Fernandez-e1698752437801-810x500.jpg

Prečo je pápež František taký nonšalantný k sexuálnym hriechom?

447
Kultúra smrti

Pápež František nedávno povedal - a nie prvýkrát - že Cirkev a jej členovia venujú príliš veľa pozornosti tomu, čo nazval “otázkami pod pásom".”  

Jeho nonšalantný postoj k sexuálnym hriechom - k takému správaniu, ktoré je výslovne odmietané šiestym a deviatym prikázaním - tiež do značnej miery vysvetľuje Fiducia Supplicans, v ktorej pápež František a kardinál Victor Manuel Fernández  povoľujú  požehnanie párom v neregulárnych situáciách a párom rovnakého pohlavia.” 

Koniec, ak si myslíte, že Cirkev za posledné dve tisícročia venovala príliš veľa pozornosti “otázkam pod pás”, prečo potom neudeliť požehnanie homosexuálnym párom (aj keď sa musíte kvôli forme tváriť, že ich “nežehnáte ako pár”)?

Každý už pochopil, že súčasný držiteľ Katedry sv. Petra má vo zvyku robiť zmätené a mätúce vyhlásenia. Jeho deemfáza sexuálnych hriechov si však zaslúži osobitnú pozornosť, pretože je v takom nápadnom rozpore so svetom, v ktorom sa nachádzame.  

Žijeme v spoločnosti, ktorá je rovnako prešpikovaná sexom, ako bola Sodoma v čase svojho rozkvetu, a v istom zmysle ešte zvrátenejšia.  

 Súpis je dlhý a dlhý.

RELEVANTNÉ: Peruvian bishop bans same-sex ‘blessings,’ says Fiducia Supplicans ‘harms the communion of the Church’

V otázke ignorovania telesných hriechov je pápež sám sebe najlepším príkladom.  Opakovane chránil, ba dokonca povýšil na biskupov tých, ktorí boli hodnoverne obvinení z hriechov “pod pásom.” Patrí k nim niekoľko jeho pomocných biskupov v Buenos Aires a čoraz viac kňazov, biskupov a arcibiskupov v Ríme, ako dostatočne zhrnul nedávno Henry Sire na týchto stránkach. Tento vzorec správania sa datuje desaťročia dozadu, do jeho prvých dní, keď bol pomocným biskupom v Buenos Aires.

Na druhej strane on a jeho akolyti rýchlo odstraňujú každého, kto poukáže na závažnosť sexuálnych hriechov. Napríklad kardinál McElroy zo San Diega pred niekoľkými rokmi odvolal kňaza za to, že otvorene kázal proti homosexualite, zatiaľ čo sám František zbavil biskupa Stricklanda jeho diecézy za jeho obranu nemenného učenia Cirkvi, ktorá zahŕňala vedenie ružencovej manifestácie proti takzvaným mníškam večného odpustu, skupine drag queens, ktoré svojím oblečením a správaním zosmiešňujú sväté rády. 

Najrozsiahlejšie vyjadrenia pápeža k “otázkam pod pás” prišli v knižnej interview s francúzskym reportérom Dominique Woltonom, uverejnené v roku 2018. Keď Wolton navrhuje, že “najradikálnejším” posolstvom evanjelia je “odsúdenie šialenstva peňazí,” František rýchlo súhlasí:  

Je to preto, že niektorí radšej hovoria o morálke, vo svojich homíliách alebo z katedier teológie.  Existuje veľké nebezpečenstvo pre kazateľov, a to odsúdiť len morálku, ktorá je – prepáčte – ‘pod pásom.’  Ale iné hriechy, ktoré sú vážnejšie, nenávisť, závisť, pýcha, márnivosť, zabitie druhého, odňatie života sa spomínajú len zriedka. Prístupovať k mafii, uzatvárať tajné obchody  

Prihovárajúc sa k svojej téme, Francis oznamuje:

Hriechy tela sú najľahšie hriechy. Pretože telo je slabé. Najnebezpečnejšie sú hriechy ducha. Hovorím o anjelstve: pýcha, márnivosť sú hriechy anjelstva. Kňazi majú pokušenie  nie všetci, ale mnohí  zamerať sa na hriechy sexuality, čo ja nazývam morálka pod pás. Ale vážnejšie hriechy sú inde.

Wolton je celý súcitný a Františkovi hovorí, že jeho posolstvo je “nepochopené.” Takto povzbudený pápež ďalej chváli tých, ktorých nazýva “dobrými kňazmi”, ktorí sa jednoducho zbavujú telesných hriechov:

Znám jedného kardinála, ktorý je dobrým príkladom. Zveril sa mi, keď hovoril o týchto veciach, že len čo za ním niekto príde, aby hovoril o tých hriechoch pod pás, hneď povie: ‘Rozumiem, poďme’ďalej.’ Zastaví ho, akoby chcel povedať: ‘Rozumiem, ale pozrime sa, či nemáš niečo dôležitejšie. Modlíš sa? Hľadáš Pána? Čítaš evanjelium? Dáva mu najavo, že sú chyby, ktoré sú oveľa dôležitejšie ako toto. Áno, je to hriech, ale… hovorí mu: ‘Rozumiem’: A ide ďalej.

No, pre mňa ako katolíckeho laika najradikálnejšie posolstvo v Biblii vôbec nie je o chamtivosti, žiadostivosti alebo pýche.  Spomína skôr to, že my, nedokonalé bytosti, sa musíme snažiť prekonať všetky naše nedokonalosti až kým dokonale neodrážame Božiu dobrotu. Ako poznamenáva svätý Matúš vo svojom evanjeliu, Ježiš zakončil svoju kázeň na vrchu touto výzvou: “Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec.” (Mt 5, 48)

Toto je absolútne skľučujúce, pretože nenecháva priestor na omyl či dvojzmyselnosť v žiadnej, aj tej najmenšej hriešnej záležitosti.  Sme tu v tomto slzavom údolí, aby sme získali vládu nad všetkými svojimi zlými pudmi, vrátane tých telesných.  

Najsmrteľnejšie hriechy však zostávajú, všetkých sedem, a všetky z definície ničia dušu. A medzi nimi sú v súčasnom veku telesné hriechy zodpovedné za zničenie väčšieho počtu duší než Františkove “anjelské hriechy pýchy a márnivosti.

POKRAČUJEME: Svätý Ján Pavol II. ukazuje, ako je pápež František’požehnanie‘rovnakého pohlavia’ nezlučiteľné s katolíckym učením

Ako to vieme?  Pretože nám to povedala Panna Mária.Sama varovala fatimské deti počas svojho zjavenia 13. mája 1917 a prostredníctvom nich celé ostatné ľudstvo že  viac duší ide do pekla kvôli telesným hriechom ako z akéhokoľvek iného dôvodu.” 

Ak to platilo pred sto rokmi, ešte viac to platí teraz, keď duše ničiaca pornografia ničí mysle, manželstvá a rodiny, keď sú státisíce detí na celom svete sexuálne zneužívané a keď sa každoročne obetujú potratom desiatky miliónov ich nenarodených bratov a sestier.

Vzhľadom na to všetko sa zdá byť zanedbaním povinnosti držiteľa Petrových kľúčov akýmkoľvek spôsobom znižovať zlo sexuálneho hriechu. Odvrátením očí od zla zlo nezmizne, iba oslabí naše odhodlanie vzdorovať mu, keď udrie nabudúce. 

Keď náš Pán prišiel k žene pristihnutej pri cudzoložstve, najprv prepustil mužov, ktorí sa ju chystali ukameňovať, čím zabránil porušeniu piateho prikázania. Potom, keď videl jej ľútosť, odpustil jej predchádzajúce porušenie šiesteho prikázania. Nakoniec ju povzbudil, aby zostala čistá, slovami  Choď a už nehreš.”

Kristus nepovedal: “Hriechy pod pásom nie sú dôležité.”  

Možno by niekto mal pápežovi pripomenúť túto pasáž.

 

Steven W. Mosher je prezidentom Population Research Institute a autorom knihy Bully of Asia: Prečo je čínsky sen novou hrozbou pre svetový poriadok.