Fr.-Rosica_810_500_75_s_c1.jpg

Vatikánsky hovorca páter Rosica rezignoval - priznal sa k plagiátorstvu

388
Zuzana Smatanová
Neutral

Patrick Reilly, predseda Cardinal Newman Society, oznámil vo februári 2019 na Twitteri, že páter Rosica rezignoval aj z vedenia St. John Fisher College a University of St. Thomas v Houstone. Túto informáciu aktuálne potvrdzujeme.

Vatikánsky hovorca, ktorý je výkonným riaditeľom Canada´s Salt+Light Media odstúpil z dôležitého akademického postu po tom, ako sa priznal k plagiátorstvu. (plagiátorstvo je vydávanie práce niekoho iného za svoju) Páter Thomas Rosica, CSB (bazilián; rád sv. Bazila Veľkého), rezignoval z Kolégia dozornej rady University of St. Michael´s College (USMC) v Toronte.

Predseda USMC kolégia vzápätí napísal na Twitteri: „Páter Thomas Rosica, CSB, bol pre nás počas svojho pôsobenia ako člen Kolégia pri USMC veľkým prínosom. Rešpektujem jeho rozhodnutie o rezignácii z Kolégia a prijímam ho.“ Rosica odpovedal: „Ďakujem @uStMikes a  @USMCTheology za privilégium, že som im mohol toľko rokov slúžiť. Máte skvelých lídrov s víziou. Žehnám vám a prajem pokoj.“

Škandál prepukol, keď sa rozšírila správa, že tento baziliánsky kňaz zneužíval práce druhých ľudí a vydával ich za svoje. Spolupracoval aj s rôznymi katolíckymi inštitúciami. Postupne sa zisťuje, že bol plagiátorom už od roku 1991.

Notorické plagiátorstvo šéfa Salt+Light Media vyšlo najavo potom, ako profesor John Rist informoval LifeSiteNews (LSN), že baziliánsky páter začiatkom februára na prednáške v Cambridge University obvinil a očiernil vatikánskeho arcibiskupa Viganò. Dôkladnejšie skúmanie poznámok pátra Rosicu pod vedením LSN odhalilo, že zneužil slová a texty ďalších, prinajmenšom piatich ľudí.

Ďalší prieskum, ktorý urobil editor First Things Matthew Schmitz a editor Canadian Lutheran Matthew Block, odhalil, že Rosica nedovolene vkladal celé pasáže z „požičaných“ textov v iných publikáciách. National Post následne kontaktoval Rosicu a ostatných so žiadosťou o komentár. Túto informáciu uverejnili aj Catholic News Agency a Breitbart.

Rosica sa k dlhodobému plagiátorstvu priznal. Podľa reportéra National Post Josepha Breanana Rosica obvinil tých, čo mu „kompilovali poznámky“ a „spoliehal sa na materiály, pripravované interne.“

 

DISKUSIA k článku