Nová tvár pro-life

1,203
Kultúra života

13. júna 2012 (Breakpoint.org) – Na seminári o svetonázoroch, ktorý som viedol pred rokom, prišiel ku mne muž a povedal: „Veľmi sa zaujímam o biotechnologické otázky, o ktorých ste hovorili, ale mojej práce sa veľmi netýkajú.”

„A čo teda robíte?” spýtal som sa.

„Som ekonóm,” povedal. „Vediem neziskovú organizáciu na našej univerzite, ktorá radí vládam tretieho sveta pri ekonomických organizáciách a problémoch. Takže veľmi sa s biotechnológiami nestretávam.”

Bol som v pokušení vykríknuť, ale namiesto toho som mu ponúkol pár scenárov. „Nuž, a čo takto čierny trh pre orgány?” Spýtal som sa. „Odhadom sa každý rok nelegálne predá 20 000 obličiek chudobných, ktorí dostanú tisícky dolárov, aby vyhoveli požiadavkám vyše 100 000 ľudí na čakacej listine na transplantáciu orgánov. Týka sa toto vašej práce?”

Potom som otvoril tému lekárskej turistiky. Určité procedúry, ktoré sú oveľa lacnejšie mimo západných krajín, tvoria nový priemysel v krajinách, kde nemajú štruktúry pre práva pacientov, pravidlá alebo riešenia sporov o zanedbaní starostlivosti.

Napríklad v roku 2008 sa starší indický pár s britským občianstvom rozhodol použiť selektívny proces na vylúčenie pohlavia, aby mali syna. Ale pretože ich britské zákony považovali za príliš starých na túto procedúru, odišli na ňu do Indie a potom sa vrátili do Veľkej Británie dieťa porodiť. Nuž, správy hovoria, že keď 59-ročná matka porodila dve dievčatká namiesto chlapcov, ktorých očakávali, dvojičky v nemocnici nechali.

Nové technológie poskytujú potenciál. Bábätká na želanie, diagnózu chorôb v maternici, dlhší a pohodlnejší život, lepšie prepojenie so strojmi a počítačmi a nahradenie skutočných priateľstiev virtuálnymi. Tieto technológie neprekonávajú len našu etiku, prekonávajú naše vnímanie sveta. A toto sú zlé správy pre tých z nás, ktorí sa venujú ochrane posvätnej dôstojnosti každého ľudského života.

Rýchlosť, hĺbka a šírka biotechnológií znamená, že hranice sú vyššie ako kedykoľvek predtým. Bioetik  John Kilner, ktorý bol editorom knihy Prečo cirkev potrebuje bioetiku, hovorí, že „potrat a eutanázia berú život. Klonovanie a metóda oplodnenia v skúmavke život zase dávajú a nanotechnológie a kybernetika život napodobňujú.”

Dr. Kilner bol jedným z mojich hostí tento víkend v BreakPoint This Week (Bod zlomu tohto týždňa). Ak ste nerozumeli jeho citátu, alebo si nie ste istí, ako sa dotýka vášho života, nie ste sami. Veľa kresťanov je na jednej lodi. Ale je čas, aby to kresťania dobehli a stali sa tým, čo Scott Rae, môj ďalší hosť tento víkend, nazýva „pro-life 3.0.”

Podľa Dr. Rae, profesora etika na Talbotovej škole teológie, veľa cirkví je pro-life 1.0. Inými slovami, postavili sme sa proti ukončovaniu života, snažíme sa teda stáť proti potratu a eutanázii. A niektorí z nás sa už dostali alebo prinajmenšom sa dostávajú k rýchlosti pro-life 2.0 alebo vytváranie života.

Táto nová tvár pro-life zahŕňa výzvy ohľadne liečby plodnosti, ako sú oplodnenie v skúmavke a náhradné matky. Stále však máme pred sebou dlhú cestu. Veď koľko mladých zosobášených párov, dokonca aj v našich kostoloch, využilo feritlizáciu in vitro bez toho, aby zistili, že splodili prebytočné embryá, ktoré budú vyhodené alebo selektívne potratené? A koľko z nich vie, ktorá antikoncepčná tabletka je abortívna a ktorá nie?

No čelíme otázkam nielen ohľadne tvorenia a ukončenia života, ale taktiež ohľadne opätovnej tvorby života. Ohromujúca rýchlosť technológie nám dovoľuje použiť to, čo je určené na liečbu chorôb a porúch, na vylepšovanie ľudí. A ako sme spomenuli predtým pri Bode zlomu, prináša to zároveň aj hrozbu eugeniky.

Tento týždeň BreakPoint This Week ponúka rýchlokurz ako prejsť na pro-life 3.0. Dúfam, že nás budete počúvať na svojej domácej rozhlasovej stanici alebo navštívite BreakPoint.org a kliknete na položku „tento týždeň.” Keď cirkvi získajú informácie, môžu začať pomáhať ľuďom robiť múdre rozhodnutia v bioetických otázkach, s ktorými sú konfrontovaní každý deň. Ale ignorácia týchto otázok nespôsobí, že zmiznú.

John Stonestreet

DISKUSIA k článku