teplomer

 

RTSGAZI-e1571791086319.jpg

Mediálna konšpirácia na tému ´Greta Thunbergová a Konferencia OSN o klimatických zmenách´

231
Zuzana Smatanová
Neutral

Viac ako 250 spravodajských zdrojov a novinárov sa dohodlo na spolupráci s magazínom, ktorý je vlajkovou loďou Columbia University School of Journalism na forme spravodajského pokrytia "klimatickej krízy" v nadchádzajúcej Konferencii OSN o klimatických zmenách. Iniciatíva koordinácie pokrytia, vrátane určenia koľko času, miesta a stupňa dôležitosti by sa mala venovať jednak samotnému spravodajstvu a jednak požiadavke, aby sa klimatické "správy" mohli pričleniť aj k zjavne nesúvisiacim príbehom.
Niektoré z najväčších mediálnych zdrojov v krajine, ako sú CBS a Bloomberg, sa k iniciatíve pridali. Avšak iné, ako sú The Washington Post a The New York Times, sa projektu odmietli zúčastniť. Znepokojujúcejšie však je, že množstvo majoritných zdrojov, ktoré sa k iniciatíve pridali, o tom neinformovali svojich čitateľov. K CBS a Bloomberg sa v tejto iniciatíve, nazvanej Covering Climate Now (CCN), pridali aj BuzzFeed News, HuffPost, The Daily Beast, the Center for Public Integrity, Newsweek, Rolling Stone, Slate, Vanity Fair a The Weather Channel a ďalší. BuzzFeed a The Huffington Post boli medzi majoritnými zdrojmi, ktoré neinformovali o koordinácii. Nedostatok informovanosti kritizovala aj Spoločnosť profesionálnych žurnalistov.

Koordináciu sčasti organizovala Columbia Journalism Review (CJR), neziskovka, ktorá reprezentuje profesionálnych novinárov a je primárne tradične zameraná na žurnalistickú etiku. Zakladatelia CCN dúfajú, že budú v spravodajstve o klimatických zmenách pokračovať aj po skončení tohto projektu. Cieľom tejto iniciatívy bolo spravodajsky pokryť celý nadchádzajúci "Climate Action Summit" OSN, ktorý sa konal 15. až 23. septembra. BuzzFeed News dosiahli medzi septembrom a októbrom 27 miliónov zhliadnutí, a to podľa Quantcastu, webstránky, ktorá monitoruje počet zhliadnutí. BuzzFeed vlastní Jonah Peretti, internetový podnikateľ, ktorý ho založil v roku 2006, aby vyhľadával online viral obsah. Ľavicovo orientované HuffPo vlastní Verizon Communications. Mediálna obchodná magnátka Arianna Huffingtonová pôvodne založila HuffPo v roku 2005 za pomoci Perettiho. 

Zakladatelia CCN začali s projektom v apríli a v máji oznámili, že požiadajú svojich partnerov, aby od septembra venovali týždeň správam o klimatických zmenách. Národný environmentálny korešpondent Mark Hertsgaard spoluzakladal tento projekt za predpokladu, že spravodajské zdroje nebudú pokrývať správy o klimatických zmenách s takou naliehavosťou, s akou si myslí, že by mali.

WaPo a iní nebudú prispievať, pretože sú presvedčení, že CCN má "nádych" obhajovania. CJR: "Sme presvedčení, že každá spravodajská organizácia v Amerike, ako aj vo svete, sa môže zúčastniť. Niekedy to znamená poskytnúť svoj spravodajský priestor dôležitým a veľmi účinným príbehom. Inokedy to znamená zdieľať svoj obsah, zapojiť svoju skupinu, či pridať pár riadkov o klimatických informáciách k príbehom, ktoré by sa k nim inak nedostali. CCN doteraz neodpovedalo na žiadosť DCNF (Daily Caller News Foundation) o komentár. 

Veľa zo spravodajských zdrojov, pokrývajúcich US summit o klimatických zmenách, sa zameralo na švédsku aktivistku Gretu Thunbergovú, 16-ročné dievča, ktoré v auguste docestovalo k brehom USA na pretekárskej jachte. Jej návšteva mala vyburcovať Američanov, aby podporili politiku, ktorá sa usiluje do všetkého zapojiť klimatické zmeny. Thunbergovej aktivizmus a CCN bleskový mediálny útok zjavne nemal úspech u celého zástupu diplomatov OSN: žiadne veľké prísľuby ohľadne zaoberania sa klimatickými zmenami na summite. Európska únia sa napríklad nestotožňuje so želaním environmentalistov a za cieľ si stanovila ´stať sa do polovice storočia neutrálnou v nárokoch na uhlie´ a to z obavy, že také ambície by mohli vyčerpať zápasiace ekonomiky jej členských štátov.

 

Greta

 

“Mienkotvorné médiá už z veľkej časti prestávajú predstierať snahu o objektivitu vo svojich reportážach", uviedla pre DCNF Myron Ebellová, klimatická ´skeptička´ a riaditeľka Competitive Enterprise Institute’s Center for Energy and Environment. “V súvislosti s klimatickými problémami teraz mnoho spravodajských zdrojov a reportérov propaguje vlastné predsudky, čo pramení z presvedčenia, že zaoberať sa rastúcou globálnou energetickou núdzou je v súčasnosti ´otázka cti´."

Aj Steve Milloy, JunkScience.com vydavateľ povedal pre DCNF, že podľa neho ide o "propagandu ľavičiarov, zamaskovanú ako novinové správy". Tiež tvrdí, že médiá sú pokrytecké.    
BuzzFeed News, ani HuffPost neinformovali o svojej účasti v CCN v žiadnom zo svojich článkov, ktoré publikovali o klimatických zmenách počas toho týždňa. Vo svojom spravodajstve ani raz počas týždeň trvajúceho spravodajského pokrytia pred summitom nepoužili slová "Covering Climate Now". Zhruba 40 článkov zo 128 projekt ani nespomenulo. Ďalšie ho síce spomenuli, ale nevysvetlili čo projekt znamená, alebo ktoré skupiny sú do neho zainteresované.

CBS News, ktorý nereagoval na žiadosť o komentár, odvysielal dokument s názvom "Kto je zodpovedný za prestarnuté lesy v Amerike: priemysel alebo environmentalisti?", v ktorom rieši vplyv prečisťovania lesov na životné prostredie a či by sa súkromným spoločnostiam malo dovoliť využívať lesy.   

Bloomberg News uverejnil 22. septembra článok s titulom “Veľká Nafta je pripravená brániť Veľký Plyn na začiatku klimatického týždňa", ktorý diskutuje o tom, ako naftový priemysel bráni používanie prírodného plynu ako čistú alternatívu k uhliu. Článok nespomenul účasť zdroja na CCN. Bývalý starosta N.Y. Michael Bloomberg založil Bloomberg News a flirtoval s myšlienkou prihlásiť sa za kandidáta vo voľbách prezidenta USA v roku 2020. Veľa zo svojich filantropických prác venoval financovaniu rozličných anti-uholných projektov. Ani Bloomberg News nereagovali na žiadosť o komentár. 

The Nation, spoluzakladateľ Covering Climate Now, publikoval 18. septembra 2.400 slovný článok s alarmujúcim titulom, naznačujúcim, že Američania "zásobujú palivom ďalšie globálne vyhynutie".    

Fundovaným sprievodcom svetom klimatických zmien je neziskovka, ktorá spolupracuje s projektom, Climate Central. Ani ona nereagovala na žiadosť o komentár.

Agentúra Reuters sa projektu nezúčastňuje, a predsa jej editori nič nenamietali, keď Yereth Rosenová, novinárka na voľnej nohe, doň prispievala: "Tento prípad nevnímame ako konfliktný s našimi trustovými princípmi." Brian Ross, etik Reuteru, reagoval na mail z 13. augusta, v ktorom bola napísaná pravda o Rosenovej roli v CCN.   

Spoločnosť profesionálnych novinárov však tak či onak kritizuje nedostatok transparentnosti. N.Y. Times tam nie sú, ani Wall Street Journal, ani The Washington Post", povedal Hertsgaard, ktorý referoval o hlavných spravodajských zdrojoch, ktoré neprispievajú do CCN a pokračoval: "V ich mysliach to má nádych aktivizmu".

"Tento obhajovací štýl žurnalizmu je novým pojmom", uviedol David Blackmon, nezávislý konzultant a analytik, s takmer 40-ročnou praxou v energetickom priemysle, pre DCNF. "Nemyslím si, že by proti tomu niekto namietal, ak pôjdu tvrdo za svojím. Nikomu sa nepodarilo identifikovať hnaciu silu ich agendy. Stavajú na faktických informáciách, no zvyčajne povedia iba polovicu príbehu. Stáva sa to už normou."

Blackmon, ktorý je aj prispievateľ do Forbesu, ďalej poznamenal, že veľa reportáží je jednostranných a zameriavajú sa výlučne na jedinú vec: Klimatické zmeny sa musia zastaviť za každú cenu. Takéto reportáže zriedka spravodajsky pokrývajú aj ekonomické následky preferovanej politiky klimatických aktivistov. Sme v bode, v ktorom sme boli na prelome tisícročí. Máme rôzne záškodnícke zdroje a takmer žiadnu objektívnu žurnalistiku." 

 

DISKUSIA k článku