Vodiči pozor! Do áut chcú dávať čipy na vaše monitorovanie

1,733
Kultúra smrti

 
Ministerstvo dopravy pripravuje zákon, ktorý by umožnil sledovanie vodičov na cestách. Má to pomôcť pri zabezpečení plynulosti dopravy. Štátny tajomník tvrdí, že čipy v autách nebudú na sledovanie, ale aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. Odmietol tiež, že sa potichu chystá výber mýta pre autá do 3,5 tony.
 
Pripravovaný vládny návrh zákona o o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý dnes prerokovali v parlamentnom výbore pre obranu a bezpečnosť. Od nového systému si ministerstvo sľubuje skvalitnenie dopravy na Slovensku. Sú tam však aj veci, ktoré sa nie všetkým páčia. Tak napríklad v paragrafe týkajúcom sa ochrany osobných údajov je jasne napísané, že “prevádzkovateľ spracúvava bez súhlasu účastníkov cestnej premávky a  osôb zdržiavajúcich sa na pozemných komunikáciách údaje a záznamy z monitorovacieho záznamového zariadenia, dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii a údaje o geografickej polohe vozidla. Monitorovacie zariadenie bude vyhotovovať obrazový, alebo zvukovo-obrazový záznam.  Poslanec Alojz Hlina sa obáva, či zákon nevytvára predpoklad na to, aby sa do áut inštalovali čipy na monitorovanie a či sa monitorovanie časom nepoužije na spoplatnenie dopravy na diaľniciach cez mýta aj pre osobnú dopravu.
 
Mýto pre osobné autá? 
 
Informácia, že ide o predprípravu pred zavedením elektronického mýta aj pre vozidlá do 3,5 tony podľa Hlinu už dlhšie koluje medzi zainteresovanými. "Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," myslí si Hlina.
      
 
 
Poslanec zároveň pripomenul sľub terajšieho premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že mýto pre osobné autá nebude. "Teraz sa robí pravý opak. V smernici EÚ sa totiž nehovorí o umiestnení čipu do vozidla, ktoré bude navyše zaznamenávať kilometre. U nás sme už do toho zapracovali pre istotu aj ďalšie veci," povedal Hlina. Prekáža mu tiež, že občania budú vystavení veľkej monitorovacej presile. "Informácie o tom, kto, kde a kedy bol, ako a kade tam šiel, budú mať v rukách určité firmy. Pri nákladných autách sú tieto informácie mimoriadne hospodársky cenné a na trhu sa kupujú za veľké sumy. Cenu to bude mať aj pri osobných autách. Keď to ľuďom neprekáža, mne áno. Prekáža mi, že niekto bude ten Veľký brat a pozerať sa na vás," dodal.
 
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval pre TASR. Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá. "Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák. Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
      
 
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. "Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
 
Investícia za 150 miliónov
 
Ministerstvo dopravy si veľa sľubuje od projektu Národného systému dopravných  informácií (IDS), ktorého súčasťou  bude Národné dopravné informačné centrum. To by malo pomôcť s komplexným riešením dopravnej situácie. Ide o systém, v ktorom vzájomne kooperujú informačné, komunikačné a riadiace systémy založené na inteligentných dopravných systémoch, systémoch telematických aplikácií a informačných systémoch v doprave pre ich racionálne rozhodovanie,
-zvyšovať kvalitu dopravnej infraštruktúry a znižovať náklady vkladané do budovania novej dopravnej infraštruktúry (predovšetkým cestnej siete).