shutterstock_2343924803-e1717681107693-810x500.jpg

Kanadský zákon o online spravodajstve pomáha mainstreamovým médiám a škodí nezávislým, varujú kritici

15
Neutral
  • Online News Act (Bill C-18) je kontroverzným kanadským právnym predpisom.
  • Zákon poškodil menšie médiá a odrezal ich od zdrojov návštevnosti.
  • Google súhlasil s dohodou v hodnote 100 miliónov kanadských dolárov ročne.
  • Nezávislé médiá majú obavy z toho, že budú znevýhodnené v rámci dohody.

Ak ste unavení z cenzúry a dystopických hrozieb voči občianskym slobodám, prihláste sa na Reclaim The Net.

Jeden z&nbsprozporuplných a kontroverzných kanadských právnych predpisov, Online News Act (Bill C-18), bol propagovaný a obhajovaný zástancami ako “riešenie” na pretrvávajúcu krízu, ktorej čelia médiá.

Kritici však tvrdia, že doteraz urobil len málo, okrem toho, že ešte viac poškodil mediálnu scénu, najmä menšie a začínajúce médiá, pretože ich odrezal od jedného z dvoch kľúčových zdrojov návštevnosti (a peňazí z reklamy).

EXKLUZÍVNE: Kanadská armáda zaznamenala 800% nárast počtu zranení spôsobených očkovaním po zavedení očkovacej látky COVID

Návrh zákona nadobudol účinnosť v júni minulého roka a celkový obraz, ktorý sa medzitým vynoril, je taký, že najväčšie staršie médiá pravdepodobne získajú leví podiel peňazí – na úkor nezávislých a digitálnych médií.

Tí, ktorí stoja za týmto zákonom, ho predávajú verejnosti ako spôsob, ako dosiahnuť “spravodlivé obchodné dohody” medzi veľkými vyhľadávačmi a sociálnymi médiami a mediálnymi organizáciami.

Koho sa kanadským zákonodarcom nepodarilo presvedčiť, je spoločnosť Meta, ktorá sa rozhodla, že radšej zablokuje odkazy na správy z kanadských médií na Facebooku a Instagrame, ako by mala byť nútená platiť vydavateľom.

Ale spoločnosť Google súhlasila s dohodou v hodnote 100 miliónov kanadských dolárov ročne (očakáva sa, že sa zmení na päťročnú dohodu v celkovej hodnote približne 366 miliónov USD). Teraz vzniká nová kontroverzia – kto bude tieto peniaze spravovať?"

O prvej várke týchto prostriedkov pokrývajúcej jeden rok sa rozhodne v júni. Spoločnosť Google sa rozhodla, že si veci zjednoduší – gigant bude rokovať len s jedným kolektívom a všetky médiá, ktoré majú právo podať žiadosť, bude zastupovať práve on.

Čítajte: Kanadský poslanec sa stal virálnym s divokou tirádou, v ktorej tvrdí, že ‘klimatické núdzové situácie’ nie sú ‘rodovo neutrálne’

Zdroje teraz uvádzajú, že existujú dvaja hlavní uchádzači – jedným z nich je Online News Media Collective, ktorý zastupuje niektorých z najväčších hráčov v odvetví, ako sú CBC, Kanadská asociácia vysielateľov (CAB) a News Media Canada (NMC).

To vyvoláva obavy, že nezávislé médiá budú mať z dohody ťažkosti, pretože sú prakticky vylúčené z Online News Media Collective a pretože pravidlá financovania zvýhodňujú mediálne spoločnosti s väčším počtom zamestnancov na plný úväzok.

Druhým uchádzačom je nezisková organizácia Canadian Journalism Collective, ktorá dúfa, že sa jej podarí zabezpečiť spravodlivé a transparentné prideľovanie peňazí.

Prevzaté so súhlasom Reclaim The Net.