DSC05468-scaled-e1702389584760-810x500.jpeg

BREAKING: Kardinál Fernández vydal text o "platnosti" sviatostí

142
Kultúra života

Victor Manuel kardinál Fernández zverejnil nový dokument o “platnosti sviatostí”, ktorý je podľa neho odpoveďou na rôzne nepovolené zmeny formy sviatostí, ktoré ich robia neplatnými. 

Dvanásťstranový text s názvom Gestis Verbisque zverejnil 3. februára nový prefekt Kongregácie (dikastéria) pre náuku viery (CDF). (Preklad LifeSite’tu)

Textu, ktorý bol jednomyseľne schválený 25. januára na plenárnom zhromaždení členov CDF a následne 31. januára pápežom Františkom, sa dostalo na verejnosť, pretože - podľa Fernándeza - “je potrebné si všimnúť, že liturgické slávenie, najmä sviatostí, sa nie vždy uskutočňuje v úplnej vernosti obradom predpísaným Cirkvou.”

“Niekoľkokrát toto dikastérium zasiahlo, aby vyriešilo pochybnosti o platnosti sviatostí slávených v rámci rímskeho obradu pri nerešpektovaní liturgických noriem, pričom niekedy muselo skončiť s bolestnou negatívnou odpoveďou, pričom v týchto prípadoch konštatovalo, že veriaci boli okradnutí o to, čo im prináleží,” napísal Fernández. 

Príručka Gestis Verbisque (GV), určená predovšetkým biskupom, sa predstavuje ako pomôcka a chce zdôrazniť “niektoré prvky doktrinálnej povahy v súvislosti s rozlišovaním platnosti slávenia sviatostí, pričom venuje pozornosť aj niektorým disciplinárnym a pastoračným dôsledkom.”

Fernández vo veľkej miere čerpal zo spisov Druhého vatikánskeho koncilu spolu s textami Tridentského koncilu, svätého Tomáša Akvinského a pápežov Benedikta XVI. a Františka. 

“Zásahy Magistéria do sviatostných záležitostí boli vždy motivované základnou starostlivosťou o vernosť slávenému tajomstvu,” poznamenal. “Cirkev má totiž povinnosť zabezpečiť prioritu Božieho pôsobenia”a chrániť jednotu Kristovho tela v tých úkonoch, ktoré nemajú obdobu, pretože sú posvätné ‘par excellence” s účinnosťou zaručenou Kristovým kňazským pôsobením.”

Podčiarkujúc hmotu a formu, ktoré sa vyžadujú pre platnosť každej sviatosti, GV poznamenal, že “nemožno ignorovať, že keď Cirkev zasahuje do určovania konštitutívnych prvkov sviatosti, vždy koná zakorenená v Tradícii, aby lepšie vyjadrila milosť udelenú sviatosťou.”

Odvolávajúc sa priamo na Tridentský koncil, aby poznamenal, že minis sviatosti musí mať “úmysel urobiť aspoň to, čo robí Cirkev,” Fernández zopakoval učenie tohto koncilu, že “hmota, forma a úmysel sú vnútorne spojené: sú integrované do sviatostného úkonu takým spôsobom, že úmysel sa stáva zjednocujúcim princípom hmoty a formy, čím sa stávajú posvätným znakom, ktorým sa udeľuje milosť ex opere operato.”

Principiálne Fernández predstavil text rozhodnutia CDF z roku 2020 o krste, pričom poznamenal, že zmena formy sviatosti nie je súkromnou alebo malou záležitosťou, ale záležitosťou, ktorá sa týka Cirkvi: 

zmeniť z’vlastnej iniciatívy slávnostnú formu sviatosti nepredstavuje jednoduché liturgické zneužitie ako prekročenie pozitívnej normy, ale vulnus spôsobený zároveň cirkevnému spoločenstvu a rozpoznateľnosti Krista’čo v najzávažnejších prípadoch spôsobuje neplatnosť samotnej sviatosti, pretože povaha služobnej činnosti si vyžaduje, aby človek verne odovzdával to, čo prijal.

Kým Fernández na začiatku GV poznamenal, že “zmena formy sviatosti alebo jej predmetu je teda vždy vážne nedovoleným činom a zasluhuje exemplárny trest práve preto, že takéto svojvoľné gestá sú schopné spôsobiť vážnu škodu Božiemu’vernému ľudu,” nezaoberal sa konkrétnymi prípadmi každej sviatosti, ale svoj komentár ponechal na všeobecnejšie úvahy o nevyhnutnosti predmetu a formy sviatosti. 

Predsedníctvo omše

Tretí oddiel dokumentu však venoval “Liturgickému predsedníctvu a umeniu slávenia,” pričom vo veľkej miere čerpal z tém, ktoré sa nachádzajú v dokumentoch Druhého vatikánskeho koncilu. Zaoberajúc sa tak konkrétnejšie omšou, Fernández zdôraznil, ako “kňaz v prípade slávenia znovu predstavuje samotného Krista.”

Kňaz nemá “moc, ktorú by mohol vykonávať svojvoľne,” napísal kardinál, pretože “hlavou Cirkvi, a teda skutočným predsedom slávenia, je jedine Kristus.”

Varujúc najmä pred tým, aby si kňazi osvojovali neprimerané predstavy o autorite, Fernández dal pozoruhodnú váhu téme “krstného kňazstva,” ako ju zastáva Druhý vatikánsky koncil”Lumen Gentium. 

“Práve preto by mal kňaz chápať, že autentický ars celebrandi je taký, ktorý rešpektuje a vyzdvihuje Kristov primát a actuosa participatio celého liturgického zhromaždenia, a to aj prostredníctvom pokornej poslušnosti liturgickým normám,” napísal, parafrázujúc Všeobecnú inštrukciu Rímskeho misála. 

Fernández uzavrel svoj dokument citátom z Pápež František’2022 list Desiderio Desideravi, ktorý potvrdil Františkovu’ obmedzenia týkajúce sa tradičnej latinskej omše a zároveň propagoval reformovanú liturgiu ako “jedinečné vyjadrenie lex orandi rímskeho obradu.”

Fernández sa vo svojom texte GV nezaoberal tradičnou liturgiou napriek tomu, že citoval z Desideria Desideravi, a namiesto toho napísal, že “celá Cirkev je povolaná strážiť bohatstvo, ktoré je v nich [sviatostiach] obsiahnuté, aby sa prvenstvo Božieho’spásonosného pôsobenia v dejinách nikdy nezatienilo, a to ani v krehkom sprostredkovaní znakov a gest vlastných ľudskej prirodzenosti.”