Pápež je zrejme proti tomu, aby rozvedení pristupovali k eucharistii

2,137
Kultúra života

Pápež František v nedávnom rozhovore pri príležitosti druhého výročia jeho zvolenia povedal mexickej novinárke Valentine Alazrakiovej, že tí, ktorí očakávajú, že Cirkev dovolí pristupovať k svätému prijímaniu rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom majú nereálne predstavy.

Rozhovor bol 13. marca publikovaný vo forme audio záznamu aj v písanej forme na stránke vatikánskych správ. 

Nejasnosti ohľadom tejto otázky sú rozšírené aj medzi vysoko postavenými kardinálmi a biskupmi, ktorí otvorene vyjadrujú rozchádzajúce sa názory bez vyjadrenia od pápeža. Dokonca aj aktuálny rozhovor, ktorý síce naznačuje, že pápež je proti tomuto návrhu, za ktorý bojoval pápežov blízky priateľ a dôverník kardinál Walter Kasper, ponecháva veľa otázok.

Pri kladení otázky na túto tému pápežovi Františkovi, reportérka predpokladala, že rozvedení a znovu zosobášení katolíci môžu pristupovať k svätému prijímaniu. Potom sa spýtala na otvorenosť voči homosexuálom.

Reportérka sa pápeža Františka spýtala, či rozvedení a znovu zosobášení budú môcť pristupovať k svätému prijímaniu a nakoľko bude Cirkev otvorená voči homosexuálom. Prvá pápežova reakcia na túto otázku bola: „Myslím, že máte nerealistické očakávania.“

Pápež počas rozhovoru rozprával hovorovou španielčinou, preto je ťažké určiť, čo presne chcel povedať. Často používal záporné vety v zmysle kladných viet, ide o španielsky ekvivalent „nebolo by to tak?“ alebo „nie je to tak?“

Pápež hovoril o tom, „ako tieto znovu vytvorené rodiny zapojiť do života Cirkvi.“

„Sú to druhé zväzky,“ povedal, „ktoré sú niekedy neobyčajné ... môžeme povedať, že ide o zlyhanie?“ Ale potom sa vrátil späť k téme, ako ich zapojiť do života Cirkvi.

Dovoliť ľuďom v takýchto zväzkoch pristupovať k eucharistii je podľa Františka len zjednodušenie, pretože tým „im vlastne nijako nepomôžeme.“ A dodal: „To, čo Cirkev chce, je aby ste sa zaradili do jej života.“

„Niektorí ale hovoria: ,Nie, ja chcem len pristupovať k prijímanie a to je všetko.‘“ Ale podľa pápeža by sme tým spravili z eucharistie iba symbol zdvorilosti. Ale pápež týmto ľuďom odkazuje: „Nie. Znova sa zapojte do života Cirkvi.“

Avšak, okrem toho, František poznamenal, že „podľa súčasných predpisov rozvedení ľudia nemôžu robiť sedem vecí.“ Priamo naznačil, že nesúhlasí minimálne s jedným z týchto zákazov.

Znovu zopakoval to, čo povedal počas decembrového rozhovoru, kedy navrhol, že pravidlo zakazujúce rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom stať sa krstnými rodičmi by sa malo zmeniť.

Prečo by nemali byť krstnými rodičmi, opýtal sa pápež. „Aké svedectvo by to bolo pre krstné deti? Svedectvo, ktoré by hovorilo: ,Pozri, spravil som v živote chybu, teraz som v tejto situácii. Som katolík. Máme takéto princípy. Podľa nich žijem a budem ťa sprevádzať.‘“

Pápež to nazval „svedectvom pravdy“ a poukázal na veľký rozpor v Cirkvi, keď nedovoľuje rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom stať sa krstnými rodičmi, zatiaľ čo členovia gangov, kriminálnici a vrahovia môžu byť krstnými rodičmi bez problémov.

Katolícke pokyny pre výber krstných rodičov zvyčajne zakazujú zvoliť si takých krstných rodičov, ktorí žijú v nepretržitom stave smrteľného hriechu, nevynímajúc tých, ktorí sa rozviedli a znovu zosobášili. Ako jeden konkrétny príklad uvádza, že krstný rodič má byť „kresťanským vzorom, ktorý sa riadi učením Katolíckej cirkvi.“

Takto vylúčení z oprávnenosti stať sa krstnými rodičmi budú tí, ktorí žijú v homosexuálnom zväzku, „tí, ktorí nie sú zosobášení a žijú spolu v domácnosti a/alebo tí, ktorí sú za potraty a/alebo tí, ktorí nevstúpili niekoľko rokov do katolíckej cirkvi, a tým pádom nepraktizujú vieru a/alebo osoba žijúca v nepretržitom stave smrteľného hriechu kvôli nemorálnosti.“