teplomer

 

Film ‘Votrelec´ vyzeral ako dobrá zábava ... kým som nezistil, že za scenárom je sám satan

2,358
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Šieste pokračovanie populárnej série o Votrelcovi (Alien) s názvom Alien Covenant (Zákon votrelca) malo 19. mája premiéru v USA a v Kanade. Nedajte sa však zmiasť myšlienkou, že ide len o ďalší z nekonečnej prehliadky bezduchých, slizom presiaknutých sci-fi hororových filmov, ktoré sa predkladajú konzumentom v masovom merítku. Nie; tu už ide o čistú kultúru smrti, takzvanú „zábavu“ pre každého, kto holduje diabolskej vízii sveta, v ktorom sa na bábätká v lone matky hľadí ako na parazitov, ospevuje sa potrat a bezpodmienečne sa vyžaduje kontrola pôrodnosti.

Pochopenie dôvodu, prečo ľudí fascinujú filmy typu Votrelec, pomáha diagnostikovať príčinu nepokoja v našom súčasnom, smrťou posadnutom svete; a je dôležité pre každého, kto chce evanjelizovať ľudí, ktorí sa potácajú v týchto temných zákutiach kultúry smrti.

Pôvodný film Votrelec, uvedený do kín v roku 1979, mal diváka šokovať a vzbudiť v ňom úžas. Z odkazu tohto filmu vás malo zamraziť: „Vo vesmíre tvoj krik nepočuje nikto.“

Votrelec patrí medzi filmy zo 70-tych a 80-tych rokov – vrátane filmov Exorcista (1973), Texaský masaker motorovou pílou (1974), Piatok 13. (1980) a Nočná mora z Elm Street (1984) – ktoré z hororového žánru z jednoduchým motívom „vydesiť“ ľudí, urobili prostriedok, spôsobujúci trvalé a vážne poškodenie psychiky diváka. Táto transformácia zanecháva veľmi vážne následky na celej západnej kresťanskej civilizácii.

Od čias starovekého gréckeho filozofa Aristotela sa cieľom dramatického umenia stala katarzia, očista obecenstva od emócií tým, že v ňom vyvolávali strach a ľútosť.

Cieľom súčasného hororového žánru nie je ventilovať emócie ľudí, ale straumatizovať obecenstvo tak, aby radikálne a možno aj trvale zmenilo svoj svetonázor.

Ukazuje sa, že séria Votrelcov, ktorá trvá už takmer 40 rokov, je zážitkom plným hrôzy už pre niekoľko generácií návštevníkov kín. Ridley Scott, režisér úvodnej časti série, ako aj najnovších dvoch častí PrometheusAlien Covenant, povedal, že celý zmysel tejto filmovej série je „hrôza, a ešte väčšia hrôza.“ Nedávno sa vyjadril, že cieľom tejto série Votrelcov je „vydesiť ľudí, až (tu je vymazané neslušné slovo).  

 

Zaujať miesto kresťanskej civilizácie a nahradiť ju

Svoju úlohu naháňať hrôzu celým generáciam divákov séria Votrelcov nepochybne plní. Je však za tým ešte čosi iné. Filmy o Votrelcovi síce desia obecenstvo, no zároveň spôsobujú „rozpad“ západnej kresťanskej civilizácie a nahrádzajú ju čímsi neznámym, temným a cudzím; nahrádzajú ju „votrelcom“.

Filmy o Votrelcovi ničia kresťanské chápanie prirodzeného sveta ako domova pre ľudí, ktorý je vo svojej podstate harmonický a dobrý. Vo Votrelcovom svete pôsobí prírodné prostredie desivo, ponuro a ukrutne, čím odzrkadľuje darwinistický, či lepšie povedané „neo-darwinistický“ názor na násilnícky a nehostinný svet, plný vzájomne bojujúcich organizmov.

Ikonickou postavou tejto filmovej série je pochopiteľne xenomorf (toto slovo znamená doslovne ´votrelec´), veľká, hmyzu podobná kreatúra, ktorá mrzačí, okypťuje, zohavuje a znetvoruje telá ľudí a unáša ich preč, aby do nich, ako do hostiteľov, nakládla vajíčka budúcich xenomorfov. Zároveň má však táto kreatúra aj akési ľudské črty (keďže sa môže „narodiť“ z ľudského hostiteľa) a táto, akoby paralela s človekom, ju robí o to desivejšou; zo samotného ľudského tela sa popritom stáva karikatúra, ktorá vzbudzuje des a hrôzu.  

Ako umelecký výtvor má táto kreatúra kurióznu minulosť. Je vytvorená podľa obrazu Necronom IV od švajčiarskeho surrealistického maliara a satanistu H. R. Gigera, ktorého práce sú známe svojou odpudivosťou, okultnými prvkami, násilím a perverzným pohľadom na ľudskú sexualitu a reprodukciu. K ďalším známym Gigerovým obrazom patrí The Birth Machine, ktorý znázorňuje nabíjanie 9mm pištole Luger deformovanými bábätkami ako nábojmi. Rovnako ako obrovský humanoid „alien“ v Necronomovi IV, tak aj The Birth Machine, nabáda k opovrhovaniu a pohŕdaniu fyzickým svetom.

Giger povedal, že k týmto dielam ho inšpiroval jeho vlastný strach z preľudnenia planéty, ktoré podľa neho najviac ohrozuje existenciu sveta. V zmysle Gigerových obrazov a sôch je aj séria Votrelcov len jednou dlhou reklamou na kontrolu pôrodnosti tým, že fyzický svet a reprodukciu človeka vykresľuje ako niečo bizardné a násilné.

Rôzni režiséri tejto filmovej série používajú spomínanú anti-life víziu ako paletu najpozoruhodnejších scén z Votrelcov.

Jedna z takých scén sa objavuje aj vo Votrelcovi 3 kde sa Ellen Ripleyová, pôvodná protagonistka celej filmovej série ocitá na ošetrovni trestaneckej kolónie. Xenomorf pochopiteľne vlezie na ošetrovňu, a po zabití jedného z pacientov, pritlačí svoj slizký, zahlienený, príšerný, a predsa ľudské črty naznačujúci ksicht takmer celkom na tvár Ellen. Táto scéna očividne predstavuje kolosálnu paródiu na ľudskú nežnosť a lásku, zachytenú v tradičných maľbách, ako sú napríklad obrazy Madonny s Dieťaťom. A to nehovorím o ďalších pokračovaniach Votrelca - PrometheusAlien Covenant, v ktorých sa na kresťanskú teológiu útočí oveľa dôkladnejšie a otvorenejšie.

Režisér Ridley Scott si osvojil teóriu „riadenej panspermie“, ktorej sa pridŕžajú neo-darwinisti (napríklad Richard Dawkins) a ktorá naznačuje, že život na zemi zasiali mimozemšťania. V Prometheovi sa jedná o skupinu mimozemšťanov, nazývaných inžinieri - technici, ktorí zasievajú na zemi život prostredníctvom tajuplného čierneho slizu. Namiesto vtákov a zvierat, ktoré Boh stvoril v Knihe Genezis, inžinieri tu vytvárajú násilnícke a búriace sa absurdne znetvorené monštrá, ktoré, ako naznačuje film, zahŕňajú aj ľudí.

 

Odporný život musí byť zničený

Táto surová, temná a gnostická teológia poskytuje základ pre anti-life posolstvo, ktorým sú presiaknuté všetky filmy o Votrelcovi: ´Všetok tento odporný život musí byť zničený.´

Nie náhodou mal prvý Votrelec premiéru len päť rokov po zlegalizovaní potratu v USA v roku 1973 na základe prípadu Roe vs. Wade. Potraty a vraždenie detí sú očividne dominantnou témou tejto filmovej série.

Proces ´tehotenstva´ s votrelcom vo filme jasne sleduje pro-potratovú teóriu o ľudskom dieťati ako o parazitovi alebo „votrelcovi“ v lone matky, ktorý keď sa z matky „prevŕta“ von, vhupne do sveta a konzumuje všetko, čo má na dosah.

Podľa pro-potratovej logiky týchto filmov teda platí, že jediný spôsob, ako zabrániť potomkom, aby pohltili a zničili svet, je zabiť ich. Istotne nás neprekvapí, že v sérii Votrelcov sa odohrá niekoľko potratov. Vo Votrelcovi 3 Ridleyová predvádza príšerný potrat (zabitie) kráľovnej – votrelca, hneď po jej narodení. V Prometheovi uskutočňuje Elizabeth Shawová potrat na votrelcovi, ktorý bol oplodnený jej milencom, ktorý bol sám nainfikovaný čiernym slizom.

Toto anti-life posolstvo nám jasne a zreteľne naznačuje, že organizmus, ktorý pochádza z ľudského tela je len akousi karikatúrou konzumenta, a preto musí byť pre väčšie dobro spoločnosti vyhubený.

Dôležitou súčasťou filmov o Votrelcovi je transgenderizmusprevrátené role mužov a žien. Najviac je to vidno na tom, že väčšina votrelcov sa vo filme „narodí“ z mužov. Od povestnej erupcie Kaneovho brucha, čím sa dostal na svet prvý xenomorf v pôvodnom Votrelcovi, až po tehotenstvo muža – inžiniera v Prometheovi, ktorý ´čakal´ xenomorfa „deacona“ (druh, ktorý sa používal ako zbraň), všetky filmy o Votrelcovi podávajú zvrátený obraz muža, ktorý môže podobne ako žena, nosiť v sebe život a porodiť.

Ďalším prvkom prevrátených rodových rolí je pozitívne vykreslenie Ripleyovej ako ženy, bez problémov ovládajúcej streľbu z guľometu v boji proti ostatným formám života. Ide o úplný protiklad kresťanského ideálu ženy ako matky, ktorá dáva život a ktorá je srdcom domova. Vyzdvihovanie úlohy Ellen Ripleyovej ako mocnej ženy – vojačky, ktorá bojuje, určite ženy neposilní a nepovzbudí; práve naopak, degraduje ich na úroveň darwinistických organizmov, ktoré navzájom spolu bojujú.

Tento obraz degradácie žien môžeme vidieť v záverečnej scéne Votrelca 2, v ktorej Ripleyová bojuje s xenomorfom – kráľovnou. Samica – človek a samica - xenomorf zápasia navzájom ako násilnícke matky o prežitie. Ripleyová chráni svojho (adoptovaného) potomka – dievčatko Newt pred kráľovnou – votrelcom, a zároveň sa usiluje zničiť vajíčka kráľovnej – jej potomstvo.

Jeden násilnícky samičí organizmus (ľudský) sa usiluje zničiť potomkov svojej súperky – násilníckeho samičieho organizmu (votrelca); posolstvo je jasné: Niet žiadneho podstatného rozdielu medzi ľuďmi a xenomorfmi, pre ktorých sú zas ľudia „votrelcami“. Existujú len násilnícke samice, ktoré musia tie ostatné vyničiť, aby prežili.

Tento anti-life postoj a postoj proti ženám sa dá s istotou očakávať aj v novom pokračovaní tejto série.

Alien Covenantuž recenzenti chvália za „zvýšený vklad“ v súvislosti so znázornením násilia. Ukážky z filmu naznačujú, že aj tento film pokračuje v diabolskom posolstve celej série. Rastlinné spóry na cudzej planéte zamoria ľudstvo absurdne znetvoreným a odporným potomstvom. Ľudia sa stávajú krehkými terčami večne nenažraných kreatúr, ktoré sa, napokon, svojím tvarom a fungovaním, až tak veľmi nelíšia od ľudí, ktorých tak nenásytne požierajú.

Áno, séria filmov o Votrelcovi pomáha vynikajúco nahliadnuť do systému fungovania kultúry smrti. 

Temnota a lži, ktoré sa v tejto sérii neustále vystavujú na obdiv, poskytujú hnutiu za život a rodinu muníciu pre boj za pravú a nefalšovanú kultúru života. Avšak kresťania, ktorí chcú vyhrať kultúrnu vojnu, musia takéto diela, plné temnoty a násilia, a ktoré sa prezentujú ako „zábava“, bojkotovať. Do utvárania vlastnej kultúry musia zapojiť kultúru života, ktorá prinesie ušľachtilú víziu stvoreného sveta ako spoločného domova, v ktorom je vítaný každý človek, a v ktorom má každý človek rovnakú hodnotu, pretože všetci sme stvorení na Boží obraz a podobu.

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov. 

 

DISKUSIA k článku