Čo si Svätý otec František myslí o "gender teórii"?

1,966
Zuzana Smatanová
Kultúra života

Správy sú plné transgenderizmu. Obamova administratíva len nedávno vydala nariadenie, aby všetky federáciou financované školy zaobchádzali so študentmi podľa ich „gender, čiže rodovej identity“ a nie podľa ich biologického pohlavia.

Tento výrazný rozdiel medzi biologickým pohlavím a rodovou identitou sa často označuje za „gender teóriu“. Ako o názorovej teórii sa na akademickej pôde o nej debatovalo celé desaťročia; nedávno však začala figurovať ako jeden z hlavných ideologických prúdov spoločnosti. Ľudí, ktorí túto teóriu odmietajú, liberáli nenávidia a pokladajú ich za fanatikov.

Veľa liberálov pokladá pápeža Františka za „pokrokového“ pápeža, ktorý sa menej zaujíma o konzervatívne dogmy a viac sa otvára liberálnym názorom. Čo si teda pápež František myslí o gender teórii?

Ukazuje sa, že ju počas celého svojho pontifikátu odmieta a učí proti nej. (A malo by nás to snáď prekvapiť?!)

 

„Gender teória“ prináša so sebou zmätok a chaos   

„Zástancovia gender teórie sú moderní ´Herodesovia´“, povedal Svätý otec počas interview v januári 2015, „ktorí zohyzďujú zovňajšok muža a ženy; ktorí ničia dielo stvorenia.“

„Zamyslime sa ... nad gender teóriou, ktorá neuznáva poriadok v diele stvorenia. S týmto postojom sa totiž človek dopúšťa nového hriechu; hriechu proti Bohu Stvoriteľovi. (...) Zámer a plán Stvoriteľa je vpísaný do prírody.“

O niekoľko mesiacov neskôr sa počas generálnej audiencie k tejto problematike opäť vracia: „Občas sa sám seba pýtam, či takzvaná gender teória nie je v skutočnosti prejavom frustrácie a rezignácie tých, ktorí túžia po zrušení sexuálnych rozdielov, pretože už viac nevedia ako im čeliť. Áno, ustúpením síce riskujeme, no odstránením rozdielov sa problém nerieši, práve naopak, vzniká.“

Približne v rovnakom čase pápež na stretnutí s mládežou odsúdil „pomýlenosť v ľudskom zmýšľaní – gender teóriu – ktorá vnáša do života človeka veľa chaosu a zmätku“ a ktorá je jedným z dôvodov, prečo „sa nepretržite útočí na rodinu“.

 

„Nárokovať si miesto Stvoriteľa je hriech“

K zatiaľ najúplnejšiemu odmietnutiu gender teórie prišlo len nedávno, keď ju pápež odsúdil vo svojej apoštolskej exhortácii Amoris Laetitia.

V časti, ktorú stojí za to citovať celú, Svätý otec píše:

„Ďalšia výzva (pre rodiny) vyplýva z rozličných foriem ideológie, všeobecne nazývanej gender, ktorá „neguje rozdielnosť a prirodzenú reciprocitu muža a ženy. Projektuje spoločnosť bez pohlavných rozdielov a vyprázdňuje antropologický základ rodiny.

Táto ideológia zavádza výchovné projekty a legislatívne smernice, ktoré podporujú osobnú identitu a citovú intimitu radikálne odčlenenú od biologickej rozdielnosti medzi mužom a ženou. Ľudská identita je ponechaná na individualistickú voľbu, ktorú možno časom zmeniť.

Je znepokojujúce, že určité ideológie tohto typu, s nárokom odpovedať na isté, niekedy pochopiteľné túžby, snažia sa presadiť ako jediný spôsob zmýšľania, ktorý má určovať aj výchovu detí.

Nesmieme ignorovať, že aj keď „je možné rozlišovať medzi biologickým pohlavím (sex) a spoločensko-kultúrnou úlohou pohlavia (gender), nemožno jedno od druhého oddeľovať“. Na druhej strane „biotechnologická revolúcia v oblasti ľudského plodenia priniesla možnosť manipulovať s plodiacim aktom; urobila ho nezávislým od pohlavného vzťahu medzi mužom a ženou. Týmto spôsobom sa ľudský život a rodičovstvo stali skutočnosťami, ktoré sa dajú skladať a rozkladať, podliehajúcimi najmä túžbam jednotlivcov alebo párov“.

Jedna vec je chápať ľudskú krehkosť a zložitosť života, druhá vec je prijímať ideológie, ktoré si nárokujú navzájom oddeľovať neoddeliteľné aspekty skutočnosti.

Neupadnime do hriechu tým, že si budeme nárokovať miesto Stvoriteľa. Sme stvorenia, nie sme všemohúci. Stvorenie nás predchádza a musí byť prijímané ako dar. Zároveň sme povolaní starať sa o našu ľudskosť, čo predovšetkým znamená prijať a rešpektovať ju takú, ako bola stvorená.“

Je teda celkom jasné, na ktorej strane v súvislosti s touto problematikou pápež stojí. Preto by nás nemalo prekvapiť, že zaujíma rovnaký postoj ako Katechizmus Katolíckej cirkvi a ako predchádzajúci pápeži.

 

Láska a pravda

K ľuďom, ktorí reálne prežívajú zmätok v súvislosti s gender teóriou, sa máme správať súcitne a s láskou, ako k mužom a ženám, stvoreným na Boží obraz. Treba odsúdiť akékoľvek šikanovanie alebo nespravodlivú diskrimináciu v tejto veci.

To však neznamená, že by títo ľudia mali v spomínanom zmätku zotrvávať alebo ho ešte aj podporovať a ani vláda by nemala nútiť robiť to isté druhých ľudí.

Katolíci by mali žiť v súlade s pravdou a láskavo na ňu upozorňovať aj ostatných ľudí.