Cardinal_Wim_Eijk.jpg

Holandský kardinál obviňuje Amorisa Laetitia od pápeža Františka za „zlomeninu“ Katolíckej

475
Lucia Salomonová
Neutral

Holandský kardinál uviedol, že otázka o rozvedených a civilne opätovne zosobášených katolíkov prijímajúcich sväté prijímanie „láme“ Cirkev. Zdrojom zmätku, hovorí, je exhortácia pápeža Františka Amoris Laetitia z roku 2016, konkrétne z odseku 305

 

Kardinál Willem Jacobus Eijk nedávno poskytol rozhovor talianskemu mesačníku Il Timone, v ktorom obhajoval tradičnú cirkevnú doktrínu. Poznamenal aj škody, ktoré sa stali vďaka nedostatku jasnosti pápeža Františka, a ktoré v súvislosti s touto otázkou vyrobila Cirkev. 

 

Otázka, či je možné súhlasiť s tým, že rozvedení a civilne opätovne zosobášení môžu prijať sviatostné rozhrešenie a teda aj Eucharistiu, roztrháva Cirkev,“ povedal. 

Zdroj zmätku je post-synodálna exhortácia Amoris Laetitia,” pokračoval. „Tento zmätok sa týka predovšetkým odseku 305 v danej exhortácii.“

Eijk poznamenal, že niektoré biskupské konferencie zaviedli pastoračné predpisy, ktoré naznačujú, že rozvedené a civilne zosobášené páry môžu prijať sväté prijímanie, zatiaľ čo iné „to ako možnosť vylučujú“. 

To samo o sebe vytvára problém, ktorý kardinál dúfa, že František vyrieši. 

To, čo je pravdivé na mieste A, nemôže byť na mieste B falošné,“ povedal Eijk. 

Tieto rozdielne interpretácie exhortácie, ktoré sa týkajú doktrinálnych otázok, spôsobujú medzi veriacimi zmätok. Preto by som bol rád, keby to pápež ujasnil, najlepšie vo forme akéhokoľvek magisteriálneho dokumentu.“ 

Kardinál povedal, že v Katolíckej cirkvi nemôže existovať žiadna taká vec ako napríklad opätovné zosobášenie, ak už existuje platný zväzok. 

Vzťah medzi Kristom a Cirkvou je vzájomným darom,“ vysvetlil Eijk. 

Celý dar Krista pre Cirkev je realizovaný v dare Jeho života na kríži. Tento celkový dar je prítomný vo sviatosti Eucharistie. Každý, kto sa zúčastňuje Eucharistie, by mal byť pripravený urobiť seba darom, ktorý sa podieľa na celkovom dare Krista Cirkvi. Ktokoľvek, kto sa rozviedol a znova sa zosobášil v občianskom obrade, zatiaľ čo prvé manželstvo nebolo vyhlásené za neplatné, porušuje úplný vzájomný dar, ktorý prináša prvé manželstvo. Druhé manželstvo v občianskom obrade nie je pravdivé a správne manželstvo,“ povedal.

Kardinál povedal, že porušenie „celkového daru“ platného prvého manželstva spôsobuje, že osoba zúčastnená na druhom manželstve je „nehodná“ prijať Najsvätejšiu sviatosť, hoci sa samozrejme ako osoba môže stále zúčastňovať liturgickej oslavy a prijímať pastoračnú starostlivosť. 

V situácii, v ktorej sa spolužijúci pár nemôže rozdeliť z vážneho dôvodu, ako sú povinnosti voči svojim spoločným deťom, môžu byť pripustení ku sviatosti zmierenia (spovede) a svätého prijímania iba vtedy, ak spĺňajú podmienky uvedené v odseku 84 Familiaris Consortio a v odseku 29 Sacramentum Caritatis, potvrdil Eijk.

Jednou z týchto podmienok je, že sa musia zaviazať, že budú žiť ako brat a sestra, to znamená vylúčiť akékoľvek sexuálne vzťahy.

Počas rozhovoru tiež vysvetlil, ako Holandsko skĺzlo po „kĺzkom svahu“ neúmyselných morálnych následkov na masové potraty a eutanázie na požiadanie. Eijk obvinil OSN, ďalšie medzinárodné inštitúcie a jednotlivé národy za šírenie dehumanizujúcej „rodovej teórie“. 

Celý rozhovor, ktorý preložil do angličtiny Giuseppe Pellegrino, bol publikovaný na blogu OnePeterFive

Mimoriadne vzdelaný človek, 65-ročný Eijk, je získal viacero lekárskych titulov. Predtým, než bol vysvätený za kňaza, absolvoval štúdium medicíny na univerzite v Amsterdame. Neskôr ukončil doktorát v medicíne dizertačnou prácou o eutanázii. Doktorandská práca jeho ďalšieho doktorátu vo filozofii niesla názov „Etické problémy genetického inžinierstva človeka“. Jeho posledný doktorát v teológii získal v Lateráne v Ríme.  

V roku 2007 bol Eijk menovaný Benediktom XVI. za metropolitného arcibiskupa z Utrechtu a v roku 2017 ho Benedikt vymenoval za kardinála. Eijk bol prítomný na mimoriadnych aj na bežných synodách v rodine, kde sa postavil proti tomu, aby sa pripúšťali neľutujúci cudzoložníci k sviatostiam.  

Eijk opäť namietal proti novinke v Jedenásť kardinálov hovorí o manželstve a rodine: Eseje z pastorálneho pohľadu, ktoré v roku 2015 publikoval Ignatius Press. Bol jedným z 13 kardinálov, ktorí napísali pápežovi Františkovi, a požiadal ho, aby nedovolil Ordinárnej synode ovládnuť otázku rozvedených a znovu zosobášených párov.