Pagli.jpg

„Dosť diskutovania!“ Vatikánsky arcibiskup hovorí, že je načase prijať Amoris Laetitia

763
Lucia Salomonová
Neutral

Vatikánsky arcibiskup Vincenzo Paglia vyjadril frustráciu nad rozšírenou kontroverziou, ktorú vyvolala apoštolská exhortácia pápeža Františka Amoris Laetitia. Svoj prejav predniesol v rámci Vatikánskej kampane s cieľom zaistiť prijatie dokumentu medzi duchovenstvom. 

 

Dosť bolo diskusie!“ vykríkol Paglia pred zhromaždeným obecenstvom v seminári v mexickej diecéze v Queretaro. „Dosť!“ zopakoval.

 

Ľudia žijú v „existenčnej tragédii“ v druhých manželstvách a „je načase skoncovať s touto diskusiou“ a „začať prijímať do Cirkvi ľudí“, ktorí sú v takýchto situáciách, povedal Paglia.

Arcibiskup tiež povedal svojmu obecenstvu, že je nevyhnutné „zmeniť formu Cirkvi“, aby sa prispôsobila doktrínam pápeža Františka o rozvedených a opätovne zosobášených katolíkoch, ktoré sú obsiahnuté v kontroverznej 8. kapitole Amoris Laetitia.

Paglia, ktorý stojí na čele vynovenej Vatikánskej akadémie pre život, navštívil mexickú diecézu Queretaro, kde sa snažil odpovedať na námietky voči kontroverzným ustanoveniam Amoris Laetitia .

Reč Pagliu v Queretaro sa zdá byť súčasťou vatikánskej kampane, ktorá sa zameriava na katolíkov, aby prijali nezvyčajnú doktrínu Amoris Laetitia, ktorá je v rozpore s tradičnou disciplínou Cirkvi, ako aj so smernicami, ktoré stanovil pápež Ján Pavol II. Vatikánskych predstaviteľov vyslali aj do iných diecéz, vrátane nedávnych rozhovorov plánovaných v arcidiecéze Guadalajara a diecézy v Austine. 

Nová stratégia Vatikánu na Amoris Laetitia?

Zdá sa, že Paglia hovoril o novej stratégii, ktorá odvrátila pozornosť od kontroverzného výkladu dokumentu, že rozvedení a neplatne znovu zosobášení katolíci môžu za určitých okolností prijímať sväté prijímanie. Arcibiskup nazval „poľutovaniahodným,“ že diskusia bola zameraná takmer výlučne na túto tému a využil svoj prejav, aby presadzoval doktrínu Amoris Laetitia, a to, že takéto páry by mali byť integrované do liturgickej a vzdelávacej služby vo farnosti. 

Ako predseda Pápežskej rady pre život som hovoril s mnohými, mnohými ľuďmi, ktorí sú rozvedení, a nie sú znovu zosobášení, a s mnohými ľudmi, ktorí sú rozvedení ,a opätovne sa zosobášili,“ povedal Paglia, „a všetci mi hovorili o nedostatku prijatia, že nie sú celkom prijatí v žiadnej farnosti a že ich nikto nesprevádza. A nepýtajú o prijatie prijímania. Hovoria o počúvaní a prijatí.

Paglieho rozhodnutie zdôrazniť vyučovanie Amoris Laetitia, ktoré umožňuje úplné začlenenie do farského života rozvedeným a opätovne zosobášeným párom, nasleduje nedávne správy, že jeden z najbližších poradcov pápeža, biskup Marcello Semeraro, zavádza takúto politiku do svojej vlastnej talianskej diecézy, a umožňuje rozvedeným a neplatne opätovne zosobášeným párom, aby mohli pôsobiť ako lektori, katechéti a krstní rodičia. 

Semerarov plán verejne odsúdil významný kánonický právnik Edward Peters, ktorý nedávno napísal, že Kánonický zákon, najmä kanón 804 je v rozpore s touto novou praxou. Kánon 804 vyžaduje, aby učitelia náboženstva boli „mimoriadnymi... vo svedectve kresťanského života.“ Tiež odporuje dlhoročným výkladom talianskej biskupskej konferencie.

Pápež František plní doktríny pápeža Jána Pavla II., hovorí Paglia

Arcibiskup Paglia argumentoval, že apoštolská exhortácia pápeža Ján Pavol II. Familiaris consortio obsahuje, nepriamo doktrínu Amoris Laetitia, že rozvedené a neplatne zosobášené páry by mali mať dovolené čítať sv. Písmo počas svätej omše, pôsobiť ako katechéti a učitelia katolíckej viery a byť krstnými rodičmi.

Paglio pripomenul publiku, že v odseku 84 Familiaris consortio sa píše, že rozvedení a opätovne zosobášení katolíci nie sú „oddelení“ od Cirkvi a mali by byť povzbudzovaní, aby sa podieľali na jej živote. Toto, tvrdí, vedie k záveru, že by im malo byť umožnené vykonávať v Cirkvi liturgické, vzdelávacie a sviatostné patronátne úlohy a nazýva doktrínu „pochovaným talentom“ v Familiaris consortio, ktorý Pápež František „vykopal“ a „nechal zarodiť“ v Amoris Laetitia.

Som si istý, že Ján Pavol II. tlieska pápežovi Františkovi“ v súvislosti s Amoris Laetitia, povedal Paglia.

Ak by všetci kňazi... nasledovali odsek 84 Familiaris consortio pred tridsiatimi rokmi, dnes by sme mali Cirkev, ktorá by bola úplne premenená!“ pridal neskôr Paglia. 

Pagliova charaktika zámerov pápeža Jána Pavla II. vo Familiaris consortio sa však roychádza so správaním úradníkov, ktorých menoval sám zosnulý pápež. 

Pod vedením predsedov, ktorých vymenoval pápež Ján Pavol II., talianska konferencia biskupov dvakrát odmietla špekuláciu o tom, aby sa umožnilo rozvedeným a neplatným opätovne zosobášeným katolíkom zastávať takéto funkcie. Dva dokumenty, Pastorálna starostlivosť o osoby rozvedené a opätovne zosobášené (1979) a Príručka rodinnej pastorálnej starostlivosti (1990), výslovne uvádzajú, že rozvedené a opätovne zosobášené páry nemôžu pôsobiť ako lektori, katechéti,  a ani nemôžu byť krstnými rodičmi. 

Prvý z týchto dvoch dokumentov popiera aj názor, že rozvedení a znovu zosobášení katolíci sú v plnej jednote s Cirkvou, pričom konštatuje, že „účasť tých, ktorí sú rozvedení a opätovne zosobášení v živote Cirkvi, je podmienená skutočnosťou, že nie sú jej členovia v plnosti.

Arcibiskup Paglia odmietol po konferencii rozhovor s LifeSite a na písomné otázky, ktoré mu boli predložené prostredníctvom spolupracovníka, neodpovedal.