Untitled-7-810x500.png

Svätý archanjel Michal nám ponúka svoju pomoc a ochranu pred satanom a zlom

344
Neutral

Slávny archanjel sa dnes objavuje na čele nebeského vojska: V nebi sa odohral veľký boj, Michal a jeho anjeli bojovali s drakom a drak bojoval so svojimi anjelmi. (Apokalypsa 12, 7) V šiestom storočí zasvätenie&nbspchrámov svätého Michala na Monte Gargano a v rímskom Cirku zvýšilo slávu tohto dňa, ktorý však bol už dávno predtým zasvätený Rímom pamiatke všetkých nebeských cností.

Východ si šiesteho septembra pripomína zjavenie víťazného kniežaťa v Chone (staroveký Collossæ) vo Frýgii; zatiaľ čo ôsmeho novembra je slávnosť anjelov, ktorá zodpovedá nášmu dnešnému sviatku a nesie názov: “Synaxia svätého Michala kniežaťa nebeského vojska a ostatných duchovných mocností.”Hoci sa pojem synaxis zvyčajne používa len na náboženské zhromaždenia tu na zemi, dozvedáme sa, že v tomto prípade znamená aj zhromaždenie verných anjelov na volanie ich náčelníka a ich spojenie navždy spečatené ich víťazstvom. (Menolog. Basilii.)

Kým sú teda tieto nebeské sily, ktorých tajomný boj stojí v čele prvej stránky dejín? Ich existenciu potvrdzujú tradície všetkých národov, ako aj autorita Svätého písma. Ak sa poradíme s Cirkvou, učí nás, že na začiatku Boh stvoril súčasne dve prirodzenosti, duchovnú a telesnú, a potom človeka, ktorý sa skladá z oboch. (Štvrtý lateránsky koncil, IV cap. Firmiter) Stupnica prírody klesá stupňovaním od bytostí stvorených na Božiu podobu až po samé hranice ničoty; a tými istými stupňami stvorenie stúpa hore k svojmu Stvoriteľovi. Boh je nekonečné bytie, nekonečná inteligencia, nekonečná láska. Stvorenie je večne konečné: ale človek, obdarený rozumovým intelektom, a anjel s intuitívnym chápaním pravdy neustále v procese očisťovania rozširujú hranice svojej nedokonalej prirodzenosti, aby zväčšovaním svetla dosiahli dokonalosť väčšej lásky.

Jedine Boh je jednoduchý s tou nemennou produktívnou jednoduchosťou, ktorá je absolútnou dokonalosťou vylučujúcou možnosť pokroku; On je čistý Zákon, v ktorom sú podstata, sila a pôsobenie jedna vec. Anjel, hoci je úplne nezávislý od hmoty, predsa podlieha prirodzenej slabosti, ktorá je nevyhnutná pre stvorenú bytosť; nie je absolútne jednoduchý, lebo v ňom činnosť je odlišná od moci a moc od podstaty. (Thomas Aquinas, Summa Theologiæ, I Q54, čl. 1-3) O čo väčšia je slabosť zloženej prirodzenosti človeka’neschopného vykonávať operácie intelektu bez pomoci zmyslov!

“V porovnaní s našou,” hovorí jeden z najosvietenejších bratov anjelského lekára,“aké pokojné a svetlé je poznanie čistých duchov! Nie sú odsúdení na zložité rozpravy nášho rozumu, ktorý sa ženie za pravdou, skladá a analyzuje a pracne vyvodzuje závery z predpokladov. Okamžite chápu celý rozsah prvotných právd. Ich intuícia je taká pohotová, taká živá, taká prenikavá, že je nemožné, aby sa prekvapili, ako my, a omylom.”

“Ak klamú sami seba, musí to byť z ich vlastnej vôle. Dokonalosť ich vôle sa rovná dokonalosti ich intelektu. Nevedia, čo je to byť vyrušovaný násilím chúťok. Ich láska je bez emócií a ich nenávisť voči zlu je rovnako pokojná a múdro zmiernená ako ich láska. Takáto slobodná vôľa nepozná rozpaky, pokiaľ ide o jej ciele, ani nestálosť v rozhodnutiach. Zatiaľ čo u nás je potrebné dlho a úzkostlivo uvažovať, kým sa rozhodneme, vlastnosťou anjelov je, že jediným činom určia predmet svojej voľby. Boh im rovnako ako nám navrhol nekonečnú blaženosť vo videní svojej vlastnej podstaty; a aby ich na taký veľký cieľ uspôsobil, obdaril ich milosťou zároveň s tým, ako im dal bytie. V jednom okamihu povedali áno alebo nie; v jednom okamihu slobodne a vedome rozhodli o svojom osude.” (Monsabré 15. konferencia, pôst 1875)

Nebuďme závistliví. Anjel nás svojou prirodzenosťou prevyšuje, ale ktorému z anjelov kedy povedal: “Ty si môj Syn?" (Hebr 1,5, Žalm 2,7) Jednorodený Boží Syn si nevzal na seba anjelskú prirodzenosť. Keď bol na zemi, uznal dočasnú podriadenosť ľudstva týmto čistým duchom a ráčil od nich prijať, podobne ako jeho telesní bratia, aj ohlasy Božej vôle,  (Dionýz. Areop. De cælesti hierarchia, 4,4Mt 2,13-15) a pomoc a silu. (Lukáš 22,43)

Ale “Boh nepodriadil anjelom budúci svet,” hovorí apoštol. (Hebrejom 2,5) Ako môžeme pochopiť túto Božiu príťažlivosť k tomu, čo je najslabšie? Môžeme ho uctievať len v pokornej, láskyplnej viere. Práve to bolo Luciferovým’kameňom úrazu v deň veľkej bitky v nebi. Ale verní anjeli sa v radostnej adorácii skláňali k nohám Dieťaťa-Boha, ktorý sa im predobrazoval na Máriinom’kolene, a potom povstali, aby spievali: “Sláva Bohu na výsostiach a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.”

O Kriste, môj Kriste, ako hovorí sv. Denis ťa nazýva, (Dionýz. De cælesti hierarchia, 2, 5) Cirkev ťa dnes s radosťou ohlasuje ako krásu svätých anjelov. (Hymnus chvál) Potom, Bohočloveče, si vznešenou výškou, odkiaľ čistota, svetlo a láska prúdia na trojitú hierarchiu deviatich chórov. Ty si najvyšší Hierarcha, stred svetov, správca zbožštených tajomstiev na večnej hostine.

Ohnilí Serafíni, trblietaví Cherubíni, nezlomné tróny, dvor cti Najvyššieho a vlastníci najvznešenejšieho dedičstva: podľa Areopagitu dostávate svoju spravodlivosť, svoj lesk a svoju horiacu lásku prostredníctvom priameho spojenia od nášho Pána: (Dionýz. ubi supra, 7,2) a cez vás sa od neho na sväté mesto prelieva všetka milosť.

Vládcovia, cnosti a mocnosti; zvrchovaní disponenti, hlavní hýbatelia a vládcovia vesmíru: v mene koho vládnete svetu? Nepochybne v tom, ktorého je to dedičstvo; v mene Kráľa slávy, Človeka-Boha, Pána silného a mocného, Pána zástupov.

Angelovia, archanjeli a kniežatá; nebeskí’poslovia, vyslanci a dozorcovia tu dole: či nie ste aj vy, ako hovorí apoštol, služobníkmi spásy, ktorú na zemi uskutočňuje Ježiš, nebeský veľkňaz?

Takisto aj my ťa skrze toho istého Ježiša, najsvätejšia Trojica, oslavujeme spolu s tromi kniežacími hierarchiami, ktoré obklopujú tvoj Majestát svojimi deviatimi nehmotnými kruhmi ako valom obkoleseným človekom. Prikloniť sa k Tebe a pritiahnuť k Tebe všetky veci je ich spoločným zákonom. Očisťovanie, osvietenie, zjednotenie: týmito tromi spôsobmi postupne alebo súčasne sú tieto vznešené bytosti priťahované k Bohu a tým istým spôsobom priťahujú aj tých, ktorí sa ich snažia napodobňovať.

Vysokí duchovia, práve s pohľadom stále upretým na výšinu ovplyvňujete tých, ktorí sú pod vami a okolo vás. Hojne čerpajte, pre seba i pre nás, z ústredných ohňov božstva; očisťujte nás od viac než len nedobrovoľných slabostí prírody; osvieťte nás; zapáľte nás svojimi nebeskými plameňmi. Z toho istého dôvodu, pre ktorý nás satan nenávidí, vy nás milujte: chráňte rod Slova, ktoré sa stalo telom, pred spoločným nepriateľom. Tak nás ochraňuj, aby sme boli odteraz hodní obsadiť medzi vami miesta, ktoré uvoľnili obete pýchy.

Adam od svätého Viktora takto spieva plnosť dnešného’tajomstva.

SEKVENCIA

Nech láska prepukne v chválu, nech náš chór spieva v prítomnosti nebeských občanov: naša chvála bude príjemná a krásna, ak s ňou bude v súlade čistota našich sŕdc.

Nech všetci chvália Michala; nech sa nikto neochudobní o radosť tohto dňa’. Ó, šťastný deň! v ktorom je zaznamenané slávnostné víťazstvo svätých anjelov.

Starý drak je vyhnaný a všetky jeho nepriateľské légie zahnané na útek: rušiteľ je sám vyrušený, žalobca je zvrhnutý z nebeskej výšky.

Pod Michalovou’ochranou je pokoj na zemi, mier v nebi, chvála a jasot, lebo on, mocný a udatný, sa zasadzuje za bezpečnosť všetkých a víťazí v boji.

Pôvodca hriechu, vyhnaný z neba, blúdi vzduchom: číha, aby nastražil svoje nástrahy, a vnucuje svoj jed; ale strážna skupina anjelov znižuje jeho moc na nulu.

Tri odlišné hierarchie sú stále zamestnané rozjímaním a nekonečnou piesňou; ani ich rozjímanie, ani ich nepretržitá harmónia neprerušuje ich nepretržitú službu.

Oh! v nebeskom meste, aká obdivuhodná je láska troch trojitých chórov; milujú nás a bránia a dúfajú, že ich rady naplníš ty.

Ako sú medzi ľuďmi na zemi rozličné milosti, tak v nebeskej odmene dostanú spravodliví rozličné stupne slávy; iná je dokonalosť slnka, iná mesiaca a rozličná jas hviezd; tak bude aj vzkriesenie.

Nech sa starý človek prispôsobí novému, pozemský čistote nebeských občanov; jedného dňa sa im má vyrovnať, a hoci ešte nie je celkom čistý, nech v nádeji očakáva odmenu.

Aby nám títo blahoslavení duchovia pomáhali, zbožne ich uctievajme a neúnavne im vzdávajme hold; úprimná oddanosť nás zmieruje s Bohom a spája s anjelmi.

Mlčme zatiaľ, čo sa týka nebeských tajomstiev, a pozdvihnime čisté mysle a nepoškvrnené ruky k výšinám:

Tak nech nás najvyšší senát uzná za spoludedičov: a nech božskú milosť chvália tak anjeli, ako aj ľudia.

Našej božskej hlave buď sláva a medzi jeho údmi jednota. Amen.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Gueranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.