37201.jpg

Bývalí zamestnanci spoločností Google a Facebook bojujú proti tomu, čo zrodili

424
Kultúra života

Skupina bývalých technologických inžinierov zo Silicon Valley v USA sa zdesila toho, čomu pomohla na svet, píše The New York Times. Teraz založili záujmovú skupinu, pomocou ktorej chcú informovať verejnosť o škodlivých vlastnostiach sociálnych sietí a tlačiť na Kongres, aby reguloval aktivitu technologických gigantov.

 

Centrum pre ľudskú technológiu spolu s neziskovou mediálnou na dohľad Common Sense Media plánujú založenie lobbistickej skupiny zameranej na boj proti závislosti na sociálnych sieťach, píšu noviny. Ďalej aktivisti chcú organizovať informačnú kampaň Pravda o technológiách v 55 000 verejných školách v USA.

Za projektom stoja bývalí zamestnanci a investori spoločností Google a Facebook, ktorí stáli u ich zrodu. Medzi nimi je napríklad Justin Rosenstein, ktorý na Facebooku vytvoril tlačítko „To sa mi páči”. Obzvlášť veľké obavy budia potenciálne následky užívania sociálnych sietí na deti.

Pediatri a odborníci na duševné zdravie vyzvali Facebook, aby upustil od zámeru spustiť messenger, ktorý cieli na deti.

„Najväčšie superpočítače na svete majú dve spoločnosti, Google a Facebook, a na koho mieria?” pýta se Tristan Harris, riaditeľ Centra pre ľudskú technológiu, ktorý kedysi zodpovedal za etiku v Google. „Mieria na ľudské mozgy, na deti,” mieni Harris.

Kritika na stranu sociálnych sietí zaznievala i z úst investorov a bývalých manažérov. Facebookový investor Sean Parker napríklad uviedol, že „iba bohvie, čo robí (Facebook) s mozgami našich detí”, zatiaľčo bývalý viceprezident spoločnosti Facebook pre rast užívateľskej komunity Chamath Palihapitiya v novembri prehlásil, že sociálne siete „rozvracajú našu spoločnosť”.

Skupina má v úmysle spustenie kampane na prijatie zákonov v Kongrese, ktoré majú otvoriť výskum dopadov technológií na zdravie detí a zakázať využívanie neidentifikovaných botov. Ďalej chcú založiť webovú stránku, na ktorej sa inžinieri môžu zoznámiť so zdravotnými dopadmi rôznych technológií.

„To je príležitosť, aby som napravil chybu,” uzavára Roger McNamee, jeden z prvýích investorov do Facebooku.