Jonathan Pageau: Návrat ku kozmickému kresťanstvu s biskupom Barronom

24.11.2021USA
183

Jonathan Pageau sa rozpráva s biskupom Robertom Barronom o význame krásy, obrazov, symbolov a liturgie v Cirkvi.

(0:00:00)  Všetkých vás zdravím, som veľmi nadšený,
(0:00:02)  že tu mám biskupa Barrona, väčšine z vás ho netreba predstavovať,
(0:00:05)  je katolícky biskup z Kalifornie, je tiež autorom mnohých kníh,
(0:00:10)  riaditeľom mediálnej organizácie Word on Fire,
(0:00:13)  ktorá má mnoho publikácií, nedávno vydala Jordana Petersona,
(0:00:15)  a nedávno som bol spolu s Jordanom Petersonom,
(0:00:18)  a Johnom Vervaekom hosťom na jeho kanáli,
(0:00:20)  kde sme sa rozprávali o kresťanstve, jeho mieste v modernom svete,
(0:00:23)  tak sme si povedali, že by bolo dobré, aby sme len my dvaja,
(0:00:26)  v tomto rozhovore pokračovali, hovorili o Biblii, o kráse, o umení, a o tom,
(0:00:30)  ako môže kresťanstvo v súčasnej kultúre existovať.
(0:00:45)  Som Jonathan Pageau a vítam vás v Symbolickom svete
(0:00:59)  Takže biskup Barron, ďakujem, že ste prijali moje pozvanie.
(0:01:01)  Ďakujem Jonathan, rád vás vidím, a som rád, že tu môžem byť, ďakujem za pozvanie.
(0:01:05)  To je úžasné. Rád by som, ak by to bolo možné,
(0:01:08)  začali tým, aké máte dojmy po diskusii s Jordanom a Johnom,
(0:01:11)  z jej priebehu, a aké miesto môže tento typ diskusie zaujať v súčasnom stave?
(0:01:19)  Áno, diskusia sa mi veľmi páčila, podľa mňa bola naozaj zaujímavá,
(0:01:22)  zazneli v nej rôzne pohľady, ty a ja sme vyslovene kresťania,
(0:01:26)  neviem, aké má pozadie John Vervaek, viem o ňom len toľko,
(0:01:29)  že je kognitívny vedec, profesor na Torontskej univerzite,
(0:01:33)  a jeho úvahy o západnej intelektuálnej histórii mi pripadali naozaj zaujímavé,
(0:01:38)  a potom Jordan Peterson, považujem ho za človeka,
(0:01:44)  ktorý má hlboký záujem o duchovné záležitosti,
(0:01:46)  nie je vyslovene kresťanom, ale veľmi ho to zaujíma,
(0:01:48)  takže sme si na to posvietili z rozličných uhlov pohľadu,
(0:01:51)  čo bolo podľa mňa zaujímavé, ale všetci sme sa stretli,
(0:01:54)  a zaujímali sa o zmysel, alebo lepšie o nedostatok zmyslu v našej kultúre a krízu,
(0:02:00)  ktorú to vyvoláva najmä u mladých ľudí.
(0:02:03)  Chcem povedať, že sa s tým stretávam deň čo deň počas pastorácie,
(0:02:06)  a práci na internete, takže sa mi to páči,
(0:02:10)  myslím si, že táto diskusia každého z nás niečím obohatila.
(0:02:13)  Pre mňa je zaujímavé, že tu zrejme dochádza k tomu,
(0:02:16)  a zdá sa, že Jordan je tiež človek, ktorý otvára dvere,
(0:02:22)  alebo pomáha otvárať dvere, ako to robíte aj vy,
(0:02:25)  myslím tým, že sme tu istý čas mali tento druh akéhosi nového ateizmu,
(0:02:31)  mnohí poznajú mená ako Sam Harris a Dawkins,
(0:02:33)  a všetkých týchto ľudí, a zdá sa, že v tom nastal prelom, došlo k prelomu,
(0:02:38)  a na duchu doby je niečo, čo to umožnilo...
(0:02:42)  Teraz to vidím, a vníma to aj veľa ateistov, dokonca aj to, o čom tu hovoríme,
(0:02:47)  pretože to bolo pre mňa ťažké, kým pred piatimi-šiestimi rokmi to bolo tak,
(0:02:52)  že keď sa hovorí o príbehoch, keď je reč o Biblii,
(0:02:56)  tak šlo skôr o svetonázor, než niečo, čo je možné zhora analyzovať.
(0:03:01)  My však dokážeme do týchto príbehov vstúpiť a byť ich priamymi účastníkmi,
(0:03:04)  čo je niečo, pri čom som až donedávna mal pocit,
(0:03:06)  že to ľudia ani len nedokážu pochopiť, ale teraz sa dvere otvorili.
(0:03:11)  Vieš, je toho veľa. Pamätám si, ako jeden môj učiteľ pred rokmi povedal,
(0:03:14)  že niekedy môže byť blok v duchovnom živote
(0:03:16)  jednoducho intelektuálnym rébusom,
(0:03:19)  alebo je to otázka, alebo čosi, v čom som uviazol,
(0:03:21)  a dokým sa odtiaľ nevyslobodím, nemôžem hlbšie preniknúť
(0:03:24)  do duchovnej pravdy, a som toho názoru,
(0:03:27)  že mnohých mladých ľudí títo noví ateisti oslovili, mali intelektuálne bloky,
(0:03:31)  veď viete, ako či kresťanstvo nie je len nezmysel z predmoderných čias,
(0:03:35)  že odporuje vede, že je to len zhluk starých povier,
(0:03:39)  a je to len projekcia našich ideálov, poznáte to, všetky tie bežné veci,
(0:03:43)  a mladí ľudia v tom uviazli.
(0:03:46)  Pravdepodobne veľa z toho počuli počas
(0:03:48)  vysokoškolských a univerzitných prednášok a pomysleli si:
(0:03:51)  „Áno, dobre, náboženstvo je len kopa nezmyslov.“
(0:03:53)  Za čo opäť môžeme poďakovať novým ateistom, ktorí sa o to postarali.
(0:03:57)  Ale viete čo, určitým spôsobom nám tým urobili láskavosť,
(0:04:01)  lebo nám to umožňuje vysporiadať sa s niektorými z týchto problémov,
(0:04:05)  ktorým mladí ľudia čelia, a tým eliminovať falošné chápanie náboženstva.
(0:04:09)  Páči sa mi tá očistná kvalita, ktorú ateisti od Goldmana, Feuerbacha,
(0:04:15)  až po Sama Harrisa prinášajú, plnia istú úlohu,
(0:04:19)  že očistujú náboženstvo od jeho modloslužobného ponímania.
(0:04:22)  Poukazujú na tieto intelektuálne bloky, čo nám umožňuje sa nimi zapodievať.
(0:04:28)  A keď sa to skončí, potom ako hovoríte, a myslím si, že celkom oprávnene,
(0:04:33)  ľudia môžu začať prenikať do duchovnej sily týchto úžasných písomností,
(0:04:37)  veľkých symbolov, a veľkých doktrín, ale istým spôsobom sa teším,
(0:04:42)  že noví ateisti viedli k renesancii v kresťanskej apologetike,
(0:04:47)  kresťanskej filozofii, museli sme sa zlepšiť,
(0:04:52)  lebo ak mám pravdu povedať, boli sme príšerní,
(0:04:54)  keď sa na scéne objavili noví ateisti,
(0:04:57)  a tým my, mám na mysli celý kresťanský svet.
(0:04:59)  Nevedeli sme, ako na nich máme reagovať, čo bolo hlúpe,
(0:05:02)  pretože v našej intelektuálnej tradícii máme výnimočnú zásobáreň,
(0:05:06)  ale viete, to by bolo na dlho.
(0:05:08)  Vo veľkej miere sme zahodili svoje zbrane,
(0:05:10)  pretože nám tak veľmi záležalo na dialógu s kultúrou,
(0:05:13)  a prispôsobiť sa kultúre, že sme o túto apologetickú výhodu prišli,
(0:05:18)  čo je však nebezpečné, pretože keď príde ateistická kritika,
(0:05:21)  a tá vždy v nejakej podobe príde, musíme jej čeliť,
(0:05:25)  v opačnom prípade v nej mladí ľudia uviaznu,
(0:05:27)  a nebudú schopní vnímať širší svet.
(0:05:30)  Keď čítam Jordana Petersona, vždy túžim mať tú jeho krásnu nevinnosť,
(0:05:35)  ako keď práve čosi objaví, a potom o tom začne hovoriť,
(0:05:39)  a to, čo objavil, bola duchovná sila Biblie.
(0:05:44)  A my zase, hovorím zoširoka, my kresťania,
(0:05:47)  aj my sme v tom boli trochu mizerní,
(0:05:50)  boli sme nešikovní v otváraní vlastného duchovného bohatstva,
(0:05:54)  a tak Peterson povedal, hej, pozrite sa, mladí ľudia si toto všetko všímajú,
(0:06:00)  a reagujú na to ako zmyslov zbavení, čo ma vôbec neprekvapuje.
(0:06:05)  Aspoň tak vnímam tento okamih,
(0:06:07)  že kritika nových ateistov bola v určitom ohľade očisťujúca,
(0:06:10)  a Peterson bol ako, nazvem to žartovne, takou „vstupnou drogou“
(0:06:15)  pre mnohých ľudí do skutočných duchovných vecí,
(0:06:18)  a tak Bohu vďaka za neho.
(0:06:20)  Áno, a prekvapujúce bolo pre mňa zistenie,
(0:06:23)  že postmodernizmus so všetkými tými škodami, ktoré napáchal,
(0:06:29)  v skutočnosti otvára aj zaujímavé dvere,
(0:06:31)  a v skutočnosti to môžeme vidieť na rozpade nášho spoločenského naratívu,
(0:06:36)  keď ho vidíme rozpadať sa, zrazu aj ten najmaterialistickejší človek
(0:06:41)  musí venovať pozornosť príbehu, faktu,
(0:06:44)  že v skutočnosti žijeme v konkurenčných príbehoch,
(0:06:48)  a hneď ako to začne byť ľuďom jasné,
(0:06:51)  dokonca, žiaľ aj z hľadiska politiky, potom to môžete použiť,
(0:06:55)  aby ste tým ľuďom pomohli uvedomiť si,
(0:06:57)  že presne o tomto sú príbehy v Biblii, že skôr vyzerajú ako niečo, čo prežívate,
(0:07:02)  než opis nejakých faktov, napríklad ako keď chemici alebo fyzici opisujú fakty,
(0:07:09)  a otvára to dvere uvedomiť si, áno, musíme počkať,
(0:07:12)  skôr než analyzujem svet, musím poskladať veľa faktov do naratívu,
(0:07:17)  aby som bol vôbec schopný sa vo svete orientovať.
(0:07:20)  Áno. Viete, postmodernizmus má svoju nihilistickú stránku,
(0:07:24)  alebo čisto dekonštruktívnu stránku, ale má aj aspekt,
(0:07:29)  ktorý rád označujem za nostalgický postmodernizmus,
(0:07:32)  nahliadajúci za to, čo osvietenstvo vytesnilo.
(0:07:37)  Takže súčasná doba, alebo osvietenstvo so všetkým
(0:07:39)  svojim racionalizmom a scientizmom mali tendenciu vynechávať
(0:07:42)  veľké časti našej tradície, a pred niekoľkými týždňami
(0:07:45)  sme sa o tom s Jordanom rozprávali,
(0:07:47)  že celá táto tradícia múdrosti bola mnohými spôsobmi vyčlenená
(0:07:50)  hyperracionalizmom osvietenstva.
(0:07:53)  Takže jedna stránka postmodernizmu má toto prekonať,
(0:07:56)  preraziť tú okluzívnu stenu, aby sme opäť mohli tieto zdroje prehodnotiť,
(0:08:02)  takže v tomto ohľade to bol oslobodzujúci postmodernizmus.
(0:08:05)  Pred pár rokmi som napísal knihu s názvom
(0:08:07)  Kristova priorita smerom k postliberálnemu katolicizmu,
(0:08:11)  a presne toto som v nej mal na mysli,
(0:08:13)  bolo to postliberálne vykladanie kresťanstva podfarbené osvietenstvom,
(0:08:19)  ktoré som za mlada nadobudol, ktorému sa venovala väčšina
(0:08:23)  po 2. vatikánskom koncile, a bolo to veľmi osvietenské vykladanie kresťanstva.
(0:08:26)  Nuž a podľa mňa to musíme prekonať,
(0:08:28)  ale prekonať to tým spôsobom, že sa vrátime k čomusi, čo bolo vytesnené,
(0:08:32)  a presne toto robí Peterson.
(0:08:34)  Podľa mňa je to to, že sa postaví pred ľudí,
(0:08:36)  a v mnohých ohľadoch podáva patristický výklad Biblie.
(0:08:40)  Robí to, čo považujem za to, čo otcovia nazývali tropologickým zmyslom,
(0:08:43)  alebo morálnym zmyslom Biblie.
(0:08:45)  Peterson by to pravdepodobne označil za psychologický význam Biblie,
(0:08:49)  v poriadku, ja to nazvem morálnym významom Biblie.
(0:08:52)  Skvelé, výborne, on to robí, objavuje tradíciu,
(0:08:55)  siahajúcu až k Origenovi z Alexandrie, viete, vracia sa k Filovi,
(0:09:00)  obnovuje veľmi starodávnu tradíciu, ktorá bola do značnej miery
(0:09:04)  vytesnená hyperracionálnym prístupom k Biblii.
(0:09:07)  Neviem, ako učili vás, ale mňa takmer výlučne historickou kritikou,
(0:09:13)  čo znamená, viete, na biblické texty nazeráme veľmi racionalistickým spôsobom
(0:09:16)  ako na starovekú literatúru Blízkeho východu,
(0:09:20)  snažíme sa pochopiť, na čo sa autor zameriaval, ako vyzeralo jeho okolie a kultúra,
(0:09:25)  čoho sa obával na konci 8. storočia pred Kristom v Judei atď.
(0:09:30)  Nuž dobre, to je síce všetko v poriadku, ale už nám to neumožňuje poznávať to,
(0:09:38)  čo poznáva Peterson, a čo poznávali cirkevní otcovia.
(0:09:40)  Čo mi tento text prezrádza o Bohu, o mojom vzťahu k Bohu,
(0:09:44)  a najhlbšom zmysle môjho života, veľa z toho bolo vytesnené
(0:09:49)  veľmi racionalistickým, osvietenským prístupom k Biblii.
(0:09:54)  Ale o vás a o Petersonovi počúvam, že otvárate staršie zdroje múdrosti.
(0:10:01)  Áno, rozhodne to tak je.
(0:10:02)  Pre mňa je to veľmi zvláštne, pretože som študoval umenie,
(0:10:06)  a až potom som študoval teológiu, ale k teológii som sa dostal
(0:10:12)  povedzme z ikonologického hľadiska.
(0:10:16)  To znamená, že ma zaujímal spôsob, ako medzi sebou obrazy komunikujú,
(0:10:19)  a vytvárajú tieto významové vzorce, a preto, viete, keď to bolo možné,
(0:10:25)  tak som sa zúčastnil niekoľkých prednášok z teológie na vysokej školej ešte predtým,
(0:10:28)  ako som ju začal intenzívne študovať, a pamätám si,
(0:10:32)  ako som bol hneď zo začiatku rozčúlený, proste nahnevaný,
(0:10:34)  pretože som si hovoril, čo to má znamenať, kde sú príbehy, kde sú obrazy?
(0:10:40)  A v skutočnosti vďačím psychologickému prístupu, že som objavil typológiu,
(0:10:44)  a potom, keď som čítal diela sv. Gregora z Nyssy a svätého Efréma Sýrskeho,
(0:10:48)  povedal som si, že som doma, a následne som začal vnímať,
(0:10:51)  ako Nový zákon len v podstate neustále cituje Starý zákon,
(0:10:56)  a odvoláva sa na všetky tie obrazy, ktoré, ak to môžem takto povedať,
(0:11:01)  vytvorili svet na spôsob Tolkiena.
(0:11:04)  V Biblii nachádzate takýto svet, do ktorého sa viete vžiť,
(0:11:09)  je to séria analógií a séria odkazov, do ktorých sa môžete vžiť,
(0:11:14)  a tak ma historická kritika od samého začiatku hnevala.
(0:11:19)  Je tu toho veľa. Môžem sa vás hneď niečo opýtať?
(0:11:22)  Práve mi to prišlo na um.
(0:11:23)  Poďme späť až do 7. - 8. storočia, k obrazoboreckému sporu, k Jánovi Damascénskemu, však?
(0:11:29)  Podľa mňa ide o kľúčový moment v dejinách kresťanstva,
(0:11:33)  keď tu máme tak trochu puritánsky názor, viete, proti rytým obrazom,
(0:11:37)  tak trochu názor ovplyvnený islamom, ktorý hovoril, že niečo také sa nerobí, veď viete,
(0:11:42)  ale potom prišiel Ján Damascénsky, ktorý sa tomu postavil a povedal,
(0:11:46)  že sám Boh stvoril svoju ikonu, ikonou neviditeľného Boha je Ježišovo človečenstvo,
(0:11:51)  z čoho sa stal základ pre ikonografiu a kresťanské umenie,
(0:11:55)  viete, tvrdil som, že keby nebolo Jána Damascénskeho,
(0:11:58)  tak by nebola ani Sixtínska kaplnka, žiadna Katedrála Notre-Dame v Chartres.
(0:12:00)  Chcem tým povedať, že určitým spôsobom
(0:12:02)  celá vizuálna tradícia pochádza z tejto inkarnačnej citlivosti.
(0:12:05)  Takže tu máme ten prastarý boj proti obrazoborcom,
(0:12:09)  ale potom sa dostávame do 16. storočia,
(0:12:12)  a veľká časť reformácie bola obrazoboreckým inštinktom, viete,
(0:12:17)  keď navštívite kostoly v Európe, tak to tam uvidíte,
(0:12:19)  môžete v nich vidieť miesta, ktoré boli zničené,
(0:12:22)  myslím doslova rozbité vitráže a zvalené sochy.
(0:12:26)  Uvediem vám však tretí príklad, ktorý sa stal počas môjho života.
(0:12:30)  Všimnite si katolícke kostoly, ktoré boli postavené v 60-tych,
(0:12:35)  70-tych, 80-tych rokoch, keď som vstúpil do dospelosti,
(0:12:37)  von Balthasar, jeden z mojich obľúbených teológov,
(0:12:40)  ich označil za veľké stodoly reformácie, a mal na mysli to,
(0:12:44)  že šlo o novodobé obrazoborectvo, ktoré zbavilo tieto budovy symboliky,
(0:12:48)  obraznosti, naratívnosti, farby...
(0:12:53)  Bol to veľký tehlový prázdny druh modernistických budov na štýl Bauhausu.
(0:12:58)  Takže, viete, odišiel som študovať do Európy, aby som si urobil doktorát,
(0:13:01)  šiel som do Paríža, a fúú, Chartres, Notre Dame, a Sainte-Chapelle,
(0:13:08)  a rouenská katedrála, a Reims, a Amiens,
(0:13:12)  a toto úbohé dieťa, ktoré vyrastalo v 70-tych rokoch v Amerike,
(0:13:17)  kde cirkevné budovy boli len zo strohých tehál,
(0:13:20)  nie nie, žiadne obrazy, vyhoďte ich, bol to veľmi racionálny spôsob
(0:13:26)  stavať kostoly, ale potom prídete do Európy, a tie budovy...
(0:13:30)  Sršia symbolikou a ikonografiou, farbami, naratívnosťou a tak ďalej.
(0:13:35)  A pamätám si na to, kedy som si to živo uvedomil,
(0:13:40)  bol som v Paríži, mohol som mať tak okolo 29 rokov, a premýšľam,
(0:13:43)  človeče, niečo tu nie je v poriadku, niečo tu nie je v poriadku s katolíckym duchom.
(0:13:49)  Takže to by bol siahodlhý prejav od obrazoboreckého sporu
(0:13:54)  až po reformáciu, až po moju dobu, všade dochádzalo
(0:13:57)  k týmto výbuchom obrazoborectva,
(0:14:00)  ktoré sú racionalistické, anti-imagistické, anti-naratívne, anti-symbolické
(0:14:04)  a spôsobujú chaos, pretože duša z toho žije, vy to viete,
(0:14:10)  duša sa živí všetkými tými vecami, to je to, čo nás vyživuje.
(0:14:14)  Vy, Peterson a ďalší, si myslím, hovoríte: „Hej, pozrite sa na tento svet“,
(0:14:18)  ktorý je na odvrátenej strane obrazoborectva.
(0:14:21)  Áno, som z Quebecu, áno, takže Quebec býval tým najikonografickejším miestom na svete,
(0:14:28)  a je to tu badať, pretože máme veľa kostolov,
(0:14:31)  takže ten úpadok je viditeľný.
(0:14:35)  Začalo to v 50-tych a 60-tych rokoch,
(0:14:36)  a potom stále rýchlejšie pribúdali tie monštruozity,
(0:14:40)  tieto monštruózne otrasné stavby.
(0:14:43)  Očividne sa v tom teda zhodneme.
(0:14:45)  Nikoho nezaujímajú, nikto ich nemá rád, každý ich nenávidí,
(0:14:48)  a je tu ešte čosi navyše, dokonca nielen obrazy,
(0:14:51)  ale samotná deformácia priestoru z tradičného hierarchického priestoru,
(0:14:57)  táto túžba odstrániť trojdielnu štruktúru kostola,
(0:15:02)  ktorá je rovnaká ako chrám, jedna z najstarších štruktúr na svete,
(0:15:08)  viete, dokonca aj všetky pohanské chrámy sú postavené týmto spôsobom,
(0:15:11)  ten pocit, že vstupujete do mystéria, všetko je tým zničené.
(0:15:14)  Takže zničenie symboliky skončilo rovnakým zničením kultúry kdekoľvek inde.
(0:15:20)  Zdemokratizovali sme to, a podľa mňa je to veľmi silná kritika.
(0:15:23)  Viete, pamätám si roky, keď kňaz... toto ľudia zvykli hovoriť:
(0:15:28)  „Och, kňaz, považuješ Boba Barrona za takého dôležitého človeka,
(0:15:32)  že patrí na tú stoličku pred všetkých?
(0:15:34)  Ale no tak, tu nejde o Boba Barrona, ale je to kňaz,
(0:15:37)  kto má túto symbolickú úlohu in Persona Christii.
(0:15:41)  Je to sám Kristus, ktorý predsedá liturgii, viete,
(0:15:45)  a kňaz sa oblieka tak, aby zamaskoval svoju vlastnú nečistú identitu.
(0:15:50)  Nie je to Robert Barron, je to táto symbolická postava teraz in Persona Christii.
(0:15:56)  A následne sme to urobili celoplošne s architektúrou, s liturgiou,
(0:16:00)  s našim štýlom, zničili sme ho, zdemokratizovali ho,
(0:16:02)  a okradli o všetko, čo by v nás niečo prebúdzalo.
(0:16:07)  Poznáš knihu od Yvesa Congara, jedného z veľkých predkoncilových teológov,
(0:16:11)  Le Mystere du Temple, Tajomstvo chrámu?
(0:16:14)  A je ako takým semienkom, ktoré bolo zasadené už dávno,
(0:16:20)  ale až teraz vyklíčilo, a všetci katolícki teológovia túto knihu čítajú.
(0:16:23)  Znova ju čítajú, aby povedali áno, chrám, a vy určite viete,
(0:16:28)  že pôvod chrámu je v Záhrade, a tým chcem povedať,
(0:16:32)  že od samotného počiatku je významným symbolom,
(0:16:34)  ale keď chrám oberieme o všetku jeho kozmickú,
(0:16:38)  psychologickú a duchovnú symboliku,
(0:16:41)  potom sa stane, ako sa naozaj mnohí domnievajú,
(0:16:44)  len spoločenskou miestnosťou.
(0:16:47)  Pamätám si, že ako mladý chalan som počul,
(0:16:49)  že kostol je len miesto podobné stanu, ktorý postavia pútnici na ceste, aby v ňom chvíľu pobudli.
(0:16:55)  No urobme z chrámu opäť svätostánok z knihy Exodus.
(0:16:59)  Chrám má byť Axis Mundi, však?
(0:17:03)  Chcem povedať, že je to miesto, kde sa spájame s tou najhlbšou hodnotou.
(0:17:07)  Kresťanský chrám je taktiež eschatologický, vždy hovorím,
(0:17:11)  že štruktúra kostola je založená na tom.
(0:17:13)  Vždy si na to spomeniem, keď sa ma protestanti pýtajú,
(0:17:15)  prečo sa vraciame k veciam zo Starého zákona.
(0:17:17)  Nuž, je to poväčšine založené na Apokalypse,
(0:17:20)  pretože oltár v chráme nebol vo svätyni svätých,
(0:17:24)  ale bol na nádvorí, a dôvod prečo je oltár vo svätyni svätých je kvôli krížu,
(0:17:29)  a vízii z Apokalypsy, kde je baránok na oltári ako ústredný bod uctievania,
(0:17:37)  a takto to vlastne je, a môžeme to vidieť aj v raných rímskych kostoloch,
(0:17:41)  kde celá výzdoba kostola je eschatologická,
(0:17:47)  sú tam všetci 24 starší, spievajúci anjeli, nový Jeruzalem,
(0:17:50)  a táto obrazotvornosť v skutočnosti poháňa ikonografiu,
(0:17:55)  tento prvý obraz kostola ako miesta, kde, povedzme, sa už odohráva Kristov návrat,
(0:18:02)  kde už máme podiel na kráľovstve, ktorý má v sebe slávny aspekt.
(0:18:05)  Máte úplnú pravdu, ale dovolím si povedať,
(0:18:08)  že som ochotný staviť sa, že keby ste sa o tom rozprávali
(0:18:12)  s 95% katolíkov, nerozumeli by tomu, pretože nás to nikto neučil.
(0:18:16)  Je to spoločenská miestnosť, kde sa stretávame ako spoločenstvo okolo Pánovho stola,
(0:18:21)  dookola to počúvame, a opäť, dovolím si povedať,
(0:18:24)  a vy to o mne viete, som veľkým čitateľom a obdivovateľom
(0:18:27)  mnohých protestantských teológov a tak ďalej,
(0:18:29)  ale je to totálne protestantské chápanie Cirkvi a liturgie.
(0:18:33)  Je to miesto, kde sa ľudia zo svojej slobodnej vôle rozhodnú zísť sa ako spoločenstvo
(0:18:37)  okolo Pánovho stola bez výzdoby, len sa hlása slovo a tak ďalej.
(0:18:42)  Ale to, o čom hovoríte vy, to je klasická vec,
(0:18:45)  ktorá je hlboko zakorenená v Biblii, a preniká do veľkej Tradície,
(0:18:49)  ale verte mi, keď vám poviem, že katolíci na veľa z toho zabudli a neučilo sa to,
(0:18:55)  že keď vstúpite do kostola, vstúpite do ikony neba,
(0:19:00)  a že naše hlasy sa pripoja k hlasom anjelov.
(0:19:05)  Ak by väčšina katolíkov čosi také počula, povedali by si:
(0:19:09)  „Och, to je pekná drobná zbožná dekorácia.“
(0:19:12)  Nie, my to myslíme vážne.
(0:19:14)  Podieľame sa na nebeskom uctievaní a ikonicky ho predstavuje
(0:19:20)  naše uctievanie tu na zemi.
(0:19:22)  Nie, povedal by som, že toto by väčšine katolíkov uniklo.
(0:19:27)  V súčasnosti nájdeme v Cirkvi nejakých ľudí,
(0:19:29)  ktorí sa skutočne snažia túto tradíciu oživiť.
(0:19:32)  Áno, a podľa mňa Balthasar, ktorého ste predtým spomenuli,
(0:19:35)  do toho naozaj zabŕdal, a dokázal vzbudiť malý plamienok záujmu.
(0:19:40)  Myslím si, že v pravoslávnej tradícii je toho veľa, čo sa zachovalo,
(0:19:45)  oveľa viac takýchto kozmických vízií.
(0:19:49)  Myslím si, že v 19. a 20. storočí bolo cítiť, že je to na ústupe,
(0:19:53)  ale vďaka tomu, že sa to tak dlho uchovávalo,
(0:19:56)  existuje dnes dosť toho na oživenie, a som celkom rád,
(0:20:00)  som celkom nadšený, že veci, ktoré prezentujem...
(0:20:02)  Niektorí ľudia sú prekvapení z toho, čo prezentujem,
(0:20:06)  a potom to mnohí z mojej hierarchie uznali a povedali:
(0:20:09)  „Nie, toto v skutočnosti hovorí svätý Gregor Nysský, toto hovorí svätý Efrém.“
(0:20:14)  Len to prezentujem trochu odlišne, aby to moderní ľudia pochopili.
(0:20:17)  Nepoznám na to odpoveď, povedzte mi, pochopila by väčšina ľudí,
(0:20:21)  povedzme v rôznych pravoslávnych tradíciách, svoje vlastné liturgické bohatstvo,
(0:20:26)  alebo ich tiež postihla nejaká tá racionalizácia a ničenie?
(0:20:31)  Osobne si myslím, že k tomu došlo, viete, rozhodne ste sa s tým mohli stretnúť
(0:20:38)  na konci komunizmu, a na pokraji všetkého toho chaosu dvadsiateho storočia,
(0:20:42)  cítite, že sa význam posúva, viete, a posúva sa rôznymi smermi,
(0:20:46)  neskĺzava to len k materializmu, ale aj k druhu zvláštnej ezoteriky,
(0:20:50)  obzvlášť sa to dá pozorovať v ruských kostoloch,
(0:20:52)  kde sa začínajú objavovať všetky tie zvláštne ikony,
(0:20:54)  ale mám pocit, že sa to tam stále v dostatočnej miere zachovalo,
(0:20:59)  a dôraz, ktorý tam od 50-tych rokov kladú na svätého Maxima,
(0:21:03)  viete, aj s Balthasarom, ktorý je katolík,
(0:21:04)  ale tento dôraz na Maxima bol záchranou,
(0:21:08)  ktorá ľuďom pomohla vrátiť sa ku kozmickej vízii liturgie,
(0:21:13)  ale keď sa rozprávam s ľuďmi okolo mňa, tak...
(0:21:15)  ľudia nemusia nutne chápať jej špecifiká,
(0:21:20)  ale aspoň tým základným umeleckým pojmom rozumejú a neboja sa,
(0:21:25)  nezdá sa im to ani pohanské, ani zvláštne,
(0:21:27)  ako by sa to možno iným ľuďom zdalo.
(0:21:29)  Viete, takým horlivcom vo veci našej tradície bol Ratzinger,
(0:21:32)  Joseph Ratzinger vo svojich textoch o liturgii vychádzal z ľudí ako Guardini,
(0:21:36)  zasahujúc ešte ďalej do 20. storočia, ale pokiaľ ide o kozmickú dimenziu,
(0:21:39)  tak Ratzinger cítil, že sa na ňu skutočne zabudlo,
(0:21:42)  a ja to môžem dosvedčiť, ako niekto, kto v tom čase dosiahol vek dospelosti.
(0:21:46)  Absolútne nikto nepremýšľal o liturgii kozmicky.
(0:21:49)  Považovali sme to za miesto stretnutia komunity
(0:21:52)  za účelom vzájomnej podpory a oživenia nášho záujmu
(0:21:56)  urobiť svet lepším miestom.
(0:21:58)  Povedal by som, že takto sme to chápali,
(0:22:00)  že sme sa posilnili pri Pánovom stole, aby sme budovali jeho Kráľovstvo.
(0:22:04)  Znova opakujem, že pre všetok ten jazyk tu máme priestor,
(0:22:07)  ale ako vravíte, to eschatologické, kozmické, transcendentálne
(0:22:13)  nebolo dostatočne zdôrazňované, a Ratzinger sa to snažil obnoviť.
(0:22:18)  Následne sa stal pápežom, a preto kládol taký dôraz na liturgiu,
(0:22:22)  ale chcel to znova nadobudnúť novým spôsobom.
(0:22:25)  Teraz, ako viete, liturgické vojny v Katolíckej cirkvi neustále prebiehajú,
(0:22:28)  a oživila ich otázka latinčiny alebo ľudovej reči,
(0:22:33)  ale treba si všimnúť to hlbšie.
(0:22:35)  Ratzinger nepovedal:„Pánečky, vráťme sa k latinčine“,
(0:22:38)  povedal:„Pánečky, vráťme sa k tomu, o čom sa tu bavíme.“
(0:22:41)  Vráťme sa, ak chcete, k tomuto kozmickému,
(0:22:44)  na symboly bohatému, eschatologickému chápaniu liturgie,
(0:22:47)  a myslím si, že ešte stále máme kopec práce pred sebou.
(0:22:50)  Určite, ale je to ťažké, pretože ste mohli vidieť, ako bol Ratzinger napádaný,
(0:22:54)  dokonca aj za to, že sa pokúsil vrátiť spät k starej tradícii,
(0:23:00)  keď vzal starý kríž a niesol ho v procesii.
(0:23:03)  Všetci zrazu začali hovoriť, pozrite sa na ten skostnatený Vatikán,
(0:23:06)  to je muzeálny kúsok, čo by ste urobili?
(0:23:08)  Rozobrali ho a predali? Cirkev ho má takých štyristo až päťsto rokov.
(0:23:13)  A tak bol nepretržite napádaný pre svoje rúcha, procesie,
(0:23:18)  pre túžbu prinavrátiť túto víziu Kráľovstva,
(0:23:23)  povedzme z hľadiska ich materiálneho využitia,
(0:23:27)  a tak je to zložité, lebo tu prebieha aj boj, ako ste povedali,
(0:23:33)  prebieha liturgická vojna, a nájdu sa ľudia, ktorí toto vnímajú
(0:23:36)  ako akúsi okázalosť, alebo...
(0:23:38)  Ale súhlasíte s tým, myslím, že to siaha až k apoštolom a Judášovi,
(0:23:45)  keď tušíte, čo mám na mysli, nemohlo sa toto predať, a peniaze dať chudobným?
(0:23:48)  A potom, aj keď Ježiš s týmto úžasne extravagantným zmyslom pre to,
(0:23:52)  čo urobila, a vysvetľuje, čo urobila v tejto nádhernej,
(0:23:55)  a mám na mysli v konečnom dôsledku kozmickej perspektíve
(0:23:58)  na jeho smrť a zmŕtvychvstanie, a tak ďalej.
(0:24:00)  Ale keď vidíme tento postoj, ktorý by som preniesol od Judáša
(0:24:06)  až k Immanuelovi Kantovi do osemnásteho storočia,
(0:24:10)  ktorý by povedal: „Náboženstvo je v podstate o etike, však?“
(0:24:12)  Takže liturgia, sviatosti, modlitba a všetky tieto veci, sú akosi vedľajšie,
(0:24:17)  na čom v náboženstve skutočne záleží, je etika.
(0:24:20)  Takže vidíte, podľa mňa sme všetci kantovci v tom zmysle,
(0:24:23)  že ako často by ste dnes od niekoho počuli čosi v tom zmysle:
(0:24:26)  „Nezáleží na tom, čomu veríš, pokiaľ si dobrý človek“,
(0:24:29)  alebo si bojovník za sociálnu spravodlivosť a všetky správne veci,
(0:24:34)  to je to, na čom záleží,
(0:24:36)  a všetko ostatné je tak trochu fufu, keď ti to pomáha, Boh ti žehnaj,
(0:24:39)  ale naozaj dôležité je, aby si dodržiaval etiku.
(0:24:43)  To je ako vystrihnuté z Kantovej príručky,
(0:24:45)  je to rovno z: „Nemohlo sa to predať a rozdať chudobným?“
(0:24:48)  A hoci náboženstvo v skutočnosti také je,
(0:24:50)  samozrejme, že má etické a sociálne implikácie,
(0:24:55)  ale je založené na niečom oveľa zvláštnejšom a čudnejšom,
(0:25:01)  a úžasnom, a sviatostnom, a eschatologickom,
(0:25:03)  ale to všetko sme na spôsob Kanta vyčlenili mimo etické jadro.
(0:25:10)  Napáchalo to veľké škody.
(0:25:12)  Ale ak by ste to povedali väčšine katolíkov, myslím si,
(0:25:16)  že by s tým pravdepodobne súhlasili, hoci Kanta nepoznajú,
(0:25:19)  ale s Kantovským pohľadom, pokiaľ som dobrý človek, všetko ostatné je vedľajšie.
(0:25:22)  Ale ako vravíte, priniesť niekam nádherný kríž z vatikánskeho múzea,
(0:25:28)  nie je len o tom: „Chlapče, koľko to stojí? A dajme to chudobným.“
(0:25:32)  Je to nádherné, a otvára to okno v duši, a uskutočňuje to všetky tieto veci,
(0:25:40)  ktoré prevyšujú len čistú etickosť.
(0:25:43)  Áno, presne tak, chcem povedať, že je to smiešne,
(0:25:45)  pretože nikto sa nesťažoval, keď stavali tie monštruózne budovy
(0:25:49)  ako Guggenheim, Bilbao, alebo hocičo iné, nikto sa nesťažuje,
(0:25:54)  keď stavajú tieto obrovské multimiliónové chrámy moderného myslenia,
(0:26:00)  ale ak majú byť určené Bohu, tak potom nie, všetko treba dať chudobným.
(0:26:05)  To prirovnanie s Judášom, ktoré používate, som sám niekoľkokrát použil
(0:26:08)  v súvislosti s hierarchiou, že všetko sa začína uctievaním,
(0:26:12)  a toto je niečo, čo ľudia začínajú teraz v technickej rovine chápať,
(0:26:17)  že tou prvoradou vecou, ktorá je najdôležitejšia, na ktorú sa sústreďujete, je Talos,
(0:26:23)  alebo že na prvom mieste pred všetkým ostatným je príčina,
(0:26:27)  a tak Kristus hovorí, že najprv dáte Bohu, a potom sa staráte o chudobných.
(0:26:32)  Na tom nie je nič v protiklade, však? Jedno si neprotirečí druhému.
(0:26:34)  V skutočnosti jedno vedie k druhému, pretože ak len vytvoríte
(0:26:38)  akúsi sieť sociálnej spravodlivosti, tento druh sociálnej spravodlivosti
(0:26:42)  sa stane totálne otvoreným pre korupciu.
(0:26:45)  Ak vám najprv chýba najvyšší ideál, potom sa to druhé stane systémom,
(0:26:50)  čo som zažil na vlastnej koži, niekoľko rokov som v Afrike pracoval pre charitu,
(0:26:53)  a niečo z toho bolo priam obludné.
(0:26:56)  To, že dávate peniaze ešte neznamená, že aj plnia svoju úlohu.
(0:27:00)  Ak celá vaša pozornosť nie je upriamená na niečo, čo vás v skutočnosti „súdi“,
(0:27:05)  a ľudia to neradi počúvajú, ale súdi vás v tom zmysle,
(0:27:08)  že je to najvyššie dobro, ku ktorému vzhliadate,
(0:27:11)  tak ten zvyšok v určitom momente skrachuje.
(0:27:13)  A preto som sa naučil od cirkevných otcov, východných aj západných,
(0:27:17)  že ak existuje ústredná téma celej Biblie, a to je vždy nebezpečné vysloviť,
(0:27:22)  ale ak je v celej Biblii hlavná ústredná téma, povedal by som,
(0:27:26)  že je to pravovernosť, čím mám jednoducho na mysli správna bohoslužba,
(0:27:30)  správne uctievanie Boha, že sme boli stvorení, aby sme viedli celé stvorenie
(0:27:35)  v chóre chvály pravému Bohu, takto mali otcovia vo zvyku čítať text knihy Genezis.
(0:27:41)  Vysvetľujem si to po katolícky, ako nejakú majestátnu liturgickú procesiu všetkých vecí,
(0:27:47)  ktoré vychádzajú od Boha, jedna za druhou, v nádhernej usporiadanej
(0:27:52)  harmonickej procesii, na konci ktorej prichádza predsedajúci bohoslužby,
(0:27:57)  to je buď biskup alebo kňaz, ktorý prichádza na konci procesie, aby teraz viedol bohoslužbu.
(0:28:02)  Takže teraz vieme, na čo tu sú ľudia.
(0:28:04)  Sú tu pre správnu bohoslužbu, a to nielen pre seba, ale aj v mene celého stvorenia,
(0:28:07)  a tam, ako hovoríte, samotný Eden je chrám,
(0:28:09)  vyvýšené miesto, pretože z neho vytekajú rieky, takže je to vyvýšené miesto,
(0:28:15)  a ľudské bytosti v ňom majú byť kňazmi, aj kráľmi, a všetko to ostatné,
(0:28:20)  ale kňazi sú tí, ktorí počas bohoslužby predsedajú stvoreniu.
(0:28:22)  Čo sa teda pokazilo? Nesprávna bohoslužba. Biblia má s ňou vždy problém.
(0:28:27)  Naozaj neviem o žiadnej výnimke.
(0:28:29)  Či sa už pozriete do knihy Exodus, alebo do Prvej knihy kráľov,
(0:28:32)  kamkoľvek sa len pozriete, ten problém tkvie v nesprávnej bohoslužbe,
(0:28:35)  a z nesprávnej bohoslužby pochádza všetko zlo, rozpad seba samého,
(0:28:40)  myslím si, že Peterson a spol. sú v tom skutočne dobrí, psychológovia
(0:28:44)  by vám o tom vedeli rozprávať, aké to je, keď sa človek vnútorne rozpadne,
(0:28:49)  a príčina je v nesprávnej bohoslužbe, keď sa začnem klaňať peniazom, alebo sláve, moci,
(0:28:53)  alebo čomukoľvek inému.
(0:28:54)  Som ako Bálovi kňazi poskakujúci okolo nesprávneho oltára.
(0:28:58)  Režem sa, krvácam, podľa mňa toto sú dnešní ľudia,
(0:29:02)  závislí ľudia skackajúci okolo Bálových oltárov a poškodzujúci samých seba.
(0:29:09)  A Elijáš, ako všetky ostatné biblické postavy,
(0:29:13)  ich povoláva späť k správnej bohoslužbe, a to je jediný spôsob,
(0:29:18)  ako padne oheň z neba, ak sme správne nasmerovaní na Boha.
(0:29:21)  Takže si myslím, že v mnohých ohľadoch je to celý príbeh Biblie.
(0:29:25)  Potom to, ako vnímame Ježiša, je to nový Adam, nový Dávid, nový Chrám,
(0:29:30)  on je ten, v ktorom sa božstvo spája s človečenstvom v jedno,
(0:29:36)  on je vzorom správnej bohoslužby, cez neho ľudstvo správne oslavuje Boha,
(0:29:39)  ak už na nič iné, tak na toto ukážem prstom ako na hlavný motív Biblie,
(0:29:45)  to je to, čo musíme svetu povedať.
(0:29:49)  Poviem to z pozície katolíka, stratili sme sebadôveru.
(0:29:53)  Zamerali sme sa len na to, aby sme sa zapáčili kultúre.
(0:29:58)  Viete, keď som bol mladý, bolo to len o tom osloviť kultúru,
(0:30:01)  postarať sa o to, že nám kultúra porozumie, a používať jazyk kultúry.
(0:30:06)  Stratili sme sebadôveru, a keď mám byť úprimný,
(0:30:10)  tak kultúra o nás veľký záujem nejavila, viete, o čom hovorím,
(0:30:13)  nesnažila sa aj ona výjsť nám nejako v ústrety.
(0:30:15)  Jej postoj bol asi taký, že dobre, pričom sme v tom pokračovali aj vtedy,
(0:30:19)  keď Cirkev mala povedať nie, bez ohľadu na obdobie,
(0:30:21)  bez ohľadu na to, kde sa tá hlúpa kultúra nachádza, my hlásame Krista,
(0:30:24)  hlásame správnu bohoslužbu, ktorá nás vracia späť do správneho poriadku a tak ďalej,
(0:30:29)  a medzitým táto kultúra, ktorú sa všetci snažíme uchlácholiť,
(0:30:34)  je bálovým kňazom, a je ich 450, však?
(0:30:39)  Chcem tým povedať, že vždy budú v presile, ale je tu jeden Eliáš,
(0:30:42)  Bohom vyvolený prorok, hoci všade navôkol je 450 bálových kňazov v kultúre.
(0:30:47)  Tak prečo v prvom rade podporujeme túto kultúru?
(0:30:54)  Mali by sme to deklarovať tak, ako to urobil Eliáš.
(0:30:58)  Každopádne už končím, toto nie je homília.
(0:30:59)  Nie, ale máš veľkú pravdu a myslím si,
(0:31:02)  že keby sme to hovorili len pred 10-rokmi,
(0:31:07)  už by to ľuďom prerastalo cez hlavu, a nechápali by,
(0:31:11)  prečo je bohoslužba dôležitá,
(0:31:13)  a myslím si, že istým spôsobom môžeme odpustiť ľuďom pred nami,
(0:31:17)  pretože nastal tento druh materializmu, telesnosti,
(0:31:22)  pre ktorý ľudia zabudli, že svet je primárne tvorený záujmom,
(0:31:27)  a je to tak od samého začiatku v Genezis, keď Boh vyhlasuje,
(0:31:32)  vidí a posudzuje ako dobré, vtedy si uvedomíte,
(0:31:35)  že toto vlastne drží svet pokope,
(0:31:37)  a veci, ktorým sa venujete, vám pôjdu ľahšie, a budú prinášať ovocie,
(0:31:43)  takže ak sa klaniate peniazom, ak sa klaniate iným veciam,
(0:31:47)  a vzorec závislosti je liturgickým vzorcom,
(0:31:51)  je to len satanská liturgia a každý, kto si prešiel závislosťou,
(0:31:55)  si to všimne, pretože to má svoj poriadok,
(0:31:58)  a vždy sa to deje rovnakým spôsobom.
(0:32:01)  Je to ako keď upadnete do istých hriechov,
(0:32:03)  a potom ich stále dookola opakujete,
(0:32:04)  a tomu istému človeku môže pripadať hlúpe,
(0:32:07)  keď kresťan každý deň opakuje svoje denné modlitby,
(0:32:10)  ale potom si zapáli cigaretu, a neuvedomuje si, že robí to isté,
(0:32:15)  ale ten jeho vzorec ho ničí a požiera, a skôr zotročuje,
(0:32:18)  než by ho privádzal k vyšším vzorcom.
(0:32:21)  Nie, rozhodne takto to funguje, a čítal som o tom u otcov,
(0:32:26)  ale aj u aktuálnejších autorov, lebo uvažujem nad tým, ako by to asi nazvali otcovia,
(0:32:31)  taký Akvinský možno žiadostivosť, dnes by sme to mohli preložiť ako závislosť,
(0:32:35)  lebo začnete uctievať niečo iné, ako Boha.
(0:32:38)  Nuž a máte z toho potešenie, pretože ste vášnivým spôsobom
(0:32:42)  pohltený nejakým svetským dobrom, a naozaj to je svetské dobro,
(0:32:45)  či už je to rozkoš, česť, moc, čokoľvek.
(0:32:47)  Takže dobre, mám z toho potešenie, ale nakoniec bude musieť vyprchať,
(0:32:53)  lebo sme neboli na to stvorení, srdcia sú nepokojné, kým nespočinú v Bohu,
(0:32:56)  a tak to pominie, dobre, a tak sa radšej vrátim k zdroju potešenia,
(0:33:00)  a tak sa veľmi snažím, poskakujem okolo toho oltára znova, a znova, a znova,
(0:33:06)  až kým nedosiahnem, čo chcem, viac bohatstva, alebo viac cti, viac moci,
(0:33:09)  a mám z toho potešenie, ale každý závislý to pozná,
(0:33:13)  druhýkrát už je to menej intenzívne, takže teraz začnem skutočne panikáriť,
(0:33:17)  takže sa opäť vrátim, teraz už s akýmsi naliehaním,
(0:33:21)  a poskakujem ako zmyslov zbavený okolo toho oltára,
(0:33:23)  režem sa, ubližujem si, pretože som tak závislý,
(0:33:28)  a potom, skôr než sa nazdáte, ste v tomto malom hroznom cykle,
(0:33:32)  a je to to isté, ako so ženou pri studni.
(0:33:34)  Je to to isté, každý deň prichádzaš k tejto studni a piješ,
(0:33:38)  ale stále vysmädneš. Ja ti chcem dať vodu vyvierajúcu v tebe do večného života,
(0:33:43)  chcem ťa vyslobodiť od vzorca závislosti,
(0:33:45)  pretože ťa chcem pripútať k najvyššiemu dobru,
(0:33:48)  ktoré sa mimochodom ukáže ako láska, a preto neustále preteká,
(0:33:52)  ale Cirkev potrebuje pokračovať v rozprávaní tohto príbehu.
(0:33:56)  Spoločnosť to potrebuje ako blázon.
(0:33:58)  Závislosť môže byť spôsob, ako pomenovať základný problém dneška,
(0:34:04)  duchovne a psychologicky, a dostali sme na to odpoveď.
(0:34:07)  Tou odpoveďou je milosť, milosť, ktorá vás vyslobodí z týchto vzorcov závislosti,
(0:34:11)  a tiež je to správna oslava Boha.
(0:34:13)  Viete, Paul Tillich povedal, že všetko, čo o niekom potrebujete vedieť,
(0:34:18)  sa môžete naučiť položením jedinej otázky: „Čo uctievate?“
(0:34:21)  Vždy som si myslel, že je to na betón pravda.
(0:34:23)  Čo si najviac vážite? Hneď ako to zistím, viem o vás všetko.
(0:34:28)  Práve ste spomenuli tečúce prúdy, áno, všetko potrebné sa o vás dozviem,
(0:34:32)  ak mi poviete, čo je u vás na prvom mieste.
(0:34:36)  Sú to peniaze, alebo dokonca vaša rodina, vaša kultúra, vaša spoločnosť?
(0:34:40)  Všetko sú to dobré veci, ale netreba sa im klaňať, lebo povedú k závislosti.
(0:34:45)  Áno, a ak chcete zistiť, kde sa naša spoločnosť nachádza,
(0:34:48)  stačí sa pozrieť na to, aké veci sme vyzývaní uctievať,
(0:34:52)  a aké veci sú nám dovolené uctievať, však?
(0:34:55)  A je jasné, že existujú určité hodnoty, ako ste povedali,
(0:34:58)  napríklad povedzme taká otázka životného prostredia, to je dobrá otázka.
(0:35:02)  Je to dobro, ale keď nám ukážu, že toto je to, čomu sa treba klaňať,
(0:35:08)  a všetko ostatné sa musí tomu podriadiť,
(0:35:11)  či už je to toto, alebo myšlienka inkluzivity,
(0:35:13)  existujú rôzne hodnoty, ktoré sa stali zvrchovanými,
(0:35:16)  a potom všetky ostatné sa im musia akosi podriadiť,
(0:35:19)  ale ak to nie je tá správna hodnota, ak to nie je láska, však,
(0:35:24)  ak to nie je ten nekonečný pôvodca sveta,
(0:35:27)  potom je to modla, ktorá v istom momente urodí zlé ovocie.
(0:35:31)  Je to najstarší príbeh na svete, a je to najlepší príbeh,
(0:35:35)  a ten, ktorý musíme stále rozprávať,
(0:35:37)  a našou úlohou nie je docieliť, aby sme sa páčili kultúre,
(0:35:39)  našou úlohou je hlásať tento príbeh, lebo je to príbeh Krista,
(0:35:44)  chcem povedať ako to hovorí Akvinský:
(0:35:46)  „Ak chceš byť šťastný, miluj to, čo miloval Kristus na kríži,
(0:35:50)  a pohŕdaj tým, čím on na kríži pohŕdal.“
(0:35:53)  Je to bombová krátka formulka, a čím Ježiš pohŕdal na kríži?
(0:35:57)  Bohatstvom, potešením, poctami, mocou, viete,
(0:35:59)  keď sa pozriete na ukrižovaného Ježiša, povedzte si, koľko mal bohatstva?
(0:36:01)  Koľko mal radosti, koľko moci, koľko cti, keď ho opľúvali a vysmievali sa mu?
(0:36:08)  Je to ako keby vzal všetky svetské hodnoty, a ukrižoval ich so sebou.
(0:36:12)  A čo miluje na kríži, ak nie vôľu svojho Otca,
(0:36:15)  ktorá umožní, aby sa milosť rozliala do celého sveta?
(0:36:17)  A tak chcem byť šťastný, hovorí Tomáš.
(0:36:20)  A preto si myslel, že na kríži sa zjavili blahoslavenstvá.
(0:36:23)  Takže blahoslavenstvá sú istým spôsobom morálnym ukazovateľom,
(0:36:26)  ale sú to kristologické opisy, viete, chudobní v duchu a tak ďalej,
(0:36:31)  tí, ktorí sa stránia bohatstva.
(0:36:32)  Pohliadnite na kríž, musíme urobiť to, čo urobil Pavol,
(0:36:37)  viete, držať sa Krista a byť s ním ukrižovaní.
(0:36:40)  Musíme urobiť to isté, pretože kultúra potrebuje Krista rovnako,
(0:36:44)  ako kedykoľvek predtým, tak sa mi vidí.
(0:36:46)  Áno, a je na tom čosi tajuplné, čo znamená, že ľudia majú problém pochopiť
(0:36:52)  kresťanskú askézu, alebo kresťanskú túžbu
(0:36:55)  vyhýbať sa túžbam alebo slastiam tohto sveta,
(0:37:00)  ale keď to robíte, v skutočnosti objavíte aj základ týchto potešení, však,
(0:37:04)  predovšetkým objavíte príčinu ich existencie,
(0:37:08)  a potom dôjde k tomu, že vo vašom živote zaujmú miesto,
(0:37:11)  ktoré im prináleží, a tiež v spoločnosti,
(0:37:13)  ak sa ich skutočne dokážete vzdať pre najvyššie dobro.
(0:37:16)  Poznáte to, je to od Chestertona, lebo zo začiatku bol tak trochu agnostik,
(0:37:22)  a povedal: „Keď som bol presvedčený, že štastným ma urobia
(0:37:26)  iba dobrá tohto sveta, bol som veľmi nešťastný.
(0:37:29)  Ale hneď ako som sa stal kresťanom, uvedomil som si,
(0:37:31)  že nebolo ich účelom ma urobiť šťastným, až potom som si ich začal skutočne užívať.“
(0:37:35)  To je presne to, na čo narážate.
(0:37:36)  Takže Chesterton pil a jedol, viete, že miloval život, sršal humorom a tým všetkým,
(0:37:42)  skvelé, skvelé, čo človeka robí pre nich slobodným,
(0:37:45)  je presne oslobodiť sa od nich ako od predmetov uctievania.
(0:37:50)  Hneď ako sa toho zbavím, budem naozaj schopný si ich užívať tak,
(0:37:53)  ako sa užívať majú, ale keď sa im začnem klaňať,
(0:37:55)  stanú sa zdrojom trápenia, čo každý vie, však,
(0:37:58)  že to, čomu sa klaniam, ma mučí, lebo ma to nikdy neurobí šťastným,
(0:38:03)  a stále ma to ako posadnutého k tomu ťahá.
(0:38:06)  A prácou Cirkvi, našou prácou, je to neustále oznamovať,
(0:38:11)  A to, čo robíte vy, mám na mysli teraz umelcov, je,
(0:38:14)  že ukazujete tieto skvelé obrazy stelesňujúce duchovné pravdy,
(0:38:18)  ale my musíme pokračovať v tom, čo sme začali.
(0:38:23)  Kultúru určite považujem za problém, ale my musíme pokračovať v našej hre.
(0:38:26)  Áno, je to tak, keď vidím ľudí, ktorí sledujú moju prácu,
(0:38:30)  nie je to veľké množstvo ľudí, ale povedzme, že ich je určité množstvo,
(0:38:36)  ale sú to väčšinou mladí ľudia, prevažne dvadsiatnici až tridsiatnici do 35-tky,
(0:38:42)  a preto mám pocit, ako keby som bol takým rozsievačom,
(0:38:47)  a že povedzme pred 10-mi rokmi, keď som začal s vyrezávaním ikon,
(0:38:52)  pracoval som s architektom Andrewom Gouldom,
(0:38:55)  a uvedomili sme si, že v Amerike dokonca ani pravoslávna cirkev
(0:38:58)  nemá kultúru krásy, a tak sme sa pustili do toho, založili sme časopis,
(0:39:03)  a začali písať články, a zverejňovať nádherné obrázky,
(0:39:05)  a teraz po desiatich rokoch cítime tu zmenu kultúry,
(0:39:09)  keď vidíme kňazov, ktorí tam vtedy chodili do seminára,
(0:39:15)  a podľa mňa u vás je to rovnaké, všímam si, čo robíte,
(0:39:18)  a vidím to isté, partiu mladých mužov okolo 20-tky,
(0:39:21)  ktorí sú nabití touto energiou, a vyzerá to tak, ako keby tu žiadna iná nebola,
(0:39:26)  lebo to ostatné odumrie, už to vymiera, tento druh chabého kresťanstva,
(0:39:30)  materialistického kresťanstva, superkritického kresťanstva,
(0:39:35)  ktoré vedie k tomu, že sa ateisti stanú šéfmi katedier teológie,
(0:39:39)  a všetkým podobným nezmyslom, jednoducho to zanikne,
(0:39:42)  a zostanú len tí, ktorí majú toto kozmické chápanie,
(0:39:47)  a dokážu sa na ňom podieľať.
(0:39:49)  Rozhodne áno, a sebanenávisť kresťanov je pre mňa vždy zdrojom frustrácie.
(0:39:54)  Postrehli ste pred pár týždňami, keď si Harvardská univerzita
(0:39:57)  vybrala za vedúceho kaplánov ateistu?
(0:40:00)  Napísal som o tom článok, a chcem povedať,
(0:40:03)  že nie som proti nemu, nepochybujem, že je to príjemný chlap,
(0:40:07)  nič proti nemu nemám, ale povedal som,
(0:40:08)  že je to sebanenávisť kresťanov na Harvarde,
(0:40:12)  ktorí berú tak malý ohľad na svoje záležitosti, že povedia:
(0:40:17)  „Ach áno, súhlasím.“
(0:40:18)  Ateista, teda niekto, kto popiera existenciu Boha, môže predsedať kaplánom.
(0:40:24)  Viete, chcem povedať, že je to ako keby niekto kapituloval pred Bálovým kňazom,
(0:40:29)  a nehovorím, že Bálovi kňazi osobne nemohli byť milí ľudia,
(0:40:33)  len hovorím, že čo keby to povedal Eliáš: „No, vieš, áno, sú skvelí, vieš, zaiste,
(0:40:37)  zverme jednému z nich na starosť chrám.“
(0:40:39)  No tak, prečo sme kapitulovali?
(0:40:42)  Máme slová večného života, a nie je arogantné to povedať,
(0:40:47)  všetci veľkí svätí to vedeli, v celej svojej pokore to veľkí svätí vedeli,
(0:40:51)  a tak nenávidím sebanenávisť kresťanov, myslím si, že je to strašné.
(0:40:56)  A skutočne sa deje zaujímavá premena, ako keby som to potajomky vnímal,
(0:41:02)  dalo by sa tak povedať, keď som mal neuveriteľný zážitok,
(0:41:06)  keď teraz kňazi učia katechizmus cez internet,
(0:41:10)  pretože sa kvôli covidu nemôžu stretávať s katechumenmi,
(0:41:13)  a tak ma jeden kňaz požiadal, či by som sa mohol zúčastniť vyučovania,
(0:41:15)  a teraz ako tam tak boli všetci tí mladí ľudia, ktorí mali aspoň 20 rokov,
(0:41:18)  jeden z chalanov povedal: „Nie som si istý, či to robím zo správneho dôvodu,
(0:41:23)  lebo mám pocit, že to robím preto, lebo toto je to pravé miesto,
(0:41:28)  toto je to najlepšie miesto, toto je budúcnosť,
(0:41:31)  a je to ako v tých fantastických príbehoch,
(0:41:34)  kde ľudia znova objavujú starodávne tajomstvo, ktoré sa stratilo.“
(0:41:38)  Máme tú výhodu, že ľudia nepoznajú celú mystickú tradíciu Cirkvi,
(0:41:45)  nepoznajú celú symbolickú tradíciu Cirkvi,
(0:41:47)  majú len takú tú hlúpu, poverčivú víziu toho, čo to je, veľmi povrchnú,
(0:41:51)  a tak sa človek nemusí v tom dlho vŕtať, aby im ukázal toto mocné mystérium,
(0:41:57)  ktoré tam je, čo je pravda, a tak môžete skutočne ľudí šokovať,
(0:42:01)  aby si uvedomili, o čom náboženstvo je, pretože si myslia, že o nič nejde.
(0:42:04)  A potom o to efektívnejšie a oveľa silnejšie osídlia morálny priestor,
(0:42:10)  keď budú vyživovaní týmito mystickými zdrojmi,
(0:42:13)  ale keď tieto mystické pramene zavrhnete ako povery,
(0:42:16)  a poviete si, že budete dodržiavať len základné princípy sociálnej spravodlivosti,
(0:42:21)  stane sa z vás len akási ozvena kultúry, koho tým upútate?
(0:42:24)  A ak nedokážete na pohľad odlíšiť kostol od banky,
(0:42:27)  teda by vyzeral ako svetská budova, kto bude na to zvedavý?
(0:42:32)  Ale keď sa pozriete na katedrálu v Chartres,
(0:42:35)  ktorá vyzerá, ako by tu pristála z iného sveta, čo je pravda, však?
(0:42:39)  Páči sa mi, keď Kenneth Clark,
(0:42:42)  jeden z mojich veľkých hrdinov, pred mnohými rokmi vytvoril civilizáciu,
(0:42:45)  poznáte ho, veľký historik umenia, bol v Chartres, a povedal mi:
(0:42:49)  „Nezabúdaj, že keby bola pestrofarebne vymaľovaná,
(0:42:52)  tak prudko tibetsky, ako by asi vyzerala?“
(0:42:57)  Vždy to na mňa zapôsobí, keď si predstavím Chartres,
(0:42:59)  nie len takú prázdnu, ale žijúcu farbami.
(0:43:03)  Pristála z iného sveta, a ty si mal byť pohltený touto svet meniacou víziou všetkého.
(0:43:12)  Keď sú naše kostoly, správanie a sebachápanie len nejasnou ozvenou kultúry,
(0:43:18)  každého to začne nudiť, a samozrejme, že mladí ľudia sa húfne nezúčastňujú,
(0:43:22)  ale začnú byť priťahovaní, som rád, že ste spomenuli partiu Word on Fire,
(0:43:26)  pretože mám všetkých týchto výnimočných mladých ľudí,
(0:43:29)  superinteligentných, umelecky nadaných, hypermotivovaných,
(0:43:34)  ktorí nebudú odradení, pred rokmi som to nazval béžovým katolicizmom.
(0:43:38)  Keď som sa prvýkrát vrátil z doktorandského štúdia,
(0:43:40)  začal som písať, a napísal som malú esej o béžovom katolicizme,
(0:43:44)  aby umožnili našim farbám preniknúť do tejto nevýraznej béžovej.
(0:43:49)  Nikoho to nebude zaujímať, ale chcel som, aby na našom katolicizme
(0:43:52)  bolo čosi prudko tibetské, lebo chcem, aby bol ostrý, farebný a vyzývavý.
(0:43:58)  V Montreale máme to šťastie. Už ste boli v bazilike Notre Dame v Montreale?
(0:44:03)  Áno, iste.
(0:44:04)  Máte tam pocit, ako by ste boli v Chartre uprostred stredoveku,
(0:44:08)  na strope sú namaľované zlaté hviezdy, na všetkých stĺpoch sú ornamenty,
(0:44:13)  a všetko je vyzdobené. Napadne vám, fíha, viem si živo predstaviť,
(0:44:16)  aké to asi bolo stáť v týchto stredovekých katedrálach.
(0:44:20)  Zabudli sme však na to. Poviem vám historku,
(0:44:23)  ktorú som už predtým rozprával, netuším, či to bolo s Petersonom,
(0:44:25)  ale pred mnohými rokmi, keď som študoval v Paríži,
(0:44:27)  vzal som svojho spolužiaka do chartreskej katedrály, aby som mu ju ukázal.
(0:44:30)  Celú sme ju prešli, všetko som mu vysvetlil, a on mi potom povedal:
(0:44:33)  „Áno, je to skvelé, len je to liturgicky mimo“,
(0:44:37)  pretože bol rovnako školený ako ja, vieš, liturgia má byť v kruhu,
(0:44:42)  všetci sa navzájom vidíme, a všetko je na jednej úrovni.
(0:44:44)  Na štýl ADM.
(0:44:45)  Ale tu je tento Chartres, ktorý, ako hovoríte, sa vracia späť až ku chrámu,
(0:44:49)  je to pravdepodobne liturgicky to najsprávnejšie miesto, aké si viem predstaviť,
(0:44:54)  ale vzhľadom na to, ako nás to naučili, to povedal správne.
(0:44:58)  Bolo to áno, je to zlé, viete, je to staré, je to staromódne,
(0:45:01)  nie je to liturgicky správne, čo znamená,
(0:45:03)  že s ľudským duchom čosi nie je v poriadku.
(0:45:04)  Takže to obnovujeme, dnes je v katolicizme lepšia cirkevná architektúra,
(0:45:09)  je tu lepší zmysel pre kozmický rozmer liturgie, chrám a všetko okolo toho.
(0:45:14)  Áno, myslím si, že áno, existujú viaceré liturgické hnutia,
(0:45:19)  ktoré sa začali objavovať, a potom je niečo aj na stenčovaní,
(0:45:23)  ktoré spôsobí to isté, pretože typ človeka sociálnej spravodlivosti,
(0:45:30)  ktorý chce len morálny aspekt kresťanstva,
(0:45:32)  si napokon uvedomí, že nemá žiaden dôvod chodiť do kostola,
(0:45:35)  a následne ľudia, ktorí zostanú, budú ľudia, ktorí milujú tradíciu,
(0:45:41)  milujú byť spojení s tým, čo nám odovzdali naši predkovia,
(0:45:46)  tento skutočne fundovaný pocit, že sme súčasťou tohto príbehu,
(0:45:52)  že sa na ňom podieľame, poznáte ten príbeh z Biblie?
(0:45:54)  Je to stále váš príbeh a to všetko, viete, na mojom kanáli robím seriál
(0:46:00)  s názvom Univerzálna história, kde sa vrátime k všetkým legendám,
(0:46:06)  ku všetkým veciam, ktoré dejepisci vyhodili, k všetkému,
(0:46:09)  znova to preskúmame, dokonca aj veci, o ktorých nám povedali,
(0:46:13)  že sú to hlúposti ako profesor John,
(0:46:15)  a všetky tie tradície, nie, my to preskúmame, pozrieme sa na ich význam,
(0:46:19)  a ako nám pomáhajú pochopiť, čo to znamená byť spoločnosťou,
(0:46:23)  čo znamená uctievať, a ako je to všetko prepojené.
(0:46:31)  Zaujímal by ma váš názor ohľadom tejto etickej otázky,
(0:46:33)  lebo ja uvažujem o tom asi takto, keď sa vrátime k hnutiu za občianske práva,
(0:46:36)  to boli 50-te a 60-te roky v našej zemi, však,
(0:46:38)  ktoré viedli poväčšine veľmi nábožní ľudia,
(0:46:41)  taký King, čo je najnázorenejší príklad, ale aj mnohí ďalší nábožní ľudia,
(0:46:45)  ktorí stáli na čele tohto hnutia, a ako čítate kázne Martina Luthera Kinga,
(0:46:49)  tak vidíte, že bol fundovaný v hebrejských prorokoch,
(0:46:51)  fundovaný vo veľkej biblickej tradícii, fundovaný v Ježišovi atď.,
(0:46:55)  a tak jeho aktivizmus v oblasti sociálnej spravodlivosti mal hlboký,
(0:46:59)  povedal by som až mystický a duchovný prameň.
(0:47:01)  Skutočnosť, že dnes tento druh akosi oživeného hnutia za sociálnu spravodlivosť
(0:47:05)  nevedú nábožensky založení ľudia,
(0:47:08)  popravde je v ňom prítomné veľké nepriateľstvo voči náboženstvu,
(0:47:10)  mu v prítomnom okamihu pridáva oveľa temnejší odtieň,
(0:47:15)  je oveľa menej osvetovým fenoménom,
(0:47:18)  pretože jeho vedenie nie je fundované v mystickom, biblickom a prorockom,
(0:47:24)  a tak v krátkom časovom úseku sa to mení na my proti nim, hlboko násilné.
(0:47:30)  Alebo King, mám na mysli to, ako sa King vyjadruje,
(0:47:33)  neposudzujte ľudí podľa farby pleti, ale podľa ich charakterových vlastností,
(0:47:37)  čím povedal, chcem pritiahnúť bielych ľudí do krásnej komunity,
(0:47:42)  nechcem ich vyhnať atď., nuž ale to má korene v Izaiášovej vízii.
(0:47:48)  Dnes tú stratu mystického, prorockého a biblického vidíme, však?
(0:47:54)  Taká je moja teória, a hnutie za sociálnu spravodlivosť
(0:47:56)  má dnes oveľa hrozivejšie výhliadky, než pred 50-mi rokmi.
(0:48:03)  Ako ste povedali, je to veľmi temné, pretože to nakoniec vyzerá tak,
(0:48:08)  a je to veľmi smutné, pretože si myslím, že si toho ľudia nevšímnú až dokým,
(0:48:11)  nebude príliš neskoro, že to nakoniec bude viac pripomínať pogrom,
(0:48:15)  alebo davovú spravodlivosť.
(0:48:18)  Zatiaľ to nie je krvavé, alebo aspoň nie veľmi krvavé,
(0:48:21)  je to stále v rovine slov a internetu a tak ďalej,
(0:48:25)  ale ten vzorec vypátrania obete, zničenie jej života,
(0:48:30)  a zbavenie sa jej, je niečo, čo nevyhnutne začne do kultúry prenikať.
(0:48:36)  Mám na mysli, že ľudia prichádzajú o prácu, a toto všetko sa tu deje,
(0:48:39)  takže môžeme vidieť, že samotný vzorec túžby po spravodlivosti,
(0:48:43)  a túžby údajne z lásky a súcitu, sa ukáže byť tým istým, čo nenávidia.
(0:48:49)  Rozhodne, tá girardiánska dynamika, na ktorú narážate, použiť obetného baránka,
(0:48:53)  a ja sa vždy vraciam k druhej kapitole Izaiáša,
(0:48:57)  k nádhernému obrazu, ktorý opäť evokuje chrám, a Eden,
(0:49:01)  a všetko ostatné, horu Sinaj, ako Pánove kmene vystupujú na posvätný vrch.
(0:49:07)  Vystupujú na posvätný vrch, lebo na vrchole je chrám,
(0:49:09)  a sú to všetky kmene, nielen Izrael, ale všetky kmene sveta,
(0:49:13)  to je tá vízia, ale čo ich spája?
(0:49:16)  Nie je to akési presvedčenie o sociálnej spravodlivosti,
(0:49:20)  nie je to nejaký kantovský etický imperatív,
(0:49:22)  ale je to uctievanie pravého Boha.
(0:49:25)  Spoločne vystupujú na vrch, aby uctievali pravého Boha, a to je to, čo nás spája.
(0:49:30)  Bez správnej oslavy Boha, pokusy o spolupatričnosť zlyhajú,
(0:49:35)  a upadnú do niečoho ako sú rozbroje, a hľadanie obetných baránkov,
(0:49:39)  a my proti nim, takže odpoveďou je opäť to,
(0:49:42)  čo sa nachádza na vrchole posvätnej hory?
(0:49:45)  Miesto správneho uctievania, to je jediná zjednocujúca sila.
(0:49:48)  Aj Apokalypsa o tom hovorí, že Jeruzalem zhromaždí slávu všetkých národov,
(0:49:53)  keďže Baránok je v centre tohto vzorca.
(0:49:58)  Viete, aj preto som si spomenul na náš rozhovor s Jordanom Petersonom,
(0:50:01)  a zdá sa mi, že John tiež spomínal psychedeliká a drogy,
(0:50:06)  ktoré mohli ovplyvniť autora Apokalypsy.
(0:50:09)  A opäť chcem povedať, kto vie, čo autor Apokalypsy vlastne fetoval?
(0:50:12)  Ja to neviem, ale obaja sme sa zhodli na tom, že nie, nie,
(0:50:15)  tie veci majú základ v Ezechielovi a Danielovi,
(0:50:18)  a inými slovami, žiadne psychedeliká vám netreba,
(0:50:22)  aby vám napadli takéto obrazy,
(0:50:23)  pochádzajú totiž z literárnej a duchovnej tradície Starého zákona.
(0:50:27)  A mimochodom ďakujem, bolo pekné mať so sebou ďalšieho kresťana,
(0:50:31)  pretože túto psychedelickú diskusiu som viedol už s toľkými ľuďmi,
(0:50:35)  je to ako by to už bolo súčasťou kultúry, takže bolo príjemné mať vás tam,
(0:50:39)  aby sme tieto kultúrne tendencie trochu potlačili.
(0:50:45)  Nemyslím si, že nás to vedie správnym smerom,
(0:50:47)  a ako ste povedali, mám na mysli to, že psychedeliká som v živote neužíval,
(0:50:51)  ale je to tak, že sa vyznám v ikonografickom a typologickom jazyku Biblie,
(0:50:55)  a preto keď sa pozriem na Apokalypsu, a prečítal som si Daniela a Ezechiela,
(0:50:58)  a videl som fresky a celý priestor kostola,
(0:51:02)  spôsob akým je usporiadaný z hľadiska ikonografie,
(0:51:04)  dáva mi to zmysel, a nezdá sa mi to čudné.
(0:51:09)  Môžem sa opýtať? Viete, moja akademická oblasť je Akvinský,
(0:51:14)  ľudia by si ho mohli spájať s Augustínom, Aristotelom, a tak ďalej,
(0:51:20)  ale nikdy som sa neprestal diviť nad tým, nakoľko je Tomáš východný,
(0:51:23)  pretože veľký vplyv mal na neho Pseudo-Dionýzios Areopagita,
(0:51:25)  ale aj Ján Zlatoústy mal na neho veľký vplyv,
(0:51:29)  Gregor Nysský ho výrazne ovplyvnil, Ján Damascénsky,
(0:51:33)  ktorého volal Damascenus, a neustále ho citoval.
(0:51:36)  Gregora Nysského som už spomenul...
(0:51:40)  Kto je váš obľúbený východný svätý, ako tí, ktorých som spomínal,
(0:51:43)  máte niekoho, kto vás naozaj zaujal?
(0:51:47)  Pre mňa je to skutočne, povedzme z hľadiska symboliky,
(0:51:51)  svätý Gregor z Nyssy, a z celkového hľadiska je to svätý Maxim Vyznávač.
(0:51:58)  Sv. Maxim, áno.
(0:51:59)  Jeho teória loga a toho, ako sa to všetko spája a zjednocuje,
(0:52:06)  ktorá je samozrejme založená na Dionýzovi,
(0:52:09)  nepovažujem len za niečo, čo mi dáva základ,
(0:52:12)  ale mám pocit, že je to niečo, čo môžem použiť na pretvorenie kresťanstva
(0:52:17)  pre súčasný svet, lebo to nejako súvisí so zmyslom a schopnosťou človeka
(0:52:23)  ako miesta významu.
(0:52:24)  Všetko to dáva veľký zmysel, a dá sa to vysvetliť súčasným ľuďom,
(0:52:27)  takže je to rozhodne môj obľúbený svätý.
(0:52:29)  Viete, keď som bol doktorandom v Paríži,
(0:52:32)  prvý seminár som mal s Michelom Corbinom, ktorý stále žije,
(0:52:36)  je to jezuita, tamojší kňaz, a vyšlo najavo,
(0:52:39)  že sa stal aj mojim doktorandským poradcom,
(0:52:40)  v tom čase som to ešte nevedel,
(0:52:42)  ale všetkým sa nám predstavil a povedal:
(0:52:44)  „Teraz mám 50, za mlada som čítal Hegela, Heideggera,
(0:52:51)  čítal som všetkých, ktorých sme mali čítať,
(0:52:54)  a potom povedal, teraz keď mám 50, čítam Gregora z Nyssy.
(0:53:00)  V tom čase som mal 28 rokov, ale vždy keď spomeniete Gregora z Nyssy,
(0:53:05)  spomeniem si na Corbina, ktorý ho mal najradšej v tom období svojho života,
(0:53:12)  a Corbina v skutočnosti veľmi ovplyvnili grécky otcovia,
(0:53:17)  a to ma do tohto sveta trochu zatiahlo, keď som robil doktorandskú prácu.
(0:53:21)  Áno, život Mojžiša, mám nejaké hlboké analýzy života Mojžiša,
(0:53:26)  a celý naratív, ako napríklad spôsob, ktorým to všetko zoradí,
(0:53:32)  a spôsob, akým vytvorí vzorec hory, a následne sa rôznym veciam vzoprie, je kľúčové.
(0:53:40)  Urobil som prednášku, kde som nakreslil horu a umiestnil na ňu všetky prvky,
(0:53:44)  a tie znázorňujú ikony, takže ľudia môžu vidieť,
(0:53:47)  že vzorec, na ktorý sa sv. Gregor odvoláva,
(0:53:50)  je základným vzorcom architektúry kostola, a všetkých ikon.
(0:53:55)  Jeho vízia bola vskutku taká mocná, a mám na mysli to,
(0:53:59)  že je to také stručné, text je natoľko stručný, že musíte dávať pozor,
(0:54:01)  aby ste niečo neprehliadli, pretože je to tak zhustené.
(0:54:06)  A svätý Efrém Sýrsky je tiež môj priateľ.
(0:54:10)  Myslím si, že Hymny o raji sú dnes naozaj užitočné pre ľudí,
(0:54:12)  robí typologický výklad ako ešte nikto, lebo ho robí v básni,
(0:54:17)  v ktorej prechádza od Starého zákona do Nového zákona,
(0:54:20)  a popritom ako to robí nám dáva k nim kľúče.
(0:54:23)  Je to veľmi fascinujúce.
(0:54:24)  A čo taký Grégorios Palamas? Čítaš ho často?
(0:54:27)  Je pre mňa veľmi zložitý na čítanie.
(0:54:29)  Veľmi ťažko sa mi to číta, a tak to prenechávam iným.
(0:54:32)  Často ho ľudia označujú za Akvinského z východu,
(0:54:35)  má taký typ scholastiky, a ja som v určitom bode nášho programu o ňom učil,
(0:54:39)  musel som učiť to obdobie, a tak som čítal niektoré jeho spisy,
(0:54:43)  a všetko o transfigurácii, a energiách verzus esencii, to všetko,
(0:54:49)  každopádne pre tomistov je veľmi zaujímavé sa mu venovať.
(0:54:53)  No, určite dokážem v podstate pochopiť rozdiel medzi esenciou a energiou,
(0:55:01)  a viem pochopiť, čo nám tento rozdiel dáva.
(0:55:07)  Dáva nám jednoznačnú možnosť človeka,
(0:55:10)  ktorému Boh môže byť úplne bezprostredný, a zároveň transcendentný,
(0:55:15)  a nemať v tom žiaden zmätok, ale okrem toho som mal problém pochopiť
(0:55:20)  veľa rozdielov, ktoré ľudia robia, a v určitej chvíli to vzdal, a prenechal teológom.
(0:55:25)  Viete, myslím si, že so Pseudo-Dionýziom, veľmi mladý Akvinský
(0:55:30)  putuje s Albertom Veľkým do Kolína na Rýnom ako jeho asistent,
(0:55:35)  a Albert Veľký, ako vieme, učil Božské mená Pseudo-Dionýzia,
(0:55:40)  a mladý Akvinský, v skutočnosti sa nám zachoval rukopis,
(0:55:43)  si zapisuje svojou mladou rukou, trochu roztrasenou a neistou,
(0:55:46)  poznámky z Albertových prednášok.
(0:55:49)  Takže veľmi mladý Akvinský má v sebe Dionýzia hlboko zakoreneného,
(0:55:54)  a vinie sa celou jeho teológiou, úplne celou.
(0:55:57)  Takže nejde len o nejaký druh racionalistického aristotelovského produktu,
(0:56:02)  ale je hlboko ovplyvnená východom a celým jeho mysticizmom.
(0:56:06)  Je to rovnaké s Origenom a mnohými otcami.
(0:56:09)  Stáva sa to, že ľudia začnú čítať pôvodné zdroje,
(0:56:14)  potom čítajú mladšie spisy, takže ľudia si pozrú napríklad neskorý tomizmus,
(0:56:19)  a potom sa vrátia k sv. Tomášovi, a to isté je s Origenom a mnohými z nich.
(0:56:26)  Takže sa to nakopí...
(0:56:28)  Skutočne sa snažim držať od toho čo najďalej.
(0:56:31)  Našťastie som umelec, a stačí mi ukazovať obrazy,
(0:56:35)  a tak sa len veľmi zriedka dostávam do teologických sporov,
(0:56:38)  pretože len ukazujem obrazy týchto existujúcich vzorcov
(0:56:42)  a typologických vzťahov medzi starým a novým,
(0:56:46)  čo nie je až také frustrujúce pre mňa, povedzme, a takto to mám najradšej.
(0:56:51)  Biskup Barron, myslím si, že sme toho prebrali dosť,
(0:56:57)  chcel by som vám poďakovať za váš čas,
(0:56:59)  ďakujem vám za pozornosť, a ďakujem, že ste sa zaoberali Jordanom,
(0:57:02)  spočiatku sa našlo len málo kresťanov ochotných sa na to podujať,
(0:57:07)  a tak trochu pochopiť, o čom hovorí, nielen ho kritizovať za veci,
(0:57:13)  ktoré ich privádzajú do nepríčetnosti, ale aj v skutočnosti vidieť,
(0:57:17)  ako to, čo robí, ľudí k Cirkvi priťahuje, čoho sme my boli svedkami,
(0:57:20)  a tak vám ďakujem za vašu, nazvime to, odvahu.
(0:57:23)  K tomu sa rýchlo vyjadrím, pred pár rokmi som bol predsedom
(0:57:28)  biskupskej komisie pre evanjelizáciu.
(0:57:29)  Musel som mať prednášku o tzv. odmietačoch,
(0:57:33)  teda o všetkých mladých ľuďoch, ktorí Cirkev opúšťajú,
(0:57:36)  kde som ukázal všetky štatistiky, a vyjadril svoj názor,
(0:57:38)  prečo odchádzajú, a na to som povedal, že existujú záblesky nádeje,
(0:57:40)  a vymenoval som tam kopu vecí, a poslednou z nich bol fenomén Jordan Peterson.
(0:57:44)  A povedal som, pozrite, ja netvrdím, že súhlasím so všetkým,
(0:57:48)  čo kedy povedal, ani len netuším, či je veriaci. Toto sa stalo pár rokov dozadu.
(0:57:51)  Ale je to inteligentný chlapík, ktorý osobne neokázalým spôsobom rozpráva o Biblii
(0:57:58)  armáde mladých ľudí, a ešte väčším armádam na internete,
(0:58:03)  a povedal som, že to vyzerá pre nás nádejne.
(0:58:07)  No, podľa mňa to veľa biskupov pochopilo,
(0:58:09)  s biskupmi problém nebol, ale katolícke sociálne médiá následne vybuchli,
(0:58:14)  lebo opäť treba všetko vnímať z politického pohľadu,
(0:58:16)  a keďže Jordan Peterson nesúhlasí vo všetkom s politikou identity,
(0:58:21)  je to zloduch, a biskup Barron nám odporúča tohto zloducha.
(0:58:25)  Na čo som povedal nie, nie, všetko to zmažte,
(0:58:27)  nič z toho ma nezaujíma, zabudnite na to, ja len hovorím,
(0:58:29)  že je to chytrý chlapík, ktorý pútavým spôsobom rozpráva mladým ľuďom o Biblii.
(0:58:34)  A to je náznak nádeje.
(0:58:35)  A myslím si, že to stále platí.
(0:58:38)  A ako ste sa už na začiatku zmienili, dokonca len pomáhať ľuďom
(0:58:42)  uvedomiť si múdrosť v nej, alebo psychologické vzorce,
(0:58:47)  čo je plne v súlade s otcami, vyvoláva u ľudí túžbu čítať Bibliu.
(0:58:55)  Rozhodne áno.
(0:58:56)  A to je úžasné.
(0:58:57)  Takže stále na tom trvám, a uvidím, ako sa to vyvinie.
(0:59:02)  Presne tak, a tak ďakujem, teším sa na všetky komentáre,
(0:59:06)  aké otázky tam budú a všetko, a možno jedného dňa sem biskup Barron opäť zavíta,
(0:59:12)  ak bude o to záujem, ale ďakujem za váš čas, biskup.
(0:59:15)  Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka