ISIS, liberálni demokrati a Katolícka Cirkev: Povolanie do zbrane

1,735
Kultúra smrti

Keď už  nevieme ako zaútočiť na srdce človeka, útočíme na jeho telo. Zastrelíme všetkých tých, ktorých názor nevieme ovplyvniť. Násilie nastáva tam, kde už nie je miesto na diskusiu. Skutočnosť, že liberálne štáty reagujú na teroristické útoky ISIS bombovými útokmi naznačuje, že títo dvaja protivníci sú v bezvýchodiskovej situácii. Tu už nepomôže žiaden rozhovor, prednáška či urážka.

Obe strany, ISIS aj liberálni demokrati, zastávajú radikálne kontrastné teológie. Veria totižto božím doktrínam, ktoré sú protichodné. Až po porozumení tejto náboženskej priepasti pochopíme, prečo nás ISIS nenávidí, prečo my nenávidíme ich, a prečo takéto skupiny povstanú a sú odhodlané terorizovať liberálnych demokratov až do dňa Posledného súdu.

Náboženská vojna      

Tvrdenie, že naše svetské demokratické krajiny zastávajú náboženstvo, môže vyznieť paradoxne. Nie je náhodou sekularizmus absolútna neprítomnosť náboženstva, s postojom "ruky preč" od všetkého, čo má niečo dočinenia s vierou? Nie je liberálna krajina tá, ktorá dovolí ľuďom slobodne sa rozhodnúť v čo chcú veriť? Teológovia, ako sú David Schindler a Joseph Ratzinger tvrdia: Nie. Filozofia, ktorá sa nezaoberá otázkou Boha, tvrdí o Ňom niečo veľmi konkrétne.  Svetonázor, ktorý posúva "otázku náboženstva" na úroveň jednotlivca a jeho osobnej voľby, tiež hovorí o teológii niečo dosť presné.  

Našou úlohou nie je vyhľadávať skryté dogmy liberalizmu. Stačilo by povedať, že teológia liberalizmu jednoznačne prehlasuje, že Boh nie je ten jediný, ktorému je všetko bezpodmienečne podriadené, a to vrátane štátu. Aspoň doteraz štát prehlasoval, že sa dokáže zdržovať otázok týkajúcich sa Boha. Ak sa niekto rozhodne veriť v Boha, dobre, ale tento Boh sa nemôže stať "všetkým vo všetkom". Akokoľvek radikálne by zasiahol jednotlivca, jeho Boh nemá čo robiť vo verejnej sfére, na verejných diskusiách, vo verejnom vzdelávaní a na verejných prejavoch. Štát musí vždy dosiahnuť svoje vlastné závery.

Môže sa diskutovať o tom, či toto je alebo nie je dobrý príklad štátu, ale jedno je jasné: Toto je náboženstvo so súkromným Bohom a súborom jasných pravidiel týkajúcich sa Jeho vzťahu k ľudstvu. Ba čo viac, je to jedinečné náboženstvo, keďže svojou podstatou vylučuje každé iné náboženstvo, ktoré neakceptuje jeho doktríny. Vylučuje napríklad aj ISIS.

ISIS sa riadi teológiou. Je to však teológia, ktorá nenasleduje štandardy liberalizmu. Jedným z dôvodov je rozširovanie Islamu na základe Božieho rozkazu, a to proti akejkoľvek slobodnej vôli jednotlivcov. Zároveň je Božia vôľa všetkému nadriadená - vrátane štátu. ISIS si je vedomý tohto teologického rozdelenia. Ich propaganda je z veľkej časti založená na odmietaní svetského a neabsolutistického pohľadu na božstvo. V časopise Dabiq je uvedené:

Veľa laikov, ktorí sa nachádzajú v demokratických krajinách, chcú nový tāghūt, no opakujú "Allāhu akbar" len kvôli svojmu pôvodu a kultúre, v ktorej boli vychovaní. Ich dôvodom nie je viera, že Alah je väčší, a preto je jediný kto má právo vydávať zákony... "Odporúčam ti [rebel zo Sýrie], aby si pred svojou smrťou oľutoval svoju svetskosť. Ak tak nespravíš, keď umrieš zhoríš v pekle". No on namiesto toho, aby si vzal moju radu k srdcu, začal kričať a hádať sa, že sýrska politická samostatnosť a oddelenie náboženstva od štátu nie je sekularizmus! Tento nevzdelanec si totiž myslel, že sekularizmus je synonymum so slovom ateizmus.

Tvrdiť, že práve táto teológia je neislamská, je nereálne. Aj ISIS si interpretuje posvätné texty Islamu. Ak neberieme do úvahy akúkoľvek konečnú interpretáciu Posvätných kníh, ktorá by bola rovnaká ako definícia Magistéria Cirkvi, Islam len existuje, nakoľko môže mať jednu alebo druhú interpretáciu. Môžeme zastávať názor, že ISIS má obzvlášť zvrátené, hlúpe a perverzné výklady svojich textov. No nemáme právo tvrdiť, že nevykonávajú rovnaké skutky prijímania, skutky viery a jej výkladu ako to robia aj iní Moslimovia. Článok "Čo ISIS v skutočnosti chce(What ISIS Really Wants), ktorý je uverejnený na stránke The Atlantic, by si mal každý prečítať. Dôvodom sú nasledujúce riadky, ktoré sú tam uvedené:

"Náboženstvo, ktoré sa šíri jeho najhorlivejšími nasledovníkmi, pochádza z jasných a nemenne učených interpretácií Islamu... Moslimovia môžu odmietnuť Islamský štát; skoro všetci tak aj robia. Ale tváriť sa, že to v skutočnosti nie je náboženská, miléniová skupina s teológiou, ktorá musí byť pochopená, aby bola porazená, už viedlo Spojené Štáty k jej podceneniu a vykonaniu nerozumných krokov, keď jej čelila“.

Tvrdenia prezidenta Obamu, že ISIS je "neislamský" svedčí o niečom viac ako o veľkodušnosti prejavenej väčšine moslimov. Jeho všeobecné rozhodnutie hovoriť o tejto veci ako o "ideológii", a nie "teológii" je motivované niečím, čo je ďaleko za hranicou politickej korektnosti.  Pre liberálov je zahanbujúce pripustiť, že liberalizmus ponúka slobodu náboženstva len tým náboženstvám, ktoré podporujú hlavného predstaviteľa štátu. Je divné priznať si, že liberalizmus už dopredu obmedzuje všetky formy, ktoré má akékoľvek náboženstvo (modli sa, ale nie tu; ver, ale nešír vieru; dodržiavaj etické zásady, ale toleruj ostatných, že ich porušujú; vylož si svoje posvätné knihy, ale nie príliš radikálne, atď.). Liberálna spoločnosť si chce udržať meno, že všetky náboženstvá bez rozdielu akceptuje . Preto ak nejaké náboženstvo radikálne odmieta centrálne doktríny liberalizmu, spoločnosť je nútená rozhodnúť, že to v skutočnosti nie je náboženstvo, ale len "skupina zločincov". V skratke, liberalizmus si nechce priznať, že je to náboženstvo, a preto nechce pripustiť, že v skutočnosti odmieta "iné náboženstvo" - čo je vlastne súbor konkurenčných presvedčení týkajúcich sa Boha a človeka.

(Inými slovami, povedomie o tom, že toto je náboženská vojna neustále uniká nášmu vedomiu, ktoré je kontrolované náboženstvom.  Je celkom bežné hovoriť o našich cieľoch jazykom Biblie. Tvrdenie "zniesť ISIS zo sveta" a názory politikov ako je Joe Biden sú skôr atypicky stredoveké, a to vďaka tvrdeniu: "Budeme ich nasledovať až ku bránam pekla, kým nebude dosiahnutá spravodlivosť. Pretože peklo je miesto, kde patria. Peklo je miesto, kde patria").

Ale ISIS  svoju teológiu a aj liberálni demokrati majú tú svoju. Tieto dve sa však nikdy nestretnú.  Medzi "absolútnou vierou" a "dobrovoľnou vierou" kompromis nikdy nenastane. Miesto na vykrúcanie sa nie je ani pri výbere medzi "božím príkazom" a "štátom garantovaným nárokom na rozhodnutie, kde jednotlivec môže počúvať a reagovať na božie príkazy, ale len pokiaľ neobmedzuje slobodu a pohodlie druhých". Medzi "súčasným koncom sveta" zapríčineným ISIS a západným pohľadom na "koniec sveta, v ktorý môžeš veriť, lebo je to len tvoj osobný názor", nebude dosiahnutá žiadna dohoda - len násilie.

Koniec koncov, toto bude asi ťažko problém. My s teroristami nevyjednávame a určite s nimi nepotrebujeme viesť rozumné diskusie. Koho zaujíma, či je svetský západ nábožensky neutrálny, keď nemá žiadnu autoritu, s ktorou by sa dalo hovoriť a oponovať jeho hlúpemu systému názorov? Kto by sa znížil na úroveň náboženského extrémizmu? Nakoniec, máme bomby a tie hovoria hlasnejšie než slová. To, že sa naše základné domnienky nezhodujú, nemení nič na fakte, že oni zabijú nás a my zabijeme ich.

Aj keď nám naše chvastanie sa po 11. septembri dostatočne naplnilo srdcia, pomaly to doznieva. Obama najlepšie vystihol problém, keď povedal, že našim nepriateľom je ktokoľvek, kto verí tejto zlomyseľnej ideológii. Názory nemôžu byť zbombardované. Veď nie sú viazané na geo-politickú situáciu, geografickú lokalizáciu, etnickú príslušnosť alebo kultúru - aj keď v nej vyrastáme. A preto nik nepodnikol žiadne politické rozhodnutie ani zapojenie armády, ktoré by západu zaistilo bezpečnosť. Toto potvrdila aj administratíva Obamu. Jedine ak ja a aj ty, čo to teraz čítaš, sme jednoznačne schopní uveriť ideologickej teológii ISIS.

Viera ako bomba

Konanie ISIS vychádza z viery, že žijeme deň posledného súdu, z viery v božie schválenie samovraždy, z viery v Nový Kalifát, z viery v Prorokove zákony týkajúce sa neveriacich a tak ďalej. Človek môže byť už znechutený americkou zahraničnou politikou. Môže trpieť následkami vyplývajúcimi z rozhodnutí západu ohľadom stredného Východu. Môže cítiť odpor voči vplyvu svetskej kultúry na tradičné náboženské komunity. Ale tieto obmedzené, dočasné dôvody nikoho neoprávňujú, aby sa vyhodil do vzduchu na preplnenej tržnici. Len vyššie hodnoty teológie, ako sú "večný zmysel", "božia vôľa" a "požehnanie", sú dostatočným ospravedlnením za zničenie relatívne nižších hodnôt fyzického života. Geo-politické situácie nie sú dostatočným zázemím pre vykonanie samovražedných bombových útokov. Teologické presvedčenie však dostatočným dôvodom je. Popieranie teologickej motivácie a zastávanie názoru, že vojna s ISIS je boj s politicky motivovanou skupinou, znemožňuje bojovať proti nim, čo inšpiruje samovražedných atentátnikov. V tomto prípade slová a následne aj dôvera v tieto slová sú jediným nástrojom, ktorý premieňa ľudí na bomby. Je ale bláznovstvom nástojiť na tom, že naša schopnosť "zbombardovať" ISIS robí našich liberálnych demokratov neschopných vyhrať "vojnu slov".

Aby sme mohli vyhrať boj s ISIS, niekto musí viesť náboženský protiútok. Niekto musí čeliť ich propagande, spochybňovať ich domnienky, bez servítky zosmiešňovať interpretácie ich Svätých kníh, zasiať pochybnosti do ich myslí, či sú ich doktríny správne. Netreba zasievať semienka sekularizmu alebo tolerancie, ale dobrej teológie. Článok "Čo ISIS v skutočnosti chce" končí nasledujúcim odporúčaním: Nepomôže vojenská stratégia, ale aktívne presadzovanie lepšej teológie vo forme Kvietistického Salafizmu. Obama má matnú predstavu o dôležitosti tohto teologického protiútoku. Je to vidieť, keď zvoláva mierových imanov, aby predišiel radikalizmu v komunitách. Rád by som posunul ich odporúčania o krok ďalej a dodal, že kresťania majú tiež svoju úlohu v tejto vojne, ktorú nemôže mať žiaden liberálny štát. Úlohou kresťanov je Božím Slovom bojovať proti teologickým tvrdeniam ISIS .

Ošúchané? Klišé? Naivné? Podobné útoky budem akceptovať len z úst svetských ľudí, ale len do takej miery ako keď niekto akceptuje drzé prerušenie prejavu, v ktorom netuší, o čom je reč. My sme už zistili, že svetské a liberálne hodnoty nemajú čo dočinenia s teológiou, ktorá je vlastne ich pravým opakom. Keď sa ľudia vyhadzujú do vzduchu kvôli náboženským dôvodom, nastal čas, aby si svetský človek sadol  a nechal tých, čo sa zaujímajú o otázky teológie, aby na tom pracovali.

Podobnosti medzi kresťanmi a členmi ISIS

Kresťan je v nezvyčajnej pozícii vo vzťahu k ISIS. Po prečítaní ich časopisu, ktorý bol strašným a zároveň nudným príkladom, som zistil pár vecí, s ktorými som súhlasil. Ich rozprávanie o "pocite cudzosti" sa spája s kresťanmi, ktorí žijú na post-kresťanskom západe: "Pocit cudzosti je stav, ktorému moslim žijúci na západe neunikne, pokiaľ ostane medzi križiakmi. Je cudzincom medzi kresťanmi a liberálmi. Je cudzincom medzi cudzoložníkmi a sodomitmi. Je cudzincom medzi opilcami a drogovo závislými. Je cudzincom vo svojej viere a skutkoch, keďže je podriadený jedine Alahovi".

Nahradením slova "moslim" so slovom "katolík" a "Alah" slovom "Kristus" nám vznikne obsah podobný jezuitskému hlásaniu neutrality voči svetu, t.j. vybrať si model Krista, ktorý je viac ako model diabla a zároveň ho proti nemu použiť. Samozrejme, že sa tu kladie menší dôraz na ľudskú čistotu, no väčší na milosrdenstvo. No či sa vám to páči, alebo nie, aj oddaný katolík môže byť sympatizantom hlavných duchovných otázok členov skupiny ISIS.

Katolík, rovnako ako člen ISIS, považuje Božiu vôľu za nespochybniteľnú a je kvôli nej ochotný obetovať svetové hodnoty ako sú mier, bezpečnosť, rozkoše a celkovo život. Katolík, rovnako ako člen ISIS, nesmie podporovať základné princípy liberalizmu.  Žije ako cudzinec vo svojej dobe a verí v Pravdu, ktorá nie je jednou možnosťou z mnohých, v Pravdu, ktorá nielenže nie je "tolerovaná" štátom, ale mu aj určuje jeho vlastnú existenciu a aj všetky jeho záležitosti. Ba čo viac, katolík si je čím ďalej, tým viac vedomý svojej neschopnosti byť katolíkom, a to vďaka liberalizmu, ktorý (stále vo väčšej miere) stanovuje, čo smie (resp. nesmie) robiť. Tieto obmedzenia sa týkajú najmä otázok, kde je učenie Cirkvi v rozpore s pôvodnými doktrínami "tolerancie" a "individualizmu".

Preto sa stáva, že katolík má čo povedať k otázkam, v ktorých sekulárna vláda už nemá čo dodať. Môj nesúhlas s ISIS nie je len tichým búchaním si hlavy medzi nestálym liberalizmom a stredovekým Islamom. S ISIS nesúhlasím kvôli jeho obsahu. Netvrdím, že božstvo je spochybniteľné, ja nesúhlasím s podstatou tohto božstva. Netvrdím, že Božia vôľa nevyžaduje poslušnosť, ale obsah Božej vôle je radikálne odlišný. Rovnako si nemyslím, že svetská doba krachla. Nesúhlasím však s tým, čo podľa nich treba robiť.

Katolíci sa majú možnosť stretávať s falošnou víziou Ježiša Krista, či už on-line alebo iným spôsobom. Ten je zobrazovaný ako bojovník, ktorý zachráni Islam od antikrista jeho zabitím v Jeruzaleme a následne povedie Moslimskú armádu k víťazstvu. Pravá vízia Ježiša Krista ho však predstavuje ako Syna Božieho, ktorého kráľovstvo nepochádza z tohto sveta. Jeho víťazstvo nie je založené na víťazstve nad smrťou, ale práve na jeho smrti, aby všetkých spasil. Pred tým, ako sa zorganizuje radikalizácia, katolík môže šíriť obraz Boha, ktorý je Láska a nie len zákon; ktorý je Otcom, a nie obyčajným diktátorom. Môže šíriť obraz Boha, ktorý túži po splynutí s jeho stvorenstvom na základe slobodného rozhodnutia, a nie pomocou násilia a strachu.

ISIS v súlade s ich Svätými knihami hlása fyzické násilie. Cirkev hlása náročnejšie násilie, ale po svojom: Násilie Kristových učeníkov, ktorí neprinášajú "pokoj, ale meč". Vyžaduje sa tu "konvertovanie všetkých národov", nie však z vonku, pomocou bômb alebo popravami, ale z vnútra, z mučivej temnoty slobodného ľudského srdca, ktoré túži po svojom Bohu.

ISIS hlása teologické opodstatnenie samovraždy. Kresťania hlásajú oveľa náročnejší typ samovraždy, smrť samého seba a povstanie nového človeka v Kristovi.

ISIS verí v Apokalypsu. Kresťania v ňu veria tiež, keďže Ježiš Kristus predpovedal tieto dni a nazval ich Dňami posledného súdu.

ISIS verí, že sú predurčení, aby bojovali proti "armáde Ríma". Katolík je členom rovnakej armády, ktorá bojuje "proti svetu, ľuďom a diablovi" vďaka jednote celej Cirkvi. Tá je posvätne reprezentovaná pozemským pastierom, pápežom. On je nasledovníkom apoštola Petra, ktorý sídli v Ríme. Podobne ako ISIS, aj my veríme, že nás čaká Posledný boj. Predstavy teológie ISIS sú skôr fyzického charakteru a s nimi spojené krviprelievanie priťahuje do ich kruhov stále viac "gangstrov" rovnakej kultúry, ktorí sa k nim hlásia ako veriaci. No na ich veľké sklamanie, tento boj nie je pozemským bojom, ktorý sa uskutoční na nejakom bojisku mimo Jeruzalema.  Je to každodenný boj o svätosť. Pravý džihád, ktorý skupine ISIS zaistil svetoznámosť, sa ukázal ako hlúposť.

ISIS verí, že je predurčenou skupinou na zničenie kresťanstva: "Podrobíme si váš Rím, zničíme vám kríže a vezmeme do zajatia vaše ženy", tvrdia vo videách, ktoré sú tak biedne zostrihané, že sa opakujú. Svetský západ môže tieto vyhrážky považovať za "symbolické", odmietať ich ako "zveličené" alebo zmierniť ich jednoduchou diskusiou o bezpečnosti. Katolík však nemôže pri pohľade na svojich bratov a sestry, ktorí boli popravení pre svoju vieru, potvrdiť, že túžba ISIS "podrobiť si Rím" je absolútne v poriadku a najmä ak je to antikrist. Môže však prehlásiť:

Nepodrobíte si Rím. My si podrobíme vás. Už sme to spravili. Pretože víťazstvo patrí jedine Ježišovi Kristovi, ktorý zomrel, aby na seba zobral hriechy sveta. On zomrel za každého násilníka a vraha, ktorý je medzi vami, presne tak ako zomrel za mňa. Toto víťazstvo nemôže byť zničené. Nad večným víťazstvom nevyhráte žiadnou politickou vládou alebo pozemskou mocou, ktorú môžete získať akýmkoľvek spojením obrovských svetových víťazstiev. Nepomôže vám ani žiadne nehanebné, neúctivé a bezbožné pošpinenie Božieho úsilia pomocou krvavých ľudských činov. 

"Zničíte naše kríže" - rozumiete významu kríža? Ak ho zničíte, tak mu vzdávate česť, pretože práve na ňom bol zabitý Boh, aby bol každý moslim spasený. Keď ho opľujete, uctievate ho. Boh sa stal človekom a bol bičovaný, pľuli naňho, ukrižovali ho, pre spásu celého sveta. Vy ste nepochopili, kto je Boh, a preto oslavujete modlu moci. Boh je Láska a láska túži po slobodnej odpovedi. Nechce mať kráľovstvo otrokov, ktorí sú zdolaní silou.

"Podrobíte si Rím". Viete vy, čo je to Rím? Náš Rím, naša Cirkev. Úplne si nás podrobuje skrze „Toho, ktorý nás miloval". Víťazi nechávajú Ježiša Krista vyhrať vo svojich srdciach náročný boj. Dobyvatelia sú premožení. Bohatí uznávajú svoju chudobu. "Brány pekelné ju nepremôžu", aj keď zabijete jej Pápeža: Keď umožníte Kristovej neveste, aby sa zúčastnila na utrpení Jeho Kríža, priblížite ju tak k jej Veľkej Láske.

Popravíte kresťanov, no bude to "odkaz vpísaný do krvi pre národ Kríža". Ale Kríž je Boží odkaz písaný Jeho vlastnou krvou a je určený pre národ Polmesiaca. Aj tak si vás podrobí a najmä vtedy, keď z Božích Svätých spravíte mučeníkov. Nik iný, ako ten, z ktorého spravíte mučeníka, sa za vás nebude modliť neoblomnejšie a nik iný za vás nebude prosiť naliehavejšie pred Súdnym trónom Krista. Neexistuje lepší svedok, ktorý by dokázal, že miluje Krista viac, ako ten, kto zomrie v jeho mene. Ako nevedomky vás premôžeme, ako ľahko budete porazení, ako nádherne nič netušíte: Krv ktorú prelejete je semienko Cirkvi. Vy, ste sa aj napriek všetkému zlu, stali Božím nástrojom, ktorý prinesie do tmy svetlo a oslávi jeho Cirkev.

ISIS, boli sme zrodení z Jedného Boha. Sme bratia. Sme bratia v hriechu, keďže sme Ho urazili našou pýchou. Sme bratia vo vykúpení, keďže sa vo svojej láske a milosrdenstve stal človekom a „prikryl nás svojim plášťom" aby nás zachránil. On víťazí nad hriechom, smrťou a temnotou a ponúka ti slobodne sa pridať k jeho víťazstvu - alebo, aby si ostal v otroctve smrti. Kajaj sa teda, premôž sa a ver.

Katolík by toto mohol povedať. Mohol by to zverejniť on-line, kde by si to niekto, kto sa zaujíma o záležitosti spojené s teológiou ISIS prečítal. Koniec koncov, je len na Bohu, či môže teologický záujem skutočne zasiahnuť srdce. Ale jedno je isté - je to lepšie, ako sedieť v tichosti a byť neschopný spojiť sa s tým zlom len kvôli tomu, že teroristi nie sú liberáli.