Ak ateistu nedokážete presvedčiť o nesprávnosti potratu...tak niečo robíte zle

847
Matej Trančo
Kultúra života

Jednou z kľúčových chýb aké kresťania robia pri kultúrnych vojnách (nájdi na lifenews pod "KAUZY". Editor) je rozdeľovanie pravdy do dvoch kategórií: "svetská pravda" a "Božia pravda". Toto je nesprávny prístup. Všetka pravda je Božou pravdou a teda aplikovanie vedeckého argumentu využívajúc fakty embryológie vlastne vytvára kresťanský argument. Keď my, spoločne ako mnoho kresťanov, uznávame, že je embryológia určitou "svetskou" sférou myslenia tak poskytujeme dôveryhodnosť tvrdeniam sekularistov a staviame sa do binárneho (binárny = áno/nie) pohľadu na svet, vďaka ktorému nás sekularisti účinne porážajú.

Stvorenie sa skladá ako z vecí fyzických tak aj metafyzických a všetko je riadené Bohom - kresťania by nemali padať do pasce ústupkov sekularistickým intelektuálnym autoritám vo fyzickej sfére len preto že tak sekularisti tvrdia. Nie je to tak, že zázrak nového ľudského života vyvíjajúceho sa v maternici je súčasť svetskej sféry a kresťanská skúsenosť sa vzťahuje len na anjelov a podobne. Kresťanský pohľad na svet je úplný a plánovitý a v obrane pravdy ako takej sa môžu kresťania odvolávať na pravdu v akejkoľvek forme.

Binárne rozdelenie kresťansko-svetského pohľadu hrá do karát sekularistom v politických debatách a je používané na zväčšovanie dopadu v kultúrnych vojnách. Avšak takéto argumenty zlyhávajú keď dochádza k skutočnej realite. Napríklad svetskí odborníci môžu tvrdiť, že morálna anarchia sexuálnej revolúcie bola oslobodením a totálnym úspechom. No to nemení fakt, že odvtedy zmutovali desiatky sexuálne prenášaných chorôb a infekcií a niektoré z nich sú dokonca smrteľné. Pre každú akciu existuje vyrovnaná opačná reakcia. Takáto pravda jednoducho nie je duchovná či metafyzická ale prírodná a fyzická - čo znovu a znovu vidíme keď sú Božie slová a varovania ignorované. Dnešní sekularisti možno neuznávajú pojem hriech no len horko-ťažko môžu ignorovať existenciu herpesu.

A práve preto, ako som už detailne opísal v mojom článku minulý týždeň, je dôležité aby sa dnešní kresťania vyzbrojili rôznymi argumentami a naučili sa ako viesť konverzáciu s ateistami ohľadom zásadných a život ovplyvňujúcich tém dneška. Kresťania sa príliš často cítia obmedzení svojim svetonázorom akoby viera v Boha nejakým spôsobom obmedzovala rozsah argumentov, ktoré máme k dispozícii. Práve toto je nesprávne - veď práve fakt, že kresťania vidia pravdu oveľa plnohodnotnejšie uznávajúc veci prirodzené a nadprirodzené nám dáva výraznú výhodu.

Avšak stále sa musíme učiť ako debatovať so sekularistami v pojmoch, ktorým rozumejú. Pri množstve kultúrnych vojen sú v stávke doslova životy. Odmietaním byť múdri ako hady a jemní ako holubice často ignorujeme fakt, že v stávke nie je obyčajný argument ale skutočné ľudské životy.

Napríklad práve potrat je najjednoduchším sociálnym problémom pre diskusiu s ateistami pretože námietka proti potratom je založená na ľudských právach. Priemerný člen spoločnosti nemusí chápať jazyk "hriechu" no určite chápe jazyk nespravodlivosti. Veda toho, kedy ľudský život začína, je ľahko prístupná hocikomu. A teda vysvetlenie faktu, že akákoľvek konzistentná filozofia ľudských práv musí stavať začiatok týchto práv keď začína život ľudskej bytosti je jednoduchou úlohou.

Toto je ďalšia metóda argumentácie, ktorú rád používam pri debate s ateistami ohľadom potratu a je zároveň veľmi účinná: a je to niečo s apelovaním na vedecky podloženú legislatívu, na čo s radosťou sekulárni kaviarenskí intelektuáli poukazujú často práve vtedy keď sa konverzácia presunie na rôzne módne témy ako je globálne otepľovanie. Asi by sme všetci mohli súhlasiť, že napriek niekoho názoru ohľadom úlohy vlády je jej hlavnou úlohou ochrana slabých pred silnými a presadzovanie ľudských práv. Samozrejme že by takéto zákony mali byť formovanné vedou - a veda nám presne hovorí kedy zraniteľné ľudské bytosti, najmenší členovia našej spoločnosti, vstupujú do existencie.

Mýtická myšlienka, že veda nejakým spôsobom podporuje propotratový postoj -  čo je propagované médiami a zábavným priemyslom - je široko uznávaná len preto lebo je len zriedka spochybňovaná. V skutočnosti je propotratový postoj slabý a subjektívny - a takmer každá propotratová osoba verí v niečo iné. Niektorí si myslia, že by mal byť potrat legálny až do chvíle pôrodu zatiaľ čo iní zase že by mal byť legálny len v skorých fázach tehotenstva. Niektorí si myslia, že by mal byť legálny až do životaschopnosti plud a iní zase že dovtedy, kým plod nemôže cítiť bolesť. Keď diskutujem o potrate s niekym, kto je propotratového názoru tak ich vždy požiadam o vysvetlenie svojho postoja pretože tento termín je veľmi nepresný.

Takže ktorý z týchto propotratových postojov by mal byť vzatý do úvahy, keď zákonodarcovia diskutujú o politike? Propotratové postoje, ktoré je asi tak ľahké presne určiť ako je pribitie želatíny na stenu. Alebo vedecky podložená, súdržná filozofia ľudských práv pro-life postoja? Možnože niektorí ľudia nemali vedomosti o živote v maternici v dobe, keď bol potrat legalizovaný. Dnes však máme ultrazvukovú technológiu, embryoskopické zábery a sonogramy, nehovoriac o pevnom vedeckom konsenze. Mnoho ateistov, s ktorými som na univerzitách debatoval, som prinútil priznať po dlhých diskusiách, že vzhľadom na zdravý rozum je legalizácia roztrasenej a vedecky zle postavenej morálky propotratovej ideológie omylom.

Ešte mám pripravený jeden bod ktorý chcem zmieniť. Často sa mnoho propotratových aktivistov pokúša tvrdiť, sú to hlavne kresťania kto zastáva pro-life postoje a keďže žijeme v sekulárnej a multikultúrnej spoločnosti tak pro-life hnutie musí byť ignorované. Táto snaha vyhnúť sa diskusii zlyháva: Fakt, že žijeme v multikultúrnej (argument platný pre USA. Editor) a rozmanitej spoločnosti vedenej sekulárnou vládou je ďalším silným dôvodom pre zákony, ktoré odrážajú konzistentnú filozofiu ľudských práv ochraňujúcu každého z nás od začiatku nášho života.

Koniec koncov v spoločnosti obsahujúcej mnoho náboženstiev, kultúr a systémov viery je dôležité aby vláda dodržiavala filozofiu ľudských práv, ktorá chráni všetkých. Keďže sa spoločnosť skladá z desiatok rôznych kultúr, ktoré sa nazvájom výrazne líšia, potom je ešte dôležitejšie aby vláda zabezpečovala fakt, že ľudské práva každého člena sú rešpektované. Nebude existovať rovnosť a nakoniec ani bezpečnosť pre nikoho, keď sú niektorým skupinám ľudí zamietnuté ľudské práva na základe subjektívnej a vylučujúcej terminológie "osobnosti". Toto je diskriminačný štítok, ktorý je používaný na diskrimináciu tých ľudí, ktorí s niečim nesúhlasia.

Práve takéto argumenty sú nesmierne účinné pri debatách so sekularistami. Príliš často sa kresťania cítia, akoby ateizmus tých s ktorými sa rozprávajú, automaticky vytváral bariéru pre akúkoľvek diskusiu o zásadných problémoch ako je potrat. Nie je to tak. Tieto problémy môžu byť diskutované a videl som mnoho sekularistov, ktorí sa vďaka takýmto diskusiám stali pro-life ľuďmi. A často to dokonca zachádza ďalej. Tí, ktorým bola predstavená malá časť pravdy, sa začnú pýtať čo ešte by mohlo byť pravdou. Tí, ktorí si uvedomujú ako dôkladne a zámerne boli oklamaní ohľadom potratu sa začnú pýtať v čom ešte mohli byť podvedení. Častokrát sme mohli vidieť že len čiastočné pootvorenie dverí môže priniesť celkom veľa svetla do temnoty.

A to je koniec koncov pointou.

 

Nájdi nás na FB: ZA KRESTANSKE SLOVENSKO. čo si myslíte o téme? Napíšte nám do FB komentov.