ultrasound3d21.png

Mexiko odmieta legalizovať potraty až do dňa narodenia

110
Milko Kostovič
Kultúra života

Najvyšší súd Mexika nedávno odmietol radikálne potratové rozhodnutie, ktoré sa podobalo na americký prípad Roe v. Wade. Toto rozhodnutie bolo reakciou na iné rozhodnutie sudcu nižšieho súdu, ktorý nariadil mexickému štátu Vera Cruz, aby tam zmenili svoj trestný zákonník a umožnili potraty v prvých dvanástich týždňoch tehotenstva. Súd hlasovaním 4 ku 1 rozhodol, že sudca zo štátu Vera Cruz prekročil svoju právomoc. 

Podľa sudkyne Normy Piñovej by povolenie súdov diktovať význam zákonov napísaných zákonodarcami štátu znamenalo "pád do súdneho aktivizmu". Toto rozhodnutie bolo nepríjemným prekvapením pre mnohých Západniarov (najmä Američanov), ktorí sa domnievajú, že od súdov sa súdny aktivizmus vyžaduje. A progresívci samozrejme očakávajú, že pri rozvoji štátu si Mexičania rozšíria tzv. potratové práva a odmietnu to, čo ľavicovo-orientované noviny Guardian nazvali "silnými tradíciami Katolicizmu a machizmu"

Za posledných niekoľko desaťročí mexické štáty opakovane hlasovali v prospech zachovania potratových reštrikcií. Západní propagátori potratov si však jednoducho nedokážu predstaviť spoločnosť, ktorá by vedome a dobrovoľne odmietla ich myšlienky. Každý, kto nesúhlasí, musí mať buď vymytý mozog, byť spiatočnícky, alebo obe naraz. 

Obianuju Ekeocha, zakladateľka organizácie Kultúra života Afriky (Culture of Life Africa), tento postoj vhodne označila ako "ideologický kolonializmus" a "kultúrny imperializmus". Ekeocha, ktorá vystúpi ako rečníčka na našom online podujatí Truth. Love. Together, sa opakovane vyslovila proti západným pokusom exportovať "kultúru potratov" do rozvojových krajín. 

"Otázka potratov," hovorí Ekeocha, "už bola vyriešená mnohými africkými krajinami (ktoré) sa rozhodli, že potrat je útokom na ľudský život v jeho najskorších fázach." Africká kultúra okrem toho výrazne uprednostňuje početné rodiny. 

Odmietaním afrických hodnôt a africkej kultúry sa západní zástancovia potratov podobajú na najhorších kolonialistov z 19. storočia, ktorí tvrdili, že prinášajú "civilizáciu, kresťanstvo a obchod" neosvieteným domorodcom. 

Rovnakú dynamiku možno pozorovať aj pri návrhu zákona, o ktorom sa v súčasnosti diskutuje v kenskom senáte. "Zákon o reprodukčnej starostlivosti" má za cieľ znížiť počet žien, ktoré zomierajú počas tehotenstva alebo pôrodu a zaoberá sa otázkami ako je rodinné plánovanie, "bezplatná (pre)natálna starostlivosť, pôrodná starostlivosť a postnatálna starostlivosť", ako aj "služby asistovanej reprodukcie". Návrh zákona však tiež umožňuje potraty v prípadoch, keď "podľa názoru vyškoleného zdravotníckeho personálu ... by tehotenstvo ohrozilo život alebo zdravie matky"

Aj keď by sa to mohlo javiť ako úzko zamerané ustanovenie, pro-potratové západné skupiny, ktoré podporujú návrh zákona, odmietajú akýkoľvek reštriktívny výklad frázy "život alebo zdravie matky" a označujú ho za porušenie "reprodukčných práv" západnej ženy. Ich zámerom nie je znížiť počet úmrtí kenských žien počas tehotenstva. Ide skôr o zvýšenie počtu potratov v Keni a v ďalších rozvojových krajinách.

A napokon, voľný výklad fráz ako "život alebo zdravie matky" vytvoril mimoriadne lukratívny režim potratov na požiadanie na Západe. Cieľom je reprodukovať - myslené obrazne - rovnaký výsledok na miestach ako je Keňa. 

Priemerný Keňan, podobne ako mnoho iných ne-Západniarov na svete, chápe frázy ako "život alebo zdravie matky" veľmi odlišne, ale niekoľko aktivistických sudcov stačí na export toho, čo Ekeocha nazýva "kultúrou potratov" do zvyšku sveta. Hoci plánom v Mexiku bolo ignorovať vyjadrené politické rozhodnutia mexického ľudu a zaistiť si podporu miestnych elít, vďaka Bohu, že prinajmenšom v tomto prípade súd odmietol uvaliť na miestnych obyvateľov kultúru smrti. 

Možno sa od našich južných susedov môžeme priučiť niečo nové, že vyspelá kultúra nemusí zabíjať svoje deti ani narušovať svoju integritu prostredníctvom zneužitia súdnej moci. Pri našich blížiacich sa voľbách by sme sa mali aspoň modliť za tieto ciele. Z tohto dôvodu usporadúvame každý týždeň čas na modlitby. Začíname 12. augusta a pokračujeme každú stredu do 4. novembra, deň po amerických voľbách. Pripojte sa k nám každý týždeň cez Zoom alebo Facebook Live. Podrobnosti nájdete na breakpoint.org.

Ak si chcete pozrieť, ako Obianuju Ekeocha opisuje potratový imperializmus Západu, navštívte stránku Conference.colsoncenter.org.