teplomer

 

baby69.jpg

“Vedci” tvrdia, že planétu zachránime vtedy, keď zabijeme viac bábätiek pri potrate

114
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Nedávny otvorený list Aliancie svetových vedcov začína takto: "Spolu s 11.000 podpismi vedcov celého sveta vyhlasujeme ... že planéta Zem čelí klimatickej kríze."

List je plný naliehavých slov a tým, čo autori považujú za nezvratný dôkaz, že ľudia ničia planétu. A ponúkajú aj recept na vyriešenie tejto situácie: okrem redukcie emisií, obnoviteľných energií a uhlíkových poplatkov je podľa autorov najvyšší čas povedať "nie" deťom. Svetová populácia, píšu, sa "musí stabilizovať - a najideálnejšie postupne redukovať ..." Za týmto účelom naliehajú na vlády a medzinárodné organizácie, aby vytvorili ´služby rodinného plánovania´ - vrátane potratov, ´dostupných všetkým ľuďom...´

Ak vám to znie ako výzva k štátom kontrolovanej pôrodnosti, tak sa nemýlite. Je iróniou, že táto výzva prichádza v čase, keď pokrokové krajiny už povedali "nie" deťom v bezprecedentnom rozsahu, a vôbec nie z dôvodov ochrany životného prostredia. V skutočnosti je čoraz viac demografov presvedčených, že sme sa ocitli na pokraji globálneho populačného úpadku. Na BreakPointe sme už veľakrát poukázali na to, že spoločnosť bez detí nevyhnutne čelí ničivým ekonomickým, sociálnym a duchovným následkom.

Z minuloročného prieskumu v New York Times vyplýva, že jedným z hlavných dôvodov, prečo mladí respondenti chcú menej detí (alebo vôbec žiadne) je, že chcú mať viac voľného času. Istá mladá žena sa nechala počuť, že bude radšej cestovať so svojím snúbencom, sústrediť sa na prácu a vzdelanie a ´hrať sa s mačkami´, než by mala mať deti. V kultúre, spejúcej k sebectvu a sexuálne neviazanej slobode, sa totiž deti pokladajú skôr za prekliatie než za požehnanie, za prekážky uskutočnenia vlastných snov, nájdenia šťastia, ba aj toho, aby naša planéta mohla zostať ´kúlová´. 

Z tohto hľadiska sa kresťanský názor na deti, ako na dar od Boha, hodnotí ako protikultúrny. Ako protikultúrne sa pochopiteľne hodnotí aj to, k čomu je Cirkev povolaná práve v tejto dobe, najmä spôsob, akým pristupuje k nasledujúcej generácii.

Najnovším spoločným vyhlásením evanjelikov a katolíkov, ktorým je iniciatíva, pred rokmi založená Chuck Colsonom a pátrom Richardom John Neuhausom a ktorá ukazuje možný spôsob napredovania. Nazýva sa "Deti ako dar" a je odvážnym a detailným pripomenutím toho, ako Boh vníma maličkých. Kriticky reaguje na moderný útlocit:

"Ako evanjelici a katolíci sa zhodneme, že spoločnosť, v ktorej sa zo všetkých plodných žien, už v tej či onej forme, stávajú neplodné používaním antikoncepčných technológií ... odzrkadľuje celkom nezriadený pohľad na sex, deti, ľudskú prirodzenosť a zodpovednosť za životné prostredie."

V súčasnej dobe, kedy sú manželské páry nútené ospravedlňovať svoju túžbu po deťoch, toto vyhlásenie potvrdzuje, že rodičovstvo je "najprirodzenejšou z vecí". A je hodné obety - či už to znamená menej núl na výplatnej páske, menej štvorcových metrov v dome, či menej áut v garáži.

Čo je však ešte dôležitejšie, ako tvrdí vyhlásenie, narodenie dieťaťa sa "deje v súčinnosti s nadprirodzenou mocou a preto má aj nadprirodzený zmysel". Deti sú totiž živým dôkazom, že Božie stvorenie je dobré a okrem toho nás ´nútia´, ako nič iné v živote, "slúžiť budúcnosti, ktorú nemôžeme ovládať" a dôverovať, že Boh ešte neskončil s týmto svetom.

Iniciatíva "Deti ako dar" poskytuje radikálne protikultúrne chápanie detí, aké práve teraz potrebujeme. Čo je však dôležitejšie, ide o výzvu Cirkvi zosúladiť život so svojím vierovyznaním - prostredníctvom prijatia nového života prinášať svedectvo o láske Boha, ktorý nám dal život. Dúfam, že si to celé prečítate a poviete o tom priateľom, rodine, vášmu kňazovi a podnietite možno oneskorenú, ale predsa len diskusiu na túto tému.

 

DISKUSIA k článku