Film o eutanázii získal Zlatú palmu v Cannes

2,544
Kultúra smrti

PARÍŽ, Francúzsko, 4. jún 2012, (LifeSiteNews.com) - Prednedávnom ocenila porota na filmovom festivale v Cannes cenou Palme d´Or film, ktorý zobrazuje "milosrdnú vraždu" v pozitívnom svetle. Prestížny festival, ktorý sa pýši uctievaním "drsných" filmov, vybral za najlepší film minulého mesiaca Amour (Láska) od rakúskeho režiséra Michaela Hanekeho.

Amour rozpráva príbeh milujúceho páru, Georgesa (Jean-Louis Trintignant) a Anne (Emmanuelle Riva), ktorí boli v minulosti obaja učiteľmi hudby a prežívajú spolu harmonickú jeseň života. Všetko sa zmení keď Anne dostane dve porážky za sebou. Následkom toho ostane pripútaná na lôžko, nie je schopná udržať moč a takmer vôbec si nevšíma okolie.

Dcéra Georgesa a Anne, úspešná mladá žena (Isabelle Huppert), po príchode domov nachádza svoju matku vo veľmi zlom stave. Háda sa s otcom, ktorý sa o svoju kedysi veselú a kultivovanú ženu nikdy neprestal s láskou starať. Teraz však trpí na lôžku.

Keď sa jej utrpenie a bolesti zhoršujú, Georges ju udusí vankúšom.

Herec Jean-Louis Trintignant, ktorý je sám zástancom eutanázie, vysvetľuje: "Keď chce Anne po prvýkrát skutočne umrieť, Georges jej to nedovolí. Neskôr, v pokojnej chvíli, jej však so smrťou pomôže."

Po získaní ceny Palme d´Or v Cannes povedal režisér zúčastneným: "Tento film je vyobrazením sľubu, ktorý sme si navzájom dali s mojou manželkou."

Množstvo kritikov sa chytilo lojality a oddanosti manžela. Prekvapila ich atmosféra filmu. Hanekeho predošlé produkcie zachytávajú mučenie a vraždu rodiny zo strednej vrstvy dvoma psychotickými mladými mužmi vo filme Funny Games a búrlivý sexuálny život ženy v stredných rokoch, ktorá sa masochisticky sama zmrzačuje vo filme The Piano Teacher. 

Zdrvujúca väčšina francúzskych kritikov chváli jediný "romantický" Hanekeho film. Mnoho z nich sa vyhlo zmienke o smutnom konci, aby nevyzradili celý obsah. Iba niekoľko z nich sa vyjadrilo k morálnej otázke vyplývajúcej z filmu.

Na základe rozhovoru s americkými novinármi Haneke pripustil, že film pravdepodobne vyvolá náruživé debaty a protesty v niektorých častiach Spojených štátov, keď sa v novembri dostane na plátno. "Presne to je úlohou každého filmu," komentoval.