Amoris Laetitia prináša nový postoj k homosexuálnym zväzkom, ktorý synodálni otcovia už v minulosti zamietli

1,729
Kultúra života

Počas dvoch synod o rodine, ktoré sa uskutočnili v Ríme v októbri 2014 a 2015, bol na katolícku cirkev vyvíjaný nepretržitý nátlak, aby zmenila svoje učenie o homosexualite a súžití homosexuálnych párov. S týmito požiadavkami neprišli len “LGBT” aktivisti, ale aj predstavitelia, ktorí pripravovali oficiálne synodálne dokumenty.

Postoj k homosexuálnym zväzkom v synodálnych dokumentoch

  1. V predbežnom dokumente mimoriadnej synody Relatio post disceptationem sa uvádza, že “zväzok medzi osobami rovnakého pohlavia nemôže byť rovnocenný s manželstvom medzi mužom a ženou”. No zároveň z neho vyplýva, že homosexuálne zväzky môžu dosiahnuť určitý stupeň legitimity.
  2. Veľa synodálnych otcov však tento postoj rázne zamietlo. Ich protichodné názory sú uvedené v záverečnej správe (Relatio synodi) mimoriadnej synody. Spomínané vyjadrenie nahradili prehlásením z predchádzajúceho cirkevného dokumentu: „Neexistuje nič, čo by naznačovalo, že homosexuálne zväzky sú nejakým spôsobom podobné alebo sa aspoň náznakom podobajú Božiemu zámeru s manželstvom a rodinou.“
  3. Generálny sekretariát synody zverejnil v júni 2015 pracovný dokument bežnej synody Instrumentum Laboris. V odseku 8 Generálny sekretariát synody znova prehlásil, že homosexuálne zväzky dosahujú určitý stupeň legitimity. Takisto uznali, že je nevyhnutné “definovať špeciálne postavenie takýchto zväzkov v spoločnosti”. Zároveň nabádal k “dôkladnejšiemu preskúmaniu ľudskej prirodzenosti a kultúry, ktoré nie je založené len na biológii a rozdielnosti medzi pohlaviami.”
  4. Synodálni otcovia po druhýkrát odmietli tento názor, čo môžeme vidieť v záverečnej správe bežnej synody, ktorá hovorí o rovnakom učení ako uviedla mimoriadna synoda v záverečnej správe.

Amoris Laetitia znovu rozoberá zamietnutý postoj

Ako sme mohli vidieť, v dokumente Relatio post discepatationem mimoriadnej synody ako aj v synodálnom dokumente Instrumentum Laboris sú obsiahnuté pasáže, ktoré tvrdia, že homosexuálne zväzky síce nie sú rovnocenné s manželstvom, ale dosahujú určitý stupeň legitimity. Synodálni otcovia však tento názor zamietli a v záverečných správach obidvoch synod tieto časti nenájdeme.

Zamietnutý postoj sa prekvapivo znova objavuje v dokumente Amoris Laetitia. Konkrétne paragraf 52 hovorí:

„Musíme uznať, že existuje veľa rodinných situácií, ktoré môžu poskytovať istú stabilitu, ale takéto rodinné situácie ako napríklad zväzky rovnakého pohlavia nemôžeme len tak stavať na rovnakú úroveň s manželstvom.“

Toto tvrdenie naznačuje:

(i) že zväzky rovnakého pohlavia sú “jedným typom z rodinných situácií”

(ii) že zväzky rovnakého pohlavia poskytujú “istú stabilitu”

(iii) zväzky rovnakého pohlavia sa môžu do určitej miery alebo “jednoducho” porovnať s manželstvom.

V odseku sa ďalej cituje, že “výlučne neporušiteľný zväzok medzi mužom a ženou má v spoločnosti dôležitú úlohu a jeho povinnosťou je prinášať ďalšie ovocie”. Tvrdenie, že manželstvo má “dôležitú úlohu”, však znamená, že iné formy zväzku tiež zohrávajú určitú úlohu v spoločnosti.

Organizácia The Voice of the Family už desaťročia lobuje v organizáciách ako OSN, EÚ a národných vládach, pretože si uvedomuje význam takýchto fráz. Zámerne sa uvádzajú vo viacerých dokumentoch, aby mohli byť neskôr zneužité na pretláčanie radikálne ideologickej agendy.

Toto je dôvod, prečo viaceré krajiny spolu s aktivistami podporujúcimi ľudský život a rodinu sa už desiatky rokov bojujú za to, aby spomínané termíny neboli súčasťou oficiálnych dokumentov. Preto výskyt týchto nebezpečných fráz a ich závažnú úlohu v dokumente, ktorý uverejnil pápež, netreba podceňovať.