vo štvrtok oznámil, že pápež Lev XIV. bude “9. júla sláviť prvú ‘omšu za starostlivosť o stvorenie’” pri súkromnej príležitosti s pracovníkmi “Borgo Laudato Sì’,”výchovnej skupiny, ktorú pápež František založil v Castel Gandolfo na podporu “ekologického obrátenia,” podľa svojho encyklického listu.

V formulár obsahuje nový introit, kolektu, tajomstvo, antifónu na prijímanie a postkomuniu, ako aj špeciálne vybrané lekcie pre čítania, evanjelium, verš Aleluja a žalmy:

Predkladateľom nových omšových textov bol kardinál Michael Czerny, SJ, prefekt Dikastéria pre podporu integrálneho ľudského rozvoja, a arcibiskup Vittorio Francesco Viola, OFM, sekretár Dikastéria pre Boží kult a disciplínu sviatostí.

Viola na tlačovej konferencii vo štvrtok ráno vysvetlil dôvody výberu modlitieb pre omšu, pričom sa vo veľkej miere odvolával na pápeža Františka a jeho encykliku Laudato si’ a nedávno zverejnenú apoštolskú exhortáciu Laudate Deum, “O klimatickej kríze.”

Viola povedal, že nová votívna omša “preberá niektoré hlavné postoje obsiahnuté v LS a vyjadruje ich formou modlitby v teologickom rámci, ktorý encyklika oživuje.”

Ako príklad prelát uviedol, že modlitba Offertoria “preberá a umocňuje slová predkladania darov spôsobom, ktorý vystihuje teologické pojmy, ktoré inšpirujú našu liturgickú kontempláciu stvorenia,” pričom uvádza: “celé dejiny spásy, ktorých základom a začiatkom je stvorenie, vrcholia v Pánovej”Pasche; liturgia sviatostným spôsobom sprítomňuje paschálne tajomstvo, sprítomňuje ho a odhaľuje jeho účinnosť; v kontinuite s logikou vtelenia to, čo Boh stvoril, a dielo ľudských rúk (chlieb, víno, olej, voda…) dosahujú svoj plný význam v slávnostnom úkone; ich vznešenosť si vyžaduje náš kontemplatívny pohľad na stvorené veci, ktorý mení náš vzťah k nim.”

Podobne Viola povedal, že v prednáškach na “omšu za starostlivosť o stvorenie” možno čítania “vnímať tak, že predstavujú ‘výzvu’ a príležitosť zaviazať sa k praktizovaniu opravenej hermeneutiky biblických textov”, ktorú podľa neho “zdôraznil” pápež František v Laudato si’.

“Bez takejto korekcie,” povedal Viola, “hrozí, že budeme podporovať postoje, ktoré nie sú v súlade s pravdou Zjavenia a zastávať napríklad postoj, ktorý LS 69 definuje ako ‘pokrivený antropocentrizmus.’”

Arcibiskup Černý dodal, že nový formulár vznikol “ako odpoveď na požiadavky, ktoré navrhol Laudato si’.”Uviedol, že v posledných desaťročiach “Cirkev “neustále potvrdzuje ‘vzájomnú zodpovednosť medzi človekom a prírodou” (LS 67),” a požiadal, aby nám nové omšové modlitby mohli “pomôcť naučiť sa starať” o stvorenstvo, ktoré “je už vždy prítomné v katolíckej liturgii.”

Na tento účel prelát vyjadril nádej, že svätá omša pôsobí ako výzva “byť vernými správcami toho, čo nám Boh zveril – nielen v každodenných rozhodnutiach a verejnej politike, ale aj v našej modlitbe, bohoslužbe a spôsobe života vo svete.”

“Touto svätou omšou, ” uviedol Czerny, “Cirkev ponúka liturgickú, duchovnú a komunitnú podporu starostlivosti, ktorú všetci potrebujeme pre prírodu, náš spoločný domov. Takáto služba je skutočne veľkým skutkom viery, nádeje a lásky.”

Záverom Viola povedal, že omšové texty “sú dobrým protiliekom proti určitému čítaniu LS , ktoré hrozí redukciou hĺbky jej obsahu na ‘falošnú alebo povrchnú ekológiu’ (LS 59), ktorá je ďaleko od tej ‘integrálnej ekológie’, ktorá je v encyklike výdatne opísaná a propagovaná (porov. LS kap. IV).”

;