2018-09-22-cupich.jpg

Novodobí gangstri z Chicaga? Kardinál sa vyhrážal kňazovi, preto sa musel ukryť

277
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Kňazi, ktorých poslal kardinál Cupich, sa zmieňovali o smrti pátra Kalchika, ak odmietne liečenie

Aktualizácia 22. septembra 2018: Potom, čo p. Kalchik opustil farnosť, vydal kardinál Blase Cupich list, v ktorom menoval za administrátora farnosti Vzkriesenia msgr. Jamesa Kaczorowského, s pomocným biskupom Markom Bartosicom, ktorí majú monitorovať situáciu. Cupich v ňom však neuviedol hrozby, ktorými sa vyhrážali jeho vikári pre záležitosti kňazov p. Kalchikovi, že zavolajú políciu aby ho násilím odviedla do St. Luke Institute a ani nevysvetlil prečo sa p. Kalchik rozhodol ukryť. Namiesto toho situáciu prezentoval takto: „Ujasnil som si, že p. Kalchik musí načas odísť z farnosti aby získal posilu do ďalšej pastoračnej služby.“

                                                                 *******
Church Militant potvrdil, že p. Paul Kalchik, duchovný pastier z farnosti Vzkriesenia v Chicagu odišiel zo svojej farnosti a ukryl sa a to dva dni na to, ako sa mu dvaja, kardinálom poverení kňazi vyhrážali, že ak nepodstúpi psychiatrické liečenie, kardinál Blase Cupich ho uisťuje, že ho príde odviesť polícia.

„Frontálny útok v plnej sile začal v ten večer, keď mi v podstate zakázali sláviť večernú sv. omšu, a modliť sa posvätný ruženec“, povedal p. Kalchik pre Church Militant o konfrontácii s msgr. Dennisom Lylom a p. Jeremy Thomasom, ktorí sú vikári pre záležitosti kňazov.

priests

Chicagskí gangstri

Vikári pre záležitosti kňazov, konajúci v zastúpení kard. Cupicha, konfrontovali p. Kalchika tesne pred šiestou hodinou večer, keď už odchádzal slúžiť sv. omšu, s tým, že s ním potrebujú súkromne hovoriť. Kalchik sa s nimi odmietol stretnúť osamote a namiesto toho zhromaždil farníkov aby boli svedkami výmeny ich názorov. Lyle a Thomas objasnili, že sú tam z poverenia kard. Cupicha, ktorý trvá na tom, aby bol Kalchik poslaný do St. Luke Institute pre jeho „psychické problémy“. Pritom obaja vikári sa len pár dní predtým vyhrážali Kalchikovi, že mu odoberú oprávnenie a právomoci, ak nesplní Cupichovo nariadenie.

Jeho nariadenie prišlo po tom, ako farníci spálili dúhovú vlajku, ktorá visela vzadu v sanktuáriu, keď farnosť Vzkriesenia bola navrhnutá na chicagskú „gay“ farnosť. Church Militant vyšiel z touto správou 15. septembra a hneď na túto farnosť pritiahla pozornosť celého národa. K spáleniu zástavy došlo aj napriek Cupichovým upozorneniam, aby to odvolali. Kalchik sa jej pálenia osobne nezúčastnil, farníci zobrali situáciu do vlastných rúk a urobili to sami. Cupich v tom videl neposlušnosť a preto nariadil Kalchikovi ústavné liečenie v St. Luke (liečebné centrum so smutne preslávenou minulosťou, kedy bol jeho predošlý výkonný riaditeľ v roku 2014 odsúdený za spreneveru 200.000 dolárov, ktoré pomíňal na gay milencov). Kalchik napísal:

„Vysvetlil som im jasne, že sa nepodriadim a neodídem zo svojho postu duchovného pastiera v tejto farnosti Vzkriesenia a vyhlásil som, že už raz som sa v súvislosti s istým vysväteným služobníkom Cirkvi prepočítal, a že sa mi to už nestane. Z vlastnej vôle túto farnosť nikdy neopustím.“

Kalchik je dvojnásobnou obeťou homosexuálneho zneužitia – raz keď mal 11 rokov ho znásilnil jeho homosexuálny sused a potom ako 19- ročného ho napadol kňaz, ktorý bol dvakrát väčší než on. Kalchik zverejnil svoje svedectvo po prvýkrát 6. septembra tohto roku v otvorenom liste pápežovi Františkovi.

Podľa farníkov Miriam a Wayneho Smithovcov, ktorí hovorili s Kalchikom bezprostredne po konfrontácii s vikármi, sa títo „pokúsili nariadiť mu aby si zbalil kufre a odišiel, on to však odmietol.“ Smithovci dosvedčili aj pre Church Militant:

„Páter Kalchik vikárom povedal, že neurobil nič zlé a preto nikam neodíde. Oni sa mu surovým a nevyberavým spôsobom vyhrážali, čo veľmi rozčúlilo a pohoršilo prítomné osadenstvo fary.“

Vytočení vikári robili slovné narážky na Kalchikovu smrť, ak bude stále odmietať odísť. Smithovci pokračovali: Páter Kalchik dvom ´násilníkom´ povedal, že ráno musí slúžiť svätú omšu a že ho vo farnosti potrebujú. Oni sa ho spýtali: ´Čo by sa stalo, keby si zomrel?´ Neopýtali sa ´Čo by sa stalo keby si ochorel alebo by si sa zranil?´ ale spýtali sa ho čo by sa stalo keby zomrel. Tak či onak je jasné, že ak sa pátrovi Kalchikovi niečo stane, bude to na príkaz kardinála Cupicha. Vikári ho šikanovali a verbálne napádali a urážali kým nebolo jasné, že Kalchik naozaj neurobí čo chcú, pretože je presvedčený, že neurobil nič zlé. Napokon opustili faru a zanechali za sebou otrasených ľudí, ktorí nedokázali pochopiť, ako sa takto môžu správať vyslanci kardinála Cupicha.“

Smithovci opúšťali faru o 19.30 hodine a zbadali ako sa Lyle a Thomas skrývajú v tieni cez ulicu. Keď zistili, že ich odhalili, nasadli do auta a odišli. Church Militant spolu s farníkmi potvrdil, že Kalchik sa skryl tesne predtým, ako mal naplánované o 14.00 hodine dva sobáše vo svojej farnosti: „Kardinál Cupich dal jasné ultimátum – buď pôjde alebo ho odvedie polícia. Nezniesli by sme, keby ho polícia odvádzala v putách ako zločinca, preto odišiel. Mal na výber iba dve veci – odísť sám alebo sa nechať odviesť políciou. Som veľmi rád, že je preč, pretože počas svätej omše o 16.30 hodine vonku hrozne vykrikovalo plno protestujúcich. Teraz sa normálne bojím vyjsť z kancelárie. Chcú jeho krv.“

Jeden zo spomínaných vikárov zavŕšil urážku tým, že mal vo farnosti Vzkriesenia sobotňajšiu svätú omšu, informoval ľudí, že Kalchik musel odísť, ale že arcidiecéza chce „zmierenie“. 52-ročný páter Jeremy Thomas pochádza z Walesu a začal pôsobiť v chicagskej arcidiecéze v roku 2001. Vo farnosti St. Jerome, kde bol od roku 2001, sa zaplietol do gay škandálu potom, ako ho finančný manažér farnosti obvinil z požičania podozrivých videí a z finančných nezrovnalostí. Thomas sa k obvineniam nikdy nevyjadril, zato finančného manažéra vyhodili.

Ten istý manažér odhalil aj v susednej farnosti St. Margaret Mary kňaza p. Marka Sorvillo, ktorého usvedčili zo sprenevery tisíciek dolárov z farnosti, ktoré minul na mužského striptéra, ktorého stretol v gay klube. Hoci sa na jeho správanie niekoľkokrát sťažovali na arcidiecéze, nestalo sa nič.

Msgr. Dennis Lyle slúžil ako rektor seminára Mundelein v rokoch 2006 až 2012. V 90-tych rokoch si Mundelein vyslúžil prezývku „Ružový palác“ za svoju agresívnu homosexuálnu subkultúru, pričom jeden ubytovací trakt sa nazýval „Catwalk“ (predvádzacie mólo) na označenie zženštilých, moderne uvažujúcich a odievajúcich sa seminaristov, ktorí tam bývali.

 

Narušovanie činnosti a hrozba smrti

Farnosť Vzkriesenia trpí rozličnými druhmi narušovania činnosti a pátrovi Kalchikovi sa pravidelne vyhrážajú smrťou odvtedy, čo farníci zapálili dúhovú zástavu na farskom pozemku. Jeden z farníkov vysvetľuje:

„Nebola to klasická dúhová zástava, ale banner, prekrývajúci dúhou na ňom zobrazenou celý kríž. Na tom nebolo nič nevinné a nepodstatné. Bol to signál, že táto farnosť má byť ďalšou „gay“ farnosťou. Kostol sv. Šebastiána, v ktorom pôsobil páter Daniel Montalbano a v ktorom sa slúžili omše aj pre gayov, napríklad zhorel do tla.“

Montalbano bol blízkym priateľom s kard. Josephom Bernardinom, ktorý predsedal inauguračnej sv. omši farnosti Vzkriesenia v roku 1991 a ktorý vešal cez kríž v sanktuáriu dúhové vlajky. Montalbano bol známym homosexuálom, ktorý poriadal gay party v suteréne fary. Zomrel nečakane vo veku 50 rokov; jeho telo sa našlo v spálni na fare, prevesené cez erotický stroj. Dosvedčil to aj pracovník fary ako očitý svedok. Keďže Montalbano nereagoval na klopanie na dvere, vylomili ich a našli Montalbana v spomínanej pozícii. Arcidiecéza tento incident kryla, pričom oznámila, že Montalbano zomrel na „srdcový infarkt“ a krátko na to mal pohreb.

Cardinal

Kňaz, ktorého dosadili namiesto Montalbana, páter Juan Sanchez-Espinosa, prešiel neslávne známym Casa Jesus, formačným domom, ktorý zaviedol Bernardin výlučne na verbovanie gay seminaristov z Latinskej Ameriky. Sanchez bol suspendovaný v roku 2006 po tom, ako ho 26-ročný muž obvinil z omámenia drogami a sexuálneho napadnutia.

Church Militant žiadalo msgr. Lylea aj pátra Thomasa o komentár, no do zadania materiálu do tlače nikto z nich nezareagoval.