30803569713_fd9609472b_o.jpg

Kardinál Burke oznamuje formu korekcie pápeža Františka.

2,272
Lucia Salomonová
Kultúra života

Keďže sa pápež František rozhodol nereagovať na päť otázok o tom, či jeho exhortácia Amoris Laetitia zodpovedá katolíckej náuke, je „nevyhnutná korekcia“ spôsobov, akými sa jeho vyučovanie odchyľuje od katolíckej viery, povedal kardinál Raymond Burke v novom rozhovore.

 

Kardinál, ktorý je jedným zo štyroch, ktorí podpísali dubiu takmer pred rokom a požiadali pápeža, aby objasnil jeho učenie, vysvetlil v rozhovore s The Wanderer, ako bude pokračovať proces vydávania „formálnej korekcie“.

Zdá sa mi, že podstata korekcie je celkom jednoduchá,“ vysvetlil Burke.

Na jednej strane sa uvádza jasné učenie Cirkvi; na druhej strane sa uvádza to, čo skutočne vyučuje rímsky veľkňaz. Ak je nejaký rozpor, rímsky veľkňaz je povolaný prispôsobiť svoje vlastné učenie v poslušnosti Kristovi a Magistériu Cirkvi,“ povedal.

Otázka znie: Ako by sa to dalo urobiť? Svätý Otec by musel odpovedať na formálne vyhlásenie. Kardináli Brandmüller, Caffarra, Meisner a ja sme v Cirkvi použili starovekú inštitúciu, ktorá navrhla pápežovi dubiu,“ pokračoval kardinál.

Uskutočnilo sa to s úctou a nijakým spôsobom to nebolo agresívne. Chceli sme mu poskytnúť príležitosť na vysvetlenie nezmeneného učenia Cirkvi. Pápež František sa rozhodol nereagovať na päť dubií, takže teraz je potrebné jednoducho uviesť, čo Cirkev učí o manželstve, rodine, skutkoch, ktoré sú vnútorne zlé a tak ďalej. Toto sú body, ktoré v súčasnom vyučovaní rímskeho pápeža nie sú jasné; preto sa musí táto situácia napraviť. Táto korekcia by sa potom nasmerovala hlavne k doktrinálnym bodom,“ dodal.

Minulý rok štyria kardináli uverejnili svoje otázky po tom, čo im pápež neodpovedal. Dúfali, že pápež odpovedá na ich päť otázok odpoveďami „áno alebo nie“, ktoré by rozptýlili to, čo nazývali „neistota, zmätok a dezorientácia medzi mnohými veriacimi“, ktoré vyplývajú z kontroverznej exhortácie.

Štyria kardináli v júni uverejnili list pápežovi, v ktorom ho neúspešne požiadali o súkromnú audienciu, aby diskutovali o „zmätku a dezorientácii“ v Cirkvi v dôsledku exhortácie.

Túto výzvu použili rôzni biskupi a biskupské skupiny, vrátane tých v Argentíne, na Malte, v Nemecku a v Belgicku, aby sa vydali pastorálne usmernenia, ktoré umožňujú, aby prijímanie bolo poskytnuté civilne rozvedeným a znovu zosobášeným  katolíkom žijúci v cudzoložstve. Ale biskupi v Kanade a Poľsku vydali vyhlásenia na základe svojho čítania toho istého dokumentu, ktoré zakazuje takýmto párom prijímať prijímanie.

Pápež František musí ešte vstúpiť do dialógu s tromi zostávajúcimi kardinálmi.

Burke v rozhovore s The Wanderer povedal, že pápež je „princíp jednoty biskupov a všetkých veriacich“.

Cirkev sa však práve teraz kvôli zmätku a rozdeleniu roztrhne na dvoje,“ povedal.

Svätý Otec musí byť vyzvaný, aby uplatnil svoju funkciu a aby toto už skončilo,“ dodal.

Ak by aj naďalej pápež pokračoval vo svojom odmietnutí odpovedať na dubiu, „ďalším krokom by bolo formálne vyhlásenie, v ktorom sa uvádzajú jasné učenia Cirkvi, ako je uvedené v dubii,“ povedal Burke.

Navyše by bolo oznámené, že tieto pravdy o viere nie sú jasne uvedené rímskym pápežom. Inými slovami, namiesto toho, aby sa otázky položili ako v dubii, formálna korekčná odpoveď by bola vyjadrením odpovedí, ako ju jasne vyučuje Cirkev,“ dodal.

Všeobecne sa konštatuje, že kardináli na základe učenia Cirkvi o manželstve, spovedi a Eucharistii, by odpovedali na otázky áno-nie takto:

  1. Po vyhláseniach Amoris Laetitia (§ 300-305) môže dostať zvyčajný cudzoložnícky pár  rozhrešenie a prijímať sväté prijímanie? NIE
  2. S publikáciou Amoris Laetitia (§ 304) treba stále považovať za platné učenie sv. Jána Pavla II. vo Veritatis Splendor, že existujú „absolútne morálne normy, ktoré zakazujú vnútorne zlé činy a sú záväzné bez výnimiek?“ ÁNO
  3. Po Amoris Laetitia (§ 301) je stále možné tvrdiť, že zvyčajné cudzoložstvo môže byť „objektívnou situáciou vážneho hriechu“? ÁNO
  4. Po vyhlásení Amoris Laetitia (§ 302) sú učenia Jána Pavla II. vo Veritatis Splendor stále platné, že „okolnosti alebo zámery nikdy nemôžu premeniť čin, ktorý je vnútorne zlý na základe svojho predmetu, na čin  „subjektivne“ dobrý alebo ospravedlniteľný ako voľba“? ÁNO
  5. Po Amoris Laetitia (§ 303) treba stále považovať za platnú výučbu encykliky Veritatis Splendor sv. Jána Pavla II., ktorá vylučuje tvorivú interpretáciu úlohy svedomia a zdôrazňuje, že svedomie nemôže byť nikdy povolené legitimizovať výnimky z absolútnych morálnych noriem, ktoré zakazujú svojou podstatou zlé činy na základe svojho predmetu?“  ÁNO

Kardinál Burke povedal, že verní katolíci, ktorí sú frustrovaní vedením pápeža Františka v Cirkvi, nesmú vziať do úvahy pojem "schizma".

Ľudia hovoria de facto o schizme. Som absolútne v rozpore s akýmkoľvek formálnym rozkolom - rozkol nemôže byť nikdy správny,“ povedal.

Ľudia však môžu žiť v schizmatickej situácii, ak sa zanechá učenie Krista. Najvhodnejším slovom by bolo to, ktoré naša Panna Mária používala vo svojom posolstve z Fatimy: odpadlíctvo. V Cirkvi môže nastať odpadlíctvo a to je v skutočnosti to, čo sa deje. V súvislosti s odpadlíctvom sa Panna Mária tiež odvolala na neúspech kňazov, aby Cirkev zjednotili,“ dodal.