- Generácia Z túži po liturgii s úctou a tichom, čelí však odporu.
- Študenti hľadajú stabilitu a tradičné hodnoty v liturgii, nie rozptýlenie.
- Medzigeneračné napätie v cirkvi bráni mladým v duchovnom raste a zapojení.
- Rastúci počet nových kňazov sa hlási k ortodoxným a konzervatívnym hodnotám.
Kňaz z univerzitného kampusu povedal, že generácia Z chce v liturgii úctu a ticho, ale často sa stretáva s odporom starších generácií.
Páter Patrick Hyde je dominikánsky kňaz a farár Katolíckeho centra svätého Pavla na Indiana University v Bloomingtone. Nedávno sa podelil o svoje pozorovanie mladších katolíkov na základe takmer 10-ročnej skúsenosti so službou vysokoškolským študentom.
“V posledných rokoch som si všimol väčší dôraz a príťažlivosť liturgie,” napísal páter Hyde na X. “Máme dokonca študentov, ktorí na nedeľnú svätú omšu TLM cestujú viac ako hodinu každou cestou.”
V hlučnom svete chcú študenti “niečo, čo ich vyvedie z rytmu neustálych rozptýlení a pokusov upútať ich zmysly.”
“Títo mladí ľudia strávili celý svoj život bombardovaní hlukom ”obrazmi,” otec Hyde. Hyde povedal: “Chcú prestávku, ktorá im umožní odpočinúť si & a zároveň ich privedie k Bohu.”
Studenti však môžu mať problémy, pretože každá farnosť sa môže líšiť svojou liturgiou, a preto “majú problém zorientovať sa v rôznorodých a niekedy protichodných prístupoch k liturgii v našich farnostiach.”
Keď študenti môžu nájsť kvalitné liturgie na pôde univerzity alebo v blízkom kostole, vzniká napätie, keď opustia univerzitu a chcú nájsť niečo podobné alebo to zopakovať vo svojej domácej farnosti.
Študenti “sa často cítia povýšení alebo ignorovaní. Je to prirodzené napätie v [medzigeneračných] spoločenstvách. To, čo jedna generácia považuje za príkladné, druhá generácia považuje za problematické,” vysvetlil kňaz.
Nie je to’len otázka veku alebo kultúry, ale v spoločenstve s veľmi rozdielnymi prístupmi k liturgii & jej významu & účelu, v cirkvi, kde sú liturgické normy & postupy také rôznorodé, nie je’divu, ako ľahko sa diskurz o liturgii môže stať sporným.
— O. Patrick Hyde, OP (@frpatrickop) 26. mája 2025
Ale niektorí farníci budú tlačiť na pílu a nechajú študentov, aby sa cítili izolovaní.
Nakoniec, o. Hyde povedal, že mladí ľudia chcú byť “vyzvaní svojou vierou.”
“Vyrástli”v krajine morálneho relativizmu a zistili, že im chýba,” vysvetlil. “Preto chcú spoločenstvo (a najmä kňazov), ktorí ich budú držať pri najvyšších štandardoch.”
Kňaz poznamenal, že sa nesnaží postaviť na “stranu”, ale ilustrovať napätie a problémy. Povedal, že ako kňaz sa chce dozvedieť viac.
“Chcem tiež poukázať na to, že nás sem priviedli desaťročia zmätku &veľmi rôznorodej praxe,” uzavrel páter Hyde. “Nebude to jednoduchá, rýchla ani ľahká cesta vpred, ale keďže liturgia je vrcholom bohoslužby, je to”úsilie, ktoré stojí za to.”
Postrehy kňaza’potvrdili nielen laici, ale aj ďalší duchovní, ktorí uviedli, že majú podobné skúsenosti.
“Mladí dospelí právom túžia po starobylom/mystickom,” napísal v reakcii páter Dan Andrews, farár Newmanského centra na univerzite v Nebraske-Omahe.
Skvelý príspevok. Vždy som’veril, že ak’porovnávame, liturgia RC by sa mala viac podobať pravoslávnej a menej luteránskej bohoslužbe. To’je napätie, ktoré práve teraz pociťujeme. Mladí dospelí právom túžia po starobylom/mystickom. https://t.co/sRCnYAqfRI
— Páter Dan Andrews (@Fr_Dan_Andrews) 26. mája 2025
Páter Andrew Dickinson, sám bývalý univerzitný kňaz, povedal, že vlákno je “veľmi dobré.”
“Mladí žijú vo veľmi ‘plastickom’ svete, tvárnom podľa ich želaní; čo môže byť dobré, ale je aj zdrojom zmätku a zrady,” dodal. “Technológia je hlavným ‘plastickým’ zdrojom.”
“Takže je tu hlad po stabilite, ktorá ich nezradí,” dodal ďalej. “Veľká časť liturgického prostredia (určite architektúra a hudba) je ‘plastická’ podľa rozmaru celebranta, personálu a dobrovoľníkov. Preto hľadajú stabilitu.”
Zdieľané príbehy sú ďalším dôkazom toho, že americká Katolícka cirkev sa zrejme uberá tradičnejším smerom, aj keď sa niektorí biskupi snažia obmedziť latinskú omšu a zabraňujú úctivým praktikám, ako je kľačanie a prijímanie Najsvätejšej sviatosti na jazyk (historická prax, ktorá je chránená kanonickým právom).
Zatiaľ čo niektorí biskupi možno chcú vykoreniť úctu a tradíciu, niektorí preláti a duchovní ich prijímajú.
Sanfranciský arcibiskup Salvatore Cordileone napríklad nedávno podporil kľačanie pri svätom prijímaní a oznámil, že spustí projekt zameraný na zavedenie úctivejších liturgických praktík, ako uvádza LifeSiteNews nedávno informoval.
Biskup Earl Fernandes z diecézy Columbus navyše nedávno kritizoval gitarovú hudbu a liturgické tance na omšiach a podelil sa o to, ako sa ako dieťa zúčastňoval na tradičnej latinskej omši. Biskup Fernandes, ktorý ako farár tiež slúžil latinskú omšu, zdôraznil potrebu ticha a úcty pri omši v súlade s potrebou “kristocentrickej” bohoslužby, ako o tom nedávno informoval portál LifeSiteNews.
“Väčšina z nich sú mladí,”povedal predtým o účastníkoch TLM. “Hľadajú úctu a krásu, pocit transcendencie a spojenie s rodičmi a starými rodičmi, generáciami viery.”
Nie náhodou diecéza zaznamenala obrovský nárast počtu seminaristov, odkedy prelát prevzal diecézu v roku 2022.
Na dôvažok, celonárodný prieskum katolíckych kňazov ukázal, že väčšina nových kňazov, teda tých, ktorí boli vysvätení po roku 2020, sa považuje za “konzervatívnych” alebo “ortodoxných”, zatiaľ čo “progresívnych” kňazov je čoraz menej, ako LifeSiteNews už skôr informoval.
“Jednoducho povedané, podiel nových kňazov, ktorí sa považujú za politicky ‘liberálnych’ alebo teologicky ‘progresívnych’, od Druhého vatikánskeho koncilu neustále klesá a v súčasnosti už takmer úplne vymizol,” uvádza sa v správe Katolíckej univerzity v Amerike.
