Quebec: „Neutrálny“ predmet o náboženstve a morálke

1,491
Kultúra smrti

MONTREAL, 7. december 2012 (LifeSiteNews.com) – Quebecký Odvolací súd rozhodol, že súkromná katolícka stredná škola v Montreale musí prestať vyučovať katolícku výchovu o náboženstve a morálke. Musí prejsť na „svetský“ a „neutrálny“ predmet etika a náboženská kultúra (Ethics and Religious Culture, ERC), ktorý hradí provinčná vláda.

Sudcovia rozhodli, že „neutrálnym spôsobom vystaviť študentov komplexnému štúdiu náboženstiev bez toho, aby sa od nich žiadalo, aby si ich osvojili, nie je porušením slobody náboženského vyznania.“

Patrick Andries, tajomník Koalície za slobodu vo vzdelávaní, povedal pre LifeSiteNews.com, že bol „prekvapený“. Traja quebeckí sudcovia totiž považujú za „absolútne primerané sekularizovať vzdelávanie na súkromných katolíckych školách.“ Poukázal na to, že tento krok je „prinajmenšom oxymoron.“

Katolícka liga pre občianske práva (CCRL) označila toto rozhodnutie za „obrovský spoločenský experiment“, ktorý vzbudil „legitímne námietky veriacich rodičov“.

„Týmto rozhodnutím Odvolací súd vážne porušuje právo rodičov usmerňovať náboženské vzdelávanie svojich detí,“ povedal prezident Ligy Philip Horgan.

CCRL uviedla, že toto rozhodnutie „vytvára dilemu“ pre katolíckych rodičov v Quebecu. Tí posielajú svoje deti na súkromné katolícke školy, aby „ich deti mohli dostať spoľahlivú morálnu a náboženskú výchovu v súlade so svojou vierou.“

Tento prípad vznikol v roku 2008, keď vtedajší minister školstva zakázal jezuitom viesť strednú školu Loyola High School. Pokryli totiž povinné osnovy prostredníctvom už rozvinutého ekvivalentného predmetu, ktorý sa niesol v katolíckom duchu. Minister tvrdil, že tento predmet nesplní dané požiadavky, pretože je skôr založený na viere než na sekulárnej báze, a je teda prejavom náboženských predsudkov.

ERC program bol ustanovený na začiatku školského roka 2008/2009 pre všetkých študentov. Týka sa žiakov od prvého ročníka až do konca strednej školy. Predmet má v úmysle zaujať „neutrálny“ postoj k svetovým náboženstvám, dávať rovnakú hodnotu kresťanstvu, judaizmu, islamu, budhizmu, hinduizmu, domorodej spiritualite, ako aj pseudo-náboženstvám akým je ateizmus.

Tento značne kontroverzný predmet bol kritizovaný za „relativistický“ prístup k morálnym otázkam. Už od prvých ročníkov napríklad učí, že homosexualita je normálnym, resp. zdravým prejavom sexuality.

Loyola Hight School argumentovala, že ERC program je „nezlučiteľný s katolíckou vierou školy a že nie je skutočne neutrálny, pretože podporuje ideológiu relativizmu.“

Škola reagovala tým, že vec vzala na súd a kauzu s Ministerstvom školstva vyhrala.

Snahou ministerstva prinútiť túto školu učiť výlučne sekulárny predmet bola porušená ich sloboda náboženstva podľa quebeckej Charty práv. Rozhodol o tom quebecký Vyšší súd v ostro formulovanom rozsudku z roku 2010. Vyšší súd tak zvrátil rozhodnutie ministerstva a povolil škole učiť tento náhradný a rovnocenný predmet.

Sudca v tej dobe považoval za „prekvapujúce“, že quebecké Ministerstvo školstva zaujalo podľa jeho slov „totalitný postoj, v podstate ekvivalentný postoju inkvizície, keď Galileovi nariadila popierať Kopernikov model vesmíru.“

Ministerstvo sa voči rozhodnutiu odvolalo a Odvolací súd rozsudok spomínaného súdu zrušil.

„Zdá sa, že program, ktorý ponúka Loyola High School, je obsahovo zameraný podobne ako program ministerstva. Avšak perspektíva, ktorú zaujali, je nesporne náboženská,“ napísal sudca Jacques Fournier, ktorého rozhodnutie podporili sudcovia Allan Hilton a Richard Wagner.

Sudcovia rozhodli, že „vo svetle politickej vôle sekularizovať vzdelávanie“ nemôže byť katolícky orientovaný predmet na spomínanej škole považovaný za „rovnocenný“ ERC programu. A to z dôvodu, že ERC predmet bol špeciálne navrhnutý, aby bol nábožensky „neutrálny“.

Sudca Fournier poukázal na to, že keby predmet ECR mal byť viere študentov na ujmu, bude táto „škoda zanedbateľná, pretože to je len jeden predmet z mnohých.“

Sudcovia vo svojom rozhodnutí poznamenali, že sa od učiteľov nežiada, aby „popierali učenie katolíckeho náboženstva. Musia sa však zdržať vyjadrenia vlastného názoru alebo náboženského presvedčenia.“

Andries podotkol, že sudcovia v rozsudku nevysvetľujú, prečo je nový „sekulárny“ ERC program účinnejším spôsobom výuky, ako starý osvedčený katolícky prístup Loyola High School.“

„Toto súdne nariadenie vo svojej podstate výrazne posilňuje vlastný úsudok Ministerstva školstva ohľadom toho, čo je ekvivalentný program a čo nie. Súkromné školy, ktoré sú proti ideológii či pedagogike uvedených v osnovách Ministerstva, to majú preto ťažšie.“

Andries to popísal ako skóre: „Rodičia a súkromné školy prehrávajú v spore so štátom 0 : 1.“

Douglas Farrow, profesor z McGill University, ktorý svedčil na pôvodnom procese s Loyola High School, povedal pre LifeSiteNews: „V súčasnosti nie je v Kanade dôležitejší prípad o rešpektovaní náboženskej slobody než tento.“ Farrow poznamenal, že Loyola zvažuje odvolanie na Kanadský najvyšší súd.