Prečo Kristus zomrel v Jeruzaleme?

1,137
Lucia Salomonová
Kultúra života

Robíme dobre, keď premýšľame prečo je práve toto miesto spojené s umučením nášho Pána. Zúčastnili sme sa podobného cvičenia v decembri ohľadom Kristovho narodenia. Svätý Tomaš Akvinský predpokladá, že Boh nerobí nič len tak náhodne, ale skôr ako Pán dejín uvádza všetko vhodným spôsobom, na príslušných miestach a v správnom čase. Každý detail nás má čo naučiť.

Pozrime sa na dôvod, prečo Kristus trpel v Jeruzaleme (za jeho múrmi) na mieste zvanom „Lebka“. Sv. Tomáš to rozoberá v jeho Suma teologická, časť III, otázka 46, článok 10. Jeho slová sú vyznačené hrubým písmom; moje druhoradé komentáre sú zobrazené v klasickom formáte písma.

Kristus zomrel náležite práve v Jeruzaleme. Po prvé, pretože Jeruzalem bolo Bohom vybrané miesto na obetovanie samého seba: a tieto obrazné obete (zvierat v chráme) sú predobrazom Kristovho utrpenia.

V tom čase to bolo pre židov jediné miesto na prinášanie obety Pánovi: Jeruzalem. Hoci mestá mali synagógy, len Jeruzalem mal chrám a niekto sa musel obetovať Pánovi.

Toto pravidlo bolo pomerne stabilné. Dokonca aj keď obetovanie v chráme bolo prerušené kvôli babylonskému zajatiu (chrám bol zničený v roku 58 p.n.l. a obnovený až po 70 rokoch), skôr ako premiestnili miesto na obety, ľud bedákal: Nateraz niet kniežaťa ani proroka, ani vodcu, ani celopalu, ani obety, ani darov, ani kadidla, ani miesta pre prvotiny pred tebou, aby sme našli milosť. (Dan 3,38)

Pretože spása je zo Židov (Jn 4,22), bolo vhodné, že Kristus, náš Veľkonočný Baránok a dokonalá a konečná obeta, bol obetovaný na jedinom akceptovanom mieste.

Po druhé, kvôli jeho poslušnosti jeho umučenie sa rozšírilo po celom svete, prial si trpieť v centre vtedy obývaného sveta - a to je v Jeruzaleme. V súlade s tým, čo je napísané: „Veď predsa Boh je naším kráľom od vekov: Jeho vyslobodenie v strede krajiny“ (Ž 73,12) - to je v Jeruzaleme, ktorý sa nazýva „pupok sveta“.

Letmý pohľad na mapu ukáže, že Jeruzalem je pravdepodobne na križovatke troch kontinentov: Európa, Ázia a Afrika. V Žalme 48,2 čítame Veľký je Pán a hoden každej chvály v meste nášho Boha!

Po tretie, bolo to výhradne v súlade s jeho pokorou: to, ako si vybral najhanebnejší spôsob smrti, čiže rovnako to bola časť Jeho pokory, že neodmietol trpieť na tak vychýrenom mieste.

Nielen to, že Kristovo poníženie bolo verejné, ale nastalo, keď sa Jeruzalem naplnil ľudom kvôli veľkonočnému sviatku!

Po štvrté, chcel trpieť v Jeruzaleme, kde sa zdržiavali veľkňazi, aby ukázal, že zlomyseľnosť Jeho vrahov vzišla od vodcov židovského ľudu.

Jeruzalem mal povesť mesta, v ktorom proroci najviac trpeli a kde väčšina z nich išla na smrť. Bolo to pravdepodobne preto, lebo je to miesto, kde sa pretínajú viera a moc. Ľudské bytosti zriedkakedy prekonávajú tento prienik tak dobre a prikláňajú sa viac k moci ako ku viere.

  1. Ježiš povedal: Jeruzalem, Jeruzalem, ktorý zabíjaš prorokov a kameňuješ tých, čo boli k tebe poslaní! Koľko ráz som chcel zhromaždiť tvoje deti ako sliepka svoje kuriatka pod krídla, a nechceli ste. Hľa, váš dom vám ostáva pustý. A hovorím vám: Už ma neuvidíte, kým nepríde čas, keď budete hovoriť: "Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom." (Lk 13,34-35)
  2. Ježiš povedal: Beda vám, lebo staviate pomníky prorokom, ktorých zabili vaši otcovia! Tým dosvedčujete a schvaľujete činy svojich otcov, lebo oni ich zabíjali a vy im staviate pomníky. Preto aj Božia múdrosť povedala: Pošlem k nim prorokov a apoštolov a oni niektorých z nich zabijú, iných budú prenasledovať; toto pokolenie sa bude zodpovedať za krv všetkých prorokov vyliatu od stvorenia sveta, počnúc krvou Ábela až po krv Zachariáša, ktorý zahynul medzi oltárom a chrámom. Áno, hovorím vám: Toto pokolenie sa bude zodpovedať. (Lk 11,47-51)
  3. Štefan dodal: Vy, tvrdošijní s neobrezaným srdcom a ušami, vy vždy odporujete Duchu Svätému;vy takisto ako vaši otcovia.Ktorého proroka neprenasledovali vaši otcovia? Oni zabíjali tých, čo predpovedali príchod Spravodlivého, a vy ste sa teraz stali jeho zradcami a vrahmi; Vy, čo ste prostredníctvom anjelov dostali zákon, no nezachovávali ste ho. (Sk 7,51-53)                                     

Toto učenie viedlo k vzniku týchto otázok: Ak Jeruzalem bol vhodným miestom, prečo Ježiš nebol obetovaný na chrámovej hore, v meste? Prečo namiesto toho bol obetovaný za bránami mesta? Sv. Tomáš odpovedá takto:

Kristus trpel za bránami a nie v chráme alebo v meste z troch dôvodov. Po prvé, pravda by mohla súhlasiť so symbolom. Býčka na obetu za hriech aj capa na obetu za hriech, ktorých krv použil na vykonanie zmierenia vo svätyni, vynesú von z tábora, ako to prikázal v Levitikus 16:27.

Všimnite si rozdiel medzi obetami individuálnej rodiny (ktorá bola ponúknutá v chráme a spálená na oltári) a obeťou ponúknutej v mene ľudí na Deň vykúpenia. Levitikus 16,27 hovorí: Býčka na obetu za hriech aj capa na obetu za hriech, ktorých krv použil na vykonanie zmierenia vo svätyni, vynesú von z tábora a úplne ich spália aj s ich kožou, mäsom a trusom. Preto je vhodné, aby Kristus, ktorý zomrel za nás všetkých, mal byť obetovaný za bránou („mimo tábora“ ako to bolo).

Po druhé, aby nám dal príklad vyhýbať sa svetským rozhovorom. V súlade s tým úryvok pokračuje: Vyjdime teda von k Nemu z tábora, nosiac jeho hanbu.

Naše svetské slovné kategérie nemôžu obsiahnuť Krista. V Jeho dobe boli najmenej tri náboženské skupiny: saduceji, farizeji a zelóti. Ježiš nešiel so žiadnou z nich, ani neopakoval ich názory. Existovala jedna vec, s ktorou by všetky tieto tri skupiny súhlasili - Ježiš musel byť odstránený. Preto bol Kristus ukrižovaný mimo tábora.

Po tretie, ako Ján Zlatoústy hovorí v kázni o utrpení (Hom. i De Cruce et Latrone): „Pán nebol ochotný trpieť pod strechou, ani v židovskom chráme... Inak by ste si mohli myslieť, že bol ponúknutý len určitým ľuďom. Z toho dôvodu to bolo za mestom, za hradbami. Bola to všeobecná obeta pre celý svet, aby očistila každého.“

Trpel raz a za všetkých. Ježiš jej povedal: "Ver mi, žena, že prichádza hodina, keď sa nebudete klaňať Otcovi ani na tomto vrchu ani v Jeruzaleme.Vy sa klaniate tomu, čo nepoznáte; my sa klaniame tomu, čo poznáme, lebo spása je zo Židov. Ale prichádza hodina, ba už je tu, keď sa praví ctitelia budú klaňať Otcovi v Duchu a pravde. Lebo sám Otec hľadá takých ctiteľov. Boh je duch a tí, čo sa mu klaňajú, musia sa mu klaňať v Duchu a pravde. (Jn 4,21-24)

Sv. Tomáš ukazuje ďalšie dva dôvody, prečo bol Ježiš ukrižovaný a špeciálne sa zameriava na názov miesta: Golgota. Hoci Akvinský opísal obidva dôvody, dodáva, že len jeden je správny.

Podľa Hieronyma, v jeho komentári k Matúšovi 27,33 niekto vysvetlil “miesto Kalvária” je miesto, kde bol pochovaný Adam, a nazýva sa tak preto, lebo je tam pochovaná lebka prvého muža. V skutočnosti potešujúca interpretácia, niekto vhodný prichytiť ucho ľuďom, ale napriek tomu stále nie pravdivá...: Adam bol pochovaný blízko Hebron a Arbe, ako čítame v knihe Ježiš Ben Nave.

Doteraz je v kostole Sv. hrobu malý otvor, alebo jaskyňa na úpätí Golgoty, ktorú niektorí ľudia uctievajú ako hrob Adama. Dá sa tam zastaviť pred vystúpením po schodoch na Kalváriu. Legenda hovorí, že Ježišova krv kvapkala otvorom a dotkla sa Adamových kostí, čo ho prinútilo vstať a tancovať.

Sv. Tomáš nebol takýmito legendami ohromený, alebo dokonca učením sv. Hieronyma. Namiesto toho ponúka ďalšiu interpretáciu.

Miesta, kde odsúdený prišiel o hlavu, sú mimo mesta a za bránami, odtiaľ pochádza názov Kalvária - pretože tam boli sťatí. Ježiš bol preto ukrižovaný, pretože úroveň mučeníctva by sa mohla povzniesť nad tým, čo bolo predtým miesto odsúdenca... Ježiš mal byť ukrižovaný na spoločnom mieste skôr a hneď vedľa Adamovho hrobu, aby dal najavo, že Kristov kríž bol liek, nielen pre Adamov osobný hriech, ale takisto aj pre hriech celého sveta.

Mučeníci zomierali pre Krista, ale nie ako obyčajní odsúdení kriminálnici. A hoci Kristus zomrel za náš všetkých, nie len pre Adama, hoci prvotný hriech bol Adamov.

Zdá sa mi to zaujímavé, že sv. Tomáš píše trocha v štýle, čo je v rozpore s jeho zvyčajným zdržanlivým spôsobom, a tak rozhodne ruší interpretáciu sv. Hieronyma. Azda sa môžeme niečo naučiť z obidvoch názorov! Je to špeciálny prípad, pretože umiestnenie Adamovho hrobu zostáva predmetom sporu do súčasnosti, ale niektorí si stále uctievajú miesto pod Kalváriou.

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov.