f2caee5f703c0880e07fd19892a47922.jpeg

Veľkonočné útoky na kostoly na Srí Lanke sú tragické, ale sotva prekvapujúce

684
Milko Kostovič
Kultúra smrti

Je smutné, že v súčasnosti na Veľkonočnú nedeľu zažívame hrozivú a absolútne predvídateľnú dynamiku. Niekde vo svete sa zaútočí na zaplnené kostoly a niekoľko kresťanov zomrie iba preto, že sa rozhodli zúčastniť na bohoslužbách venovaných slávnosti toho, čo sa považuje za veľkú oslavu života. 

Dnes sa tak stalo na Srí Lanke, kde v čase písania tejto správy bolo zabitých najmenej 138 ľudí a viac ako 560 bolo zranených. Išlo o koordinovaný bombový výbuch, ktorý zasiahol niekoľko luxusných hotelov a kostoly po celej krajine. 

V kostole sv. Šebastiána v Katuwapitiya, nachádzajúcom sa v silne katolíckej štvrti severne od Colomba, známej ako "malý Rím", bolo zabitých viac ako 50 ľudí, povedal policajný úradník pre agentúru Reuters. Na policajných snímkach bolo vidieť telá ležiace na zemi, krv na lavičkách a zničenú strechu. 

Celkovo išlo o tri kostoly a tri hotely, ktoré sa zrejme stali terčom vypočítavého útoku na "cudzincov". Buď to mali byť zahraniční turisti, ktorí sa zdržiavali v štvor- a päťhviezdičkových hoteloch, alebo šlo o veriacich, ktorí boli vnímaní ako "cudzinci" v očiach nacionalistov a extrémistov. 

Hoci sa neobjavili bezprostredné prihlásenia sa k zodpovednosti za útoky, krajina je stále poznačená 30-ročnou občianskou vojnou, ktorá sa skončila v roku 2009 a ktorú viedli tamilskí separatisti. Krajina je domovom silných budhistických extrémistických hnutí, pod heslom "byť Srílančanom znamená byť budhistom". Vo východných regiónoch, kde sa koncentruje hinduistická populácia, zároveň rastú hinduistické extrémistické hnutia. 

Približne 70 percent obyvateľov 21 miliónovej Srí Lanky tvoria budhisti, pričom hinduisti predstavujú približne 13 percent a kresťania 10 percent.

Je tragédiou, že takéto násilie počas jedného z najposvätnejších dní kresťanského kalendára je sotva novou správou. Napríklad v roku 2012 si streľba hnutia Boko Haram v nigérijských kostoloch vyžiadala 38 mŕtvych. V minulom roku boli v Pakistane zabití štyria členovia katolíckej rodiny, zatiaľ čo jeden pastor v Indii utrpel vážne zranenie hlavy, keď pravicoví hinduistickí extrémisti zaútočili na jeho kostol. Ďalší prišiel o niekoľko prstov, keď bol napadnutý sekerou.

Počas Veľkonočných sviatkov v roku 2015 zanechal útok na Univerzitu Garissa v Keni zameraný na kresťanských študentov 148 mŕtvych. V roku 2016 zomrelo 75 ľudí a najmenej 300 bolo zranených, keď vybuchli bomby v parku v pakistanskej kresťanskej štvrti Lahore po Veľkonočnej bohoslužbe. V roku 2017 boli koptskí kresťania v Egypte prinútení zredukovať Veľkonočné bohoslužby a zvýšiť bezpečnosť po bombových útokoch v dvoch kostoloch na Kvetnú nedeľu, pri ktorých zahynulo 45 ľudí. 

Nie je žiadnou náhodou, že sa tieto útoky odohrávajú počas veľkých sviatkov. Okrem veľkého šoku vydesených kresťanov v deň, ktorý sa považuje za mimoriadne posvätný a slávnostný, kostoly zvyknú byť počas svätých dní preplnené a preto predstavujú prostredie plné cieľov. 

Rovnaká logika sa samozrejme vzťahuje aj na Vianoce. V roku 2013 si napr. bombový útok v katolíckom kostole  sv. Terézie v Madalle na okraji mesta Abuja, hlavného mesta Nigérie, vyžiadal 37 mŕtvych a 57 zranených. Medzi obeťami boli deti, ktoré sú teraz pochované na malom strašidelnom pamätníku vedľa kostola. 

Toto všetko je súčasťou obecnejšieho trendu protikresťanského násilia na celom svete, fenoménu, ktorý som opísal ako "globálnu vojnu proti kresťanom". World Watch International, protestantská dozorná skupina, odhaduje, že dnes je minimálne 200 miliónov kresťanov, z ktorých prakticky všetci žijú ako menšiny v rozvojových regiónov, vystavených riziku fyzických útokov, zatknutí, mučenia, väznenia a dokonca i smrti, a to len z dôvodu ich náboženskej príslušnosti.

Samozrejme, že kresťania nie sú jedinou ohrozenou náboženskou skupinou. Stačí si spomenúť na nedávne útoky v mešitách na Novom Zélande.