Pápež František: Chcieť striktne „buď toto, alebo nič“ nie je katolícke, ale kacírske

1,382
Neutral

V šokujúcom úvode k oficiálnej správe Vatikánskeho rozhlasu z 9. júna, ktorá priniesla rannú homíliu pápeža Františka, sme si mohli prečítať: „Pápež František vo štvrtok varoval pred prehnanou prísnosťou. Povedal, že tí členovia Cirkvi, ktorí nám hovoria ‚buď toto, alebo nič‘ sú kacíri a nie katolíci. Pápežove postrehy zazneli počas rannej svätej omše vo štvrtok 9. júna v Dome svätej Marty.“

Konkrétna časť homílie, na ktorú poukazujeme, odznela hneď v jej úvode:

„Toto je ten zdravý realizmus katolíckej cirkvi: katolícka cirkev nás nikdy neučila ‚buď toto, alebo tamto‘. To nie je katolícke. Katolícka cirkev nám hovorí: ‚Toto a tamto‘. Snaž sa o dokonalosť tak, že sa zmieriš so svojím bratom. Neurážaj ho. Miluj ho. A ak aj máte nejaký problém, aspoň sa pomerte, aby medzi vami nevypukla vojna. Toto je zdravý katolícky realizmus. Nie je katolícke povedať: ‚buď toto alebo nič‘. To nie je katolícke, ale kacírske.

Ježiš vie neustále kráčať s nami, dáva nám ideál, vedie nás k nemu, oslobodzuje nás z týchto pút prísnosti zákona a hovorí nám: ‚Nuž, konajte do tej miery, do akej ste schopní‘. A on nám rozumie veľmi dobre. Je naším Pánom a tomuto nás učí.“

Odjakživa bolo ťažké presne interpretovať slová pápeža Františka. V jeho úvahách však vidíme stále prítomnú tému, kde sa vyjadruje proti tzv. „prísnym“ katolíkom, ktorí sa zaryto pridŕžajú ideálov predstavených Kristom a absolútnosti vlastných právd. „Fundamentalizmus je chorobou, ktorá existuje vo všetkých náboženstvách,“ povedal pápež v novembri pri spiatočnom lete z Afriky. „Medzi katolíkmi sú mnohí, nie iba zopár, naozaj mnohí, ktorí sa nazdávajú, že majú absolútnu pravdu a idú cestou špinenia druhých ohováraním, očierňovaním a škodia. Spôsobujú naozaj veľké zranenia... Treba s tým bojovať.“

Vo svojej poslednej apoštolskej exhortácii – Amoris Laetitia (Radosť z lásky: o láske v rodine) pápež František kritizoval katolícku cirkev za časté zmýšľanie o „príliš abstraktnom a akoby umelo vytvorenom teologickom ideáli manželstva“. Dodal, že svedomie vie „úprimne rozpoznať aj to, akú najnesebeckejšiu odpoveď je možné dať Bohu práve v tej chvíli a s určitou morálnou istotou je schopné vidieť, že to je to, čo sám Boh žiada v konkrétnej zložitej hraničnej situácii človeka, hoci ešte nejde o skutočný ideál“.

Františkovo obvinenie z prísnosti či kacírstva tých, ktorí trvajú na ideáli Kristovho učenia, napríklad ohľadom manželstva, by tak padlo priamo na Františkovho predchodcu, pápeža sv. Jána Pavla II., ktorého sám pápež František vyhlásil za svätého. V encyklike Veritatis Splendor (O základných otázkach cirkevnej náuky o mravnosti) nás Ján Pavol učí: „Bolo by najväčším omylom usudzovať... že norma tradovaná Cirkvou je sama osebe iba ‚ideálom‘, ktorý vraj treba ďalej prispôsobovať, upravovať podľa konkrétnych možností človeka, ako to vyžaduje zváženie rozličných dobier, o ktoré ide“.

Odsudzovanie katolíkov, ktorí sú za „toto alebo nič“ a označovanie ich za kacírov by potom malo vrhnúť svetlo odsúdenia aj na autora knihy Boh alebo nič, kardinála Roberta Saraha, ktorého pápež František vymenoval za prefekta Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Kardinál Sarah vo svojej knihe rozhodne odmieta oslabovanie učenia v otázke nerozlučnosti manželstva miernym prístupom kňaza. „Predstava umiestňovania autoritatívneho učenia do nádhernej vitríny, no zároveň oddeleného od pastoračnej praxe, ktorá by sa potom mohla vyvíjať spolu s okolnosťami, módnymi trendmi a vášňami, je druhom kacírstva, nebezpečnej schizofrenickej patológie,“ píše.

Kardinál Sarah uverejnil tiež varovanie pre prelátov, ktorí by chceli hľadať spôsoby ako zmeniť učenie Cirkvi zmenou cirkevných praktík v súvislosti s manželstvom. „Muži, ktorí navrhujú a vypracovávajú metódy ako zabiť Boha, a tak zničiť stáročia staré dogmy a učenie Cirkvi, sa svojím vlastným pozemským víťazstvom uvrhnú do večných plameňov pekla,“ odkázal im.

Pápež František hovorí, že Kristus nás učí tomuto: „Nuž, konajte do tej miery, do akej ste schopní“. Biblia však zaznamenáva Pánove slová inak v evanjeliu podľa Matúša na konci piatej kapitoly, ktoré nás učia tvrdej pravde o rozvode a cudzoložstve. „Vy teda buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec,“ povedal Ježiš.