teplomer

 

DemonicArtSouthAfrica_810_500_75_s_c1.jpg

Prepukli spory ohľadne "démonického" umenia na kresťanskej škole v Južnej Afrike

226
Milko Kostovič
Kultúra smrti

Škola Grantleigh Curro je malá juhoafrická škola, ktorá sa sama označuje za oddanú "dodržiavať kresťanské hodnoty a vyzýva k principiálnemu, starostlivému a zodpovednému správaniu sa za všetkých okolností." V súčasnosti sa však stala stredobodom polemiky kvôli študentskej výstave, ktorá obsahuje démonické a protikresťanské vizualizácie. 

Jeden znepokojený otec minulý mesiac zverejnil video z výstavy, ktoré sa stalo hneď virálnym. Video obsahuje obrazy, ilustrácie a sochy, medzi ktorými je maskot rýchleho občerstvenia Ronald McDonald, ktorý nahrádza Ježiša Krista pri Poslednej večeri a Boha na slávnej Michelangelovej maľbe Stvorenie Adama. Je tu tiež vyobrazenie Ježišovej postavy, ktorá groteskne otvára svoju hruď, opakujúce sa obrazy démonov a postáv s lebkami, busty rohatých postáv čiastočne vytvorených z roztrhaných stránok Biblie, pričom ďalšie sú rozhádzané okolo stola. 

Výstava "zlomila moje srdce" a "cítil som sa, akoby sme Ježiša znova ukrižovali," povedal otec. "Môj Boh nie je klaun!"

"Zlomilo mi srdce vidieť, že ste toto dovolili v škole, a chcem vyzvať rodičov, aby sa na to neprišli pozrieť," uviedol v otvorenej správe predstaviteľom školy. "Milujem ich, starali sa o moje deti dlho, dlhú dobu. Vážim si vás, učitelia. No nectím si to, čo ste v škole povolili. Ak sa veci zhoršia, je to kvôli tomu, čo ste povolili, aby bolo súčasťou tejto školy."

Predstavitelia školy reagovali, keď sa výkonný riaditeľ zaviazal k internému vyšetreniu záležitosti. Prevádzková riaditeľka zasa zdôraznila, že výstava "nebola otvorená pre všetky deti," a bolo pri nej upozornenie, že potrebuje vysvetlenie pre pochopenie "kontextu" (ktorý ďalej nerozviedla). 

Nemenovaný študent, ktorý vytvoril niektoré kúsky z výstavy, odpovedal na rozruch vysvetlením, že jeho zámerom bolo sprostredkovať to, čo vidí ako komercializáciu a zneužívanie viery v 21. storočí. "Nezáleží mi na tom, v čo ľudia veria, jednoducho chcem zdôrazniť potenciálne riziká toho, ako tomu veria," uviedol. 

Bývalý študent Sinjon Moffett, ktorý bol zástupcom študentov v roku 2011, kritizoval dielo na väčšom priestore v otvorenom liste na túto tému. 

"Prečo bolo považované za vhodné verejne znevažovať, skresľovať a zosmiešňovať postavu, ktorú mnohí ľudia v rámci rodiny v Grantleigh, ako aj milióny ľudí po celom svete uctievajú ako svojho Boha?," pýtal sa Moffett. Ďalej poznamenal, že tolerovanie výstavy na základe "umeleckého prejavu" je v rozpore so školským zákazom "rasistického a homofóbneho" prejavu: "Bez ohľadu na náboženské polemiky, tieto umelecké diela sú svojou povahou násilnícke."

Hoci umelec bol jednoznačne "mimoriadne talentovaný," pokračoval, "prvou lekciou súčasného umenia je to, že dôležitosť nesie posolstvo, nie metóda. Potvrdí vám to každý umelecký nadšenec či učiteľ umenia, keďže toto je všeobecné chápanie umenia od doby Duchampa. To vylučuje potenciál každého vysvetlenia, že umenie žiaka bolo zručne vykonané, a preto úctyhodné."

"Škola by mala byť miestom inšpirácie ku snom, nie k nočným morám," vyhlásil Moffett. "Som hlboko sklamaný, keď vidím zneváženého Ježiša pod zástavou školy, ktorá tvrdí, že stelesňuje étos inšpirovaný Kristom. Grantleigh, ste zodpovední za túto neprávosť voči všetkým ľuďom, ktorí nasledujú Ježiša, a voči samotnému Bohu." 

 

 

DISKUSIA k článku