Pradávna heréza vysvetľuje, prečo naša kultúra prijala homosexualitu a potraty

2,155
Kultúra smrti

(Na obrázku je starý gnostický symbol)

"Priatelia, máme problém. A nebudem si klásť servítku pred ústa," povedal Robert George, profesor práva na Univerzite Princeton a zároveň riaditeľ inštitúcie James Madison Program o amerických ideáloch a inštitúciách. "Či už kultúrne, politicky, morálne alebo v oblasti civilizácie - sme na tom zle."

George prehlásil, že náhlu transformáciu hodnôt spoločnosti je možné sledovať až po herézu druhého storočia: po gnosticizmus.

"Pre mnohých z nás je to ťažké pochopiť. Ako sme sa dostali odtiaľ až sem? Ako to, že ak si v súčasnosti myslíte, že na strednej škole by nemali byť biologickí muži v ženských sprchách, tak ste považovaní svätuškára? Zaujíma vás, ako k tomu došlo? Nebolo to len včera, kedy bolo samozrejmé, že dievčatá sa sprchujú s dievčatami a chlapci s chlapcami?" povedal George.

Protichodné názory o tom, čo znamená byť ľudskou bytosťou, poukazujú na rozdielnosť medzi dvoma skupinami presvedčení. Na jednej strane stojí židovsko-kresťanský postoj a pohľad na svet z perspektívy prirodzeného zákona a na strane druhej je "sociálny liberalizmus" založený na neo-gnosticizme. Takto sa vyjadril George, a to v prejave pre niekoľko stoviek ľudí. Ten sa uskutočnil počas štvordňovej  konferencie Inštitútu Napa v severnej Kalifornii na začiatku tohto mesiaca. Podľa ich internetovej stránky bola táto konferencia vytvorená s cieľom informovať katolíkov, keďže sme v období rastúcej sekularizácie.

Neo-gnosticizmus vníma telo výhradne ako nástroj ducha a mysle, povedal George. Ďalej uviedol, že Katolicizmus naopak verí, že telo a duša sú zjednotené. Je to tak od doby, keď v druhom a treťom storočí sv. Irenej úspešne vyvrátil gnostické filozofie v Katolíckej cirkvi, a to vrátane názoru, že z mŕtvych vstala iba Ježišova duša. George však pokračoval, že počas jednotlivých období sa objavili ďalšie verzie Gnosticizmu. "Gnostické herézy sa objavovali znova a znova. A dnes sú zase späť."

George povedal, že manželstvo partnerov rovnakého pohlavia, potraty, eutanázia a transrodovosť pochádzajú z neo-gnostického pohľadu na to, čím je ľudská bytosť. Gnostické myšlienky sú "ideologickou dominantou medzi našimi kultúrnymi elitami," pokračoval.

František "je odhodlaným kritikom rodovej ideológie a neo-gnosticizmu, z ktorého táto ideológia vychádza," povedal George. Následne citoval Františka a jeho vyjadrenie v encyklike Laudato Si: "Postoj, ktorého cieľom je zrušiť sexuálne rozdiely len preto, že už sa nevie ako im čeliť, nie je vôbec zdravý."

Podľa gnosticizmu si môže duša alebo myseľ vybrať svoju identitu, a to bez ohľadu na ľudskú biológiu, teda či sa daná osoba narodila ako muž alebo žena, pokračoval. "Ak je človek len mentálnou substanciou... potom byť ľudskou bytosťou a byť biologickým členom ľudského druhu nie je dosť na to, aby bol takýto jednotlivec zároveň aj človekom," povedal George.

"Z toho vyplýva, že tie ľudské bytosti, ktoré sú ešte len v embryonálnom štádiu alebo v dojčenskom veku, zatiaľ nie sú ľuďmi. Sú to ľudské bytosti, avšak nachádzajú sa v štádiu pred rozvojom ich osobnosti." Rovnako sú na tom aj obete pokročilej demencie a komatózni pacienti, "ani oni už nie sú ľuďmi. Strýko Harry bol niekedy človekom... ale vidíte, v tej hlave už nič nie je," povedal George. "Máte teda možnosť vidieť, akým spôsobom sa odôvodňujú potraty a eutanázie," dodal.

Ďalej vyjadril myšlienku, že ak nezáleží na fyzickom zjave tela, tak sexualita môže mať akúkoľvek formu, a to pre všetky osoby bez ohľadu na ich biológiu. "Ak nesúhlasíte s manželstvom rovnakých pohlaví, tak to neznamená, že si ľudia o vás myslia, že sa mýlite. Myslia si, že ste hlúpi," povedal George.