Krautler.jpg

Blízky spolupracovník pápeža Františka obhajuje svätenie žien do kňazského stavu

453
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Hneď po nekompromisnom vyhlásení Vatikánu o nemožnosti svätenia žien by si mali katolíci pripomenúť, že blízky spolupracovník pápeža Františka verejne odporoval tejto neomylnej náuke Cirkvi.

Penzionovaný biskup brazílskeho Xingu, Erwin Kräutler, dlhodobý zástanca kňazstva ´ženatých mužov a vydatých žien´, sa považuje aj za „spoluautora“ pápežskej encykliky Laudato Si z roku 2015. Nedávno ho pápež František pozval na predsynodálny koncil, ktorý je prípravou na Panamazónsku synodu v roku 2019. Hovorí sa, že Kräutler napísal pre pápežskú signatúru aj koncept, týkajúci sa budúceho svätenia ženatých mužov, tzv. viri probati. V dvoch interview z roku 2016 ide Kräutler ešte ďalej a vyslovuje svoje želanie svätenia (vydatých) žien do kňazskej služby. Tieto vyhlásenia nadobúdajú nový význam vo svetle nedávnej intervencie arcibiskupa Luisa Ladariu, prefekta Kongregácie pre náuku viery, vo veci svätenia žien.

V interview z roku 2016 biskup Kräutler tvrdí, že apoštolský list Ordinatio Sacerdotalis z roku 1994, ktorý zakazuje svätenie žien, „nie je dogmou a nemá ani váhu encykliky“. Na otázku, či niekto môže upravovať dokumenty predchádzajúcich pápežov, penzionovaný biskup odpovedal: „Tu nič nie je nemožné!“ (Originálne interview v nemčine je tu.)

V ďalšom interview z toho roku, s rakúskym denníkom Tiroler Tageszeitung Kräutler na konto „celibátu“ uviedol, že „zastáva názor, že každý človek má právo rozhodnúť sa o svojom vlastnom živote“ a dodal: „Je neprijateľné, aby slávenie Eucharistie záviselo od dostupnosti celibátneho kňaza.“ Keď sa ho opýtali, či také úlohy môžu na seba vziať aj laici, odpovedal: „Isteže môžu.“ Nie je to rozhodnutie, ktoré sa robí zo dňa na deň, „ale človek môže o podmienkach kňazského svätenia aspoň uvažovať“.

Kräutler sa neskôr v interview dotkol aj myšlienky svätenia žien do kňazského stavu a v súvislosti s kňazským svätením tzv. viri probati (morálne bezúhonní ženatí muži) sa vyjadril „skepticky“, pretože: „Potom by bola polovica ľudstva z toho vylúčená! V oblasti Xingu (rieka) totiž dve tretiny spoločenstiev vedú ženy." V tomto bode prelát jasne naznačil svoje prianie svätiť (ženatých) mužov a (vydaté) ženy do kňazského stavu.

Slová biskupa Kräutlera sú dôležité aj vo svetle správy v nemeckých novinách Die Zeit z októbra 2017, v ktorej sa o ňom hovorí, že napísal koncept povolenia svätiť viri probati do kňazského stavu a predložil ho pápežovi Františkovi na zváženie najmä v súvislosti s nadchádzajúcou Panamozonskou synodou v roku 2019. 8. marca pozval pápež František Kräutlera do tímu, ktorý pripravuje synodu v roku 2019, pričom sa ako tichý pozorovateľ zúčastnil aj aprílového stretnutia v Ríme. Na synode sa má prejednávať Laudato Si v súvislosti so špecifickým problémom daného regiónu. Biskup Kräutler v tomto zohráva významnú úlohu, pretože je tajomníkom Výboru brazílskej biskupskej konferencie pre otázky Amazonského regiónu.

V už spomínanom interview s Tiroler Tageszeitung z roku 2016 sa Kräutler odvolal aj na penzionovaného biskupa z juhoafrického Aliwal, Nemca Fritza Lobingera, ktorý je tiež zástancom zavedenia svätenia ženatých mužov a vydatých žien. Počas návštevy nemeckých biskupov Ad Limina v Ríme roku 2015 sám pápež František prezradil, že prečítal tri z Lobingerových kníh. Vyjadril sa o nich pozitívne ako o možnom riešení v súvislosti s pretrvávajúcim nedostatkom kňazov v amazonskom regióne.

O nedostatku kňazov a o Lobingerových osobných názoroch povedal Kräutler v roku 2016 toto:

„Jeden z mnohých prístupov k riešeniu tejto otázky (nedostatok kňazov a kto môže byť vysvätený za kňaza) pochádza od nemeckého biskupa, ktorý už dlhé roky pôsobí v Afrike, a práve ten ma zaujal. Hovorí napríklad o „tíme starších“. Ide o skúsených ľudí, bez ohľadu na vek a pohlavie. Podľa Lobingera budú v každej farnosti dvaja alebo traja takíto muži alebo ženy sviatostne vysvätení, ale počas týždňa budú normálne pracovať v civilnom zamestnaní. Kräutler svoje slová adresoval silám v Cirkvi, ktoré takýmto zmenám v súvislosti s kňazstvom odporujú: „Nikdy s tým nebudú súhlasiť. Na základe Tridentského koncilu (1545-1563) budú dokazovať, že takto to nefunguje, ale biskupi sú nútení konať.“

Biskup Kräutler novinám ešte navyše povedal, že pápež František ho v roku 2015 povzbudil, aby podal „odvážne a smelé návrhy“ riešení nedostatku kňazov v Amazónii, pričom Kräutler o tom následne informoval Brazílsku biskupskú konferenciu. „Už vytvorili komisiu, ktorá poskytuje pápežovi konkrétne návrhy. Pápež nebude robiť nič sám.“

Prefekt Kongregácie pre klérus, kardinál Beniamino Stella, v januári 2018 naznačil, že na nadchádzajúcej Amazonskej synode sa bude prejednávať svätenie tzv. viri probati, čo explicitne vynesie na svetlo myšlienku svätenia „starších“ podľa návrhu biskupa Lobingera. Stella o tomto hovoril aj v súvislosti s možnými osobnými plánmi pápeža Františka v budúcnosti.

Myšlienka svätenia vydatých žien do kňazského stavu sa stretla so silnými intervenciami zo strany Ríma. Ako prvý zareagoval 16. mája penzionovaný nemecký kardinál Walter Brandmüller, jeden zo štyroch dubia kardinálov. Napísal krátky komentár do nemeckého katolíckeho denníka Die Tagespost, v ktorom katolíkov, ktorí trvajú na svätení žien do kňazského stavu (aj za diakonky), opisuje ako „heretikov“, a preto ako „exkomunikovaných“. Podľa nemeckého preláta je uvalenie interdiktu (zákazu) na kňazstvo žien súčasťou neomylnej náuky Cirkvi, a preto je táto téma ako taká už vopred vylúčená z akejkoľvek ďalšej diskusie.

30. mája, krátko po Brandmüllerovej intervencii, zverejnil arcibiskup Luis Ladaria, prefekt Kongregácie pre náuku viery (CDF), vo Vatikánskom L´Osservatore Romano vyhlásenie, v ktorom jasne potvrdil, že podľa neomylnej náuky Cirkvi je svätenie žien do kňazského stavu absolútne vylúčené. Odvolal sa aj na apoštolský list Jána Pavla II Ordinatio sacerdotalis, v ktorom tento pápež definitívne odmietol kňazstvo žien. Prefekt CDF ešte na dôvažok kládol dôraz na to, že zákaz svätenia žien bol súčasťou neomylného univerzálneho Magistéria Cirkvi, ktoré platilo už dávno predtým, ako ho Ján Pavol II ešte viac ozrejmil. Ladaria uviedol, že „sa treba veľmi vážne zaoberať tým, že v niektorých krajinách sa zdvíhajú hlasy, ktoré spochybňujú definitívnosť tejto náuky.“

Pápež nepozastavil svoju úzku spoluprácu s biskupom Kräutlerom ani po jeho vyššie uvedených poznámkach z roku 2016 v prospech svätenia (vydatých) žien do kňazského stavu a ani po jeho systematickom podkopávaní neomylnej náuky Cirkvi. LSN oslovili Vatikánske tlačové stredisko so žiadosťou o komentár, no doteraz neobdržali žiadnu odpoveď. Keď ju obdržíme, budeme vás včas informovať.