Screenshot-2023-10-13-130028-e1697198511298-810x500.png

Kardinál Müller odsúdil potvrdenie pápeža Františka o prijímaní pre rozvedených a znovu zosobášených

349
Kultúra smrti

V otvorenom liste svojmu priateľovi kardinálovi Dominikovi Dukovi, ktorý 13. októbra exkluzívne uverejnilo Settimo Cielo, kardinál Gerhard Ludwig Müller podrobne kritizuje odpoveď kardinála Victora Manuela Fernándeza, nového prefekta Dikastéria pre náuku viery, z 25. septembra minulého roka na sériu otázok samotného Duku, ktoré sa týkali eucharistického prijímania pre rozvedených a znovuzosobášených.”

Duka, emeritný pražský arcibiskup, postúpil tieto otázky v júli minulého roka v mene Českej biskupskej konferencie dikastériu vedenému kardinálom Fernándezom, ktorý nemal vo svojom predposlednom predchodcovi nikoho iného ako kardinála Mülera, náhle odvolaného v roku 2017 pápežom Františkom, s ktorým je Fernández naopak spriaznený.

PREČÍTAJTE SI: Prof. de Mattei podporuje tvrdenia otca Murra’o vatikánskom vyšetrovaní slobodomurárstva z roku 1978

Pred prečítaním Müllerovho’listu je však užitočné vrátiť sa späť k tomu, čo viedlo k dramatickému konfliktu.

Len 4. októbra v úvode prejavu synody o synodalite, František na ňu išiel s “tlakom verejnej mienky”, ktorá, “keď bola synoda o rodine,” chcela, aby sa verilo, “že sa bude podávať sväté prijímanie rozvedeným.”

Ale nespomenul, že nikto iný ako on, pápež, vo februári 2014, niekoľko mesiacov pred otvorením tejto synody, zvolal dvojdňové konzistórium za zatvorenými dverami medzi všetkými kardinálmi a zaviazal ich, aby prerokovali úvodnú prednášku kardinála Waltera Kaspera plne podporujúcu prijímanie pre rozvedených a “znovu zosobášených.”

A také’podráždenie vyvolalo u Františka odmietnutie mnohých kardinálov, vrátane prominentných, podporiť túto tézu, že v predvečer synody o rodine dal tento pokyn osobitnému sekretárovi zhromaždenia, chietiskému arcibiskupovi Brunovi Forte, podľa čoho sám Forte verejne informoval 2. mája 2016:

Ak budeme výslovne hovoriť o svätom prijímaní pre rozvedených a ‘znovu zosobášených,’ nemáte ani potuchy, akú paseku nám títo chlapci [kardináli a biskupi, ktorí sú proti tomu] narobia. Takže’nehovorme o tom priamo; vy si pripravte predpoklady a ja potom vyvodím závery.

Nemusíme dodávať, že za to, že Forte, dovtedy patriaci medzi pápežových obľúbencov, dal takýto pohľad do zákulisia, upadol do nemilosti a vypadol z verejného diania.

Stalo sa však presne to, čo povedal. Po tom, čo sa dve zasadania synody o rodine skončili bez dosiahnutia dohody v tejto otázke, František vyvodil závery tak, že do niekoľkých drobných poznámok pod čiarou k svojej posynodálnej exhortácii Amoris laetitia vložil tichý súhlas so svätým prijímaním pre rozvedených a “znovu zosobášených.”A keď sa ho pýtali novinári v lietadle, ktoré sa 16. apríla 2016 vracalo z Lesbosu, nebál sa povedať: “Na túto poznámku pod čiarou si nespomínam.”

A prišiel čas na dubiu. V septembri 2016 štyria poprední kardináli požiadali pápeža, aby konečne jasne odpovedal na ich otázky týkajúce sa tejto a ďalších otázok. František však odmietol odpovedať a mlčanie nariadil aj Kongregácii pre náuku viery, ktorej prefektom bol v tom čase Müller. V novembri sa preto štyria kardináli rozhodli, že dubiu zverejnia. Opäť bez toho, aby dostali odpoveď, a už vôbec nie audienciu u pápeža, ktorý sa však medzitým postaral o to, aby si všetko zariadil po svojom.

Čítajte: ‘Rím nás opustil’: Rímske fórum života je pre budúcnosť Cirkvi životne dôležité

V babylone interpretácií Amoris laetitia totiž povedali svoje aj biskupi z Buenos Aires, ktorí sa vyslovili za prijímanie rozvedených a “znovu zosobášených” v list svojim kňazom z 5. septembra 2016, na ktorý František v ten istý deň nadšene reagoval svojím list súhlasu:

El escrito es muy bueno y explícita cabalmente el sentido del capítulo VIII de ‘Amoris laetitia.’ No hay otras interpretaciones. Y estoy seguro de que hará mucho bien.

[Text je veľmi dobrý a dôkladne vysvetľuje zmysel VIII. kapitoly ‘Amoris laetitia.’ Neexistujú žiadne iné interpretácie. A som si istý, že prinesie veľa dobrého]

Bolo treba ešte určiť, akú autoritu pre celosvetovú Cirkev môže niesť súkromný list Jorgeho Maria Bergoglia sekretárovi biskupov z oblasti Buenos Aires.

A o to sa postarali prečítaním oboch listov 7. októbra v Acta Apostolicae Sedis, oficiálnom orgáne Svätej stolice, spolu s “rescriptum”, ktorý ich povýšil na “magisterium authenticum.”

Práve o toto “rescriptum” sa kardinál Fernández v odpovedi na Dukove”pochybnosti 25. septembra minulého roka opieral pri potvrdzovaní magisteriálnej autority súhlasu, ktorý pápež František udelil prijímaniu rozvedených a znovu zosobášených. S celým radom ďalších usmernení týkajúcich sa jeho uplatňovania.

Ale teraz naráža na úplný nesúhlas kardinála Müllera, svojho predchodcu na čele toho istého dikastéria, ktorý v tomto liste svojmu priateľovi kardinálovi Dukovi bod po bode rozoberá argumenty Fernándeza, ktorého pápežský’súhlas je tiež vyjadrený slabo – Müller upozorňuje – pripojený tak, ako je “s jednoduchým datovaným podpisom na spodku strany,” namiesto obvyklých kanonických formuliek.

Od Müller:

Vaša Eminencia, drahý brat Dominik kardinál Duka,

S veľkým záujmom som si prečítal odpoveď Dikastéria pre náuku viery (DDF) na Vaše “dubia” k postsynodálnej apoštolskej exhortácii “Amoris Laetitia” (“Risposta a una serie di domande,” ďalej “Risposta”) a rád by som sa s Vami podelil o svoje hodnotenie.

Jedna z pochybností, ktoré ste predložili DDF, sa týka výkladu “Amoris Laetitia”, ktorý sa nachádza v liste biskupov regiónu Buenos Aires z 5. septembra 2016 a ktorý umožňuje prístup k sviatostiam spovede a Eucharistie rozvedeným osobám, ktoré uzavreli druhý civilný zväzok, aj keď sa naďalej správajú ako manželia bez úmyslu zmeniť svoj život. V “Risposta” sa potvrdzuje, že tento text z Buenos Aires patrí do riadneho pápežského magistéria, keďže ho schválil sám pápež. František totiž potvrdil, že výklad, ktorý ponúkajú biskupi z Buenos Aires, je jediným možným výkladom “Amoris Laetitia.” V dôsledku toho “Risposta” naznačuje, že textu z Buenos Aires, podobne ako ostatným textom riadneho magistéria pápeža, treba dať náboženskú podriadenosť mysle a vôle (porov. “Lumen Gentium” 25, 1).

Celý text listu kardinála Müller’možno nájsť zde.

Pretlačené so súhlasom Settimo Cielo.