Kasper priznáva, že preháňal. Pápež mu nepovedal, že chce povoliť príjmanie pre rozvedených.

1,683
Kultúra života

Rastúcim odmietaním dobre organizovanej kampane na podporu povolenia poskytovať sväté prijímanie osobám „v zložitej situácii“ aj kardinál Walter Kasper teraz popiera, že pápež túto myšlienku podporil. Tvrdí, že je to skôr iba záležitosť, o ktorej by pápež chcel diskutovať.

V rozhovore s Raymondom Arroyom zo 4. júna pre Eternal Word Television Network bol Kasper konfrontovaný so svojím tvrdením z minulého roka: „Toto je zjavne to, čo (pápež) chce.“

Ešte stále s tým súhlasíte? Hovoríte za pápeža?“ pýtal sa Arroyo.

Nie, nie, nie,“ odpovedal Kasper. „Pravdaže som najprv hovoril s pápežom... a bol otvorený možnosti o tejto problematike diskutovať, ale nebol to jeho návrh. Nepýtal som sa ho, čo chce on, ale chcel sa tejto problematike venovať a otvoriť diskusiu. Toto chcel a ja som to urobil, no neskôr som mal dojem, že viac-menej súhlasil s tým, o čom hovoril s kardinálmi. Nebolo to proti jeho názoru, ale nemôžem ani povedať, že som urobil to, čo by navrhol pápež.“

Kasperov návrh sa týka toho, aby ľuďom v zložitej situácii, ktorí sa po rozvode druhýkrát (civilne) zosobášili, bolo povolené pristupovať k svätému prijímaniu podľa rozhodnutia ich kňaza vo farnosti a po činení pokánia – napriek tomu, že učenie katolíckej cirkvi vždy hovorilo, že znovu zosobášenie sa po tom, ako osoba opustí platný a sviatostný manželsky zväzok, je cudzoložstvom. Kasper opakovane naznačuje a explicitne sa vyjadruje o tom, že jeho názor ohľadom tejto problematiky pápež zdieľa; toto tvrdenie je zároveň znásobované početnými vyjadreniami na verejnosti alebo v súkromí, ktoré pápež František sám vyslovil alebo sa mu pripisujú.

V tom istom rozhovore Arroyo spomenul, že „v čase Synody o rodine ste v jednej reportáži hovorili, že hovoríte v mene pápeža a že poznáte jeho zmýšľanie“ a opýtal sa ho: „To ste len zveličovali alebo si za tým naozaj stojíte?“

Je to len zveličenie,“ odpovedal Kasper. „Hovoril som o jeho myslení v tom zmysle, že bol ochotný o danej problematike hovoriť. Pápež je za otvorenosť a úprimnosť a hovorí, že veci neprospieva, keď sa zabraňuje hovoreniu o nej.“

Kardinál sa v rohovore javil čoraz viac podráždený a defenzívny, pričom v jednej chvíli dokonca poprel, že vôbec urobil nejaký návrh. Arroyo postrehol, že kňazi sa hádali s rozvedenými a dokonca aj s homosexuálmi, ktorí chceli pristúpiť k svätému prijímaniu, pretože „je to zjavne to, čo pápež chce,“ na čo Kasper odpovedal: „Teda, toto je nedorozumenie. V prvom rade, bola to otázka a ja som ju položil, aby sa rozvila diskusia. Nie je to návrh. Tým pádom sa môže stať, že nejaký pár potom príde a chce sväté prijímanie. Ja som hovoril o procese pokánia, o ceste kajúcnosti, a to si vyžaduje čas.“

Ale rozumiete tomu, že keď duchovný ako vy, teológ, osobnosť medzinárodného uznania, úradník kúrie hovorí, tu je môj návrh a pápež so mnou súhlasí,‘ ...“

Toto som nepovedal,“ vyjadril sa Kasper.

Nuž, povedali ste, citujem: ,Toto je zjavne to, čo (pápež) chce‘ a ,pápež môj návrh odobril,‘“ reagoval Arroyo.

Nie, neodobril môj návrh,“ ozval sa kardinál. „Pápež chcel, aby som tú otázku predniesol a potom aj všeobecnejšie... pred všetkými kardinálmi. Vyjadril spokojnosť s tým, čo som hovoril, ale nie v závere, nie pri tej špeciálnej otázke. Nie, nepovedal by som, že odobril môj návrh, nie.“

Iné zmýšľanie pápeža?

Nový, ambivalentnejší postoj kardinála Kaspera týkajúci sa návrhu, ktorý tak zanietene počas dvoch rokov propagoval a jeho ustupovanie od tvrdenia, že pápež ho podporuje, môže indikovať, že František si o tejto problematike myslí niečo iné.

Aj keď pápež nikdy explicitne nevyjadril podporu tomuto špecifickému Kasperovmu návrhu, opakovane povolil Kasperovi vysloviť takéto tvrdenia na verejnosti bez akejkoľvek opravy a poskytol kardinálovi niekoľko príležitostí, aby svoje názory o manželstve propagoval kardinálom a biskupom. Aj vo svojich verejných vyjadreniach niekoľkokrát naznačil, že je veľmi prístupný Kasperovmu zmýšľaniu v rámci danej problematiky.

V marci 2013 len štyri dni po svojom zvolení veľmi vychválil Kasperovu knihu Mercy: The Essence of the Gospel and the Key to the Christian Life, ktorá kladie teologické základy jeho návrhu umožniť podávanie svätého prijímania cudzoložníkom. Kaspera označil ako „talentovaného teológa, dobrého teológa“ a o knihe povedal, že mu „veľmi prospela.“

Vo februári nasledujúceho roka zvolal pápež František Mimoriadne zhromaždenie kardinálov, ktoré uviedol sám Kasper, a kde otvorene obhajoval Prijímanie pre „znovuzosobášených“ katolíkov v zložitých situáciách. Napriek obavám a hnevu mnohých kardinálov František na druhý deň opäť vyzdvihoval Kaspera, keď jeho myšlienky nazval „hlboko teologickými.“ Dodal: „Prospelo mi to a dostal som nápad; odpustite mi, ak Vašu Eminenciu uvediem do rozpakov, ale myšlienka je táto: volá sa to teológia na kolenách. Ďakujem Vám. Ďakujem.“ O mesiac neskôr publikoval Kasper knihu, v ktorej uviedol svoj príhovor zo zhromaždenia a pápežove slová umiestnil na zadnú stranu obálky.

Pápež potom problematiku Kasperovho návrhu urobil hlavnou témou diskusií na Mimoriadnej synode biskupov v októbri 2014, kedy bola zo strany organizátorov vyvinutá veľká snaha propagovať Kasperov postoj – napriek silnej nevôli veľkého počtu účastníkov. Tesne pred Synodou poskytol Kasper rozhovor, v ktorom tvrdil, že s pápežom „sa na všetkom zhodli.“ „Čo okrem podpory pápeža môže kardinál robiť?“ Neskôr v tom istom rozhovore dodal: „Súhlasil som s pápežom; hovoril som s ním dvakrát. Vyjadril spokojnosť.“

Pokiaľ ide o pápežovo stanovisko, Kasperov nový postoj zapadá do pápežovej rastúcej zdržanlivosti na verejnosti ohľadom Kasperovho návrhu. Po masívnom proteste kléru a veriacich proti návrhu pápež viac nevyslovuje tvrdenia, ktorými by urgoval väčšiu ležérnosť voči ľuďom v nelegálnych zväzkoch a stále viac hovorí v prospech tradičných manželstiev, pobádajúc rodiny k početnosti a odsudzujúc rodovú ideológiu. Jeho vyjadrenia o nastávajúcej synode sú stále neurčité, hmlisté, pričom nedávno naznačil, že sa už viac nechce usilovať o to, aby bolo rozvedeným a „znovuzosobášeným“ podávané sväté prijímanie.

V odpovedi na otázku reportéra v marcovom rozhovore týkajúcom sa tejto problematiky, pápež František povedal, že ich pripustením k svätému prijímaniu „(my) nič nenapravujeme.“ „Čo pre vás Cirkev chce je, aby boli vaše životy integrované do života Cirkvi,“ dodal.

V tom istom rozhovore ponúkol pápež iný, skromnejší návrh: povoliť takýmto párom byť krstnými rodičmi. „Aké to bude pre dieťa svedectvo? Bude znieť: ,Pozri, drahé dieťa, v živote som urobil chybu a teraz som v takejto situácii. Som katolíkom. A princípy sú takéto. Robím toto a budem ťa sprevádzať.‘