Pope_Francis_scowling.jpg

Pápež František: „Kvôli môjmu duševnému zdraviu“ sa vyhýbam čítaniu obvinení z kcírstva

787
Lucia Salomonová
Neutral

Pápež František priznal obvinenia z herézy a z toho, čo nazýva „doktrinálnym vzdorom“ v Cirkvi, ale povedal, že sa to rozhodol ignorovať, aby ochránil svoje duševné zdravie.

Je tu doktrinálny vzdor,“ povedal pápež na stretnutí so skupinou svojich blízkych bratov jezuitov, ale „kvôli duševnému zdraviu nečítam stránky tohto takzvaného „vzdoru“. Toto stretnutie sa uskutočnilo 16. januára.

Viem kto sú, som oboznámený s týmito skupinami, ale kvôli svojmu duševnému zdraviu ich nečítam. Ak je to niečo veľmi vážne, informujú ma o tom, takže o tom viem,“ povedal.

Pápež František tieto komentáre povedal na súkromnej schôdzi s 90 jezuitmi v Santiagu de Chile počas svojej nedávnej apoštolskej návštevy v Južnej Amerike. Ich rozhovor prepísal otec Antonio Spadaro, redaktor La Civilta Cattolicà, a vo štvrtok ráno bol tento rozhovor so schválením pápeža uverejnený v talianskom jazyku na ich internetovej stránke.

Počas výmeny otázok a odpovedí v Čile, jezuita z argentínsko-uruguajskej provincie sa opýtal  Svätého Otca, s akým „vzdorom“ sa stretol počas tohto pontifikátu, a ako sa s ním zaobchádza.

Pápež odpovedal, že je dôležité zvážiť, či v spätnej väzbe, ktorú dostane, existuje „zrnko pravdy“, a že niekedy to, čo sa na prvý pohľad zdá byť „vzdorom“, je v skutočnosti „reakciou vyplývajúcou z nedorozumenia, z toho, že je potrebné niektoré veci opakovať a lepšie vysvetliť.“

Ale keď si uvedomujem, že existuje skutočné vzdorovanie, samozrejme ma to neteší,“ povedal. „Niektorí ľudia mi hovoria, že keď niekto chce urobiť zmeny, takého vzdorovanie je prirodzené. Známe „vždy sme to robili takto“ vládne všade, je to veľké pokušenie, ktorému sme všetci čelili,“ dodal.

Nemôžem poprieť, že je tu vzdor. Vidím to, a aj si to uvedomujem,“ povedal svojim kolegom jezuitom.

Pápež František pokračoval: „Existuje doktrinálny vzdor, ktorý všetci poznáte lepšie ako ja. V záujme duševného zdravia nečítam webové stránky tohto tzv. „vzdoru“.

Viem kto sú, som oboznámený so skupinami, ale kvôli svojmu duševnému zdraviu ich nečítam. Ak je tu niečo veľmi vážne, informujú ma o tom, takže o tom viem,“ povedal. „Všetci ich poznáte ... Je tu nespokojnosť, ale musíme ísť dopredu. Historici hovoria, že trvá celé storočie predtým ako Rada zapustí korene. Sme na polceste,“ povedal.

Pápež dodal: „Keď vnímam vzdor, pokúšam sa o dialóg. V prípade, že je možný.“ 

Vzdorovanie pochádza od ľudí, ktorí veria, že poznajú skutočnú doktrínu a obviňujú vás, že ste heretik,“ povedal. „Keď v týchto ľuďoch nenájdem duchovnú dobrotu, kvôli tomu, čo hovoria alebo píšu, jednoducho sa za nich modlím. Bolí ma to, ale nechcem rozoberať tento pocit kvôli duševnej hygiene.“

Obvinenia z kacírstva  

Minulý rok v septembri skupina 62 duchovných a laických učencov urobila zriedkavý krok, keď predstavila pápežovi Františkovi “Filiálnu korekciu,” ktorá ho obvinila z povolenia šíriť sedem heréz, prinajmenšom vynechaním, o manželstve, morálnom živote a ohľadom prijímania sviatostí.

Filiálna korekcia vo forme 25-stranového listu bola 11. augusta 2017 doručená pápežovi do jeho rezidencie v Santa Marte. V Katolíckej cirkvi sa od obdobia stredoveku nevyskytla žiadna podobná činnosť, len vtedy, keď bol pápež Ján XXII. napomenutý za chyby, ktoré neskôr odvolal na smrteľnej posteli.

Vyjadrujúc „hlboký žiaľ“ a „zbožnú oddanosť,“ skupina duchovných a laikov „úctivo žiada, aby „pápež František odmietol herézy, ktoré podľa ich názoru priamo alebo nepriamo podporuje, a aby učil pravdu katolíckej viery v jej celistvosti.

Táto iniciatíva vyvolala uznanie a ohromenie medzi katolíkmi, a pozornosť jej venovali mnohé sekulárne médiá - vrátane AP, BBC, CNN, Fox News, Drudge Report, Huffington Post a Daily Mail.

Počet signátorov rýchlo vzrástol na 250 učencov, niektorí sú z popredných inštitúcií na celom svete. Pápež František neodpovedal.

Dubia alebo „doktrinálna opozícia“?

O rok neskôr, 19. septembra 2016, americký kardinál Raymond Burke spolu s kardinálom Walterom Brandmüllerom a nedávno zosnulými kardinálmi Joachimom Meisnerom a Carlom Caffarrom poslali pápežovi Františkovi a kardinálovi Gerhardovi Müllerovi päť otázok nazvaných dubia (po latinsky: pochybnosti). Kardinál Gerhard Müller sa potom stal prefektom Kongregácie pre náuku viery.

Kardináli uviedli, že cieľom dubie bolo objasniť „protirečiace interpretácie“ paragrafov 300-305 v kapitole 8 Amoris Laetitia, ktoré sú jeho najkontroverznejšími pasážami týkajúcimi sa pristupovania rozvedených zosobášených k sviatostiam, nerozlučnosti manželstva a náležitej úlohy svedomia.

Iniciatívu uverejnili 14. novembra 2016, keď sa ukázalo, že Svätý otec nebude reagovať. Mnohí obhajcovia pápeža Františka vyložili dubiu ako akúsi opozíciu voči nemu.

Jeden zo štyroch amerických kardinálov Raymond Burke v rozhovore po svojom verejnom vyhlásení uviedol, že Cirkev „trpí obrovským zmätkom z týchto piatich bodoch“, ktoré sa týkajú „nereformovateľných morálnych zásad“.

Ako kardináli sme „považovali za našu zodpovednosť požiadať o objasnenie týchto otázok, aby sme ukončili šírenie zmätku, ktoré v skutočnosti vedie ľudí k omylom,“ povedal.

Burke tiež uviedol, že štyria kardináli napísali list „s najvyšším zmyslom pre našu zodpovednosť ako biskupov a kardinálov“, ale aj „s najvyššou úctou k Petrovmu úradu, pretože v prípade, že Petrov úrad nedodržiava tieto základné princípy doktríny a disciplíny, potom prakticky povedané, vstúpilo do Cirkvi rozdelenie, čo je v rozpore s našou podstatou.“

Menej ako tri mesiace pred svojou smrťou, taliansky kardinál Carlo Caffarra, zakladajúci prezident Inštitútu pre štúdium manželstva a rodiny pápeža Jána Pavla II., napísal druhý list Svätému Otcovi v mene štyroch kardinálov, a požiadal o súkromnú audienciu, aby diskutovali o svojich hlbokých obavách z uverejnenia Amoris Laetitia. Pápež František neodpovedal na žiadosť.

Nižšie ponúkame našim čitateľom LifeSite preklad kľúčovej výmeny obsahujúcej pripomienky pápeža počas jeho rozhovoru s kolegami jezuitmi 16. januára.

(krátené)