Ex-prezident Facebooku priznáva, že jeho princípom je "zneužívanie" ľudskej psychiky

640
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Výkonného riaditeľa Facebooku Marka Zuckerberga v poslednej dobe v nemalej miere kritizujú. Najnovšie išlo o oneskorený pokus platformy sociálnych médií zabrániť vymysleným správam, falošným kontám a dolárom na reklamu z Ruska, ktoré zrejme ovplyvnili voľby a prispeli ku kultúrnemu rozštiepeniu. Zuckerberg to odčinil a nahradil škodu, no zrejme nečakal také množstvo kritiky, aké naňho na Axiose vychŕlil ex-prezident Facebooku Sean Parker. (Axios – mix krátkych zostrihov mediálnych, technických, biznis a politických trendov s krátkym odborným posudkom; pozn. prekl.)

Parker sa vyjadril, že ho vôbec neprekvapí, ak ho Zuckerberg hneď po skončení relácie odstrihne z Facebooku. Potom poskytol nezvyčajný pohľad na vznik tejto spoločnosti, ktorá bola naprojektovaná s jediným zámerom: „Ako premrhať čo najviac vášho času a pozornosti?“ Tu niekde začal aj systém „lajkov“ (likes), založený na báze poskytnutia „malých dopamínových bombičiek“ formou pochvaly a podpory od priateľov. (dopamín – „motivujúca“ chemická látka, prirodzene vznikajúca v mozgu; pozn. prekl.) Parkera znepokojuje, ako duch doby, vyplývajúci z týchto zmien, ovplyvní vzájomné medziľudské vzťahy, a zrejme poriadne zamotá hlavu budúcim generáciám:

„Nezamýšľané následky tejto internetovej siete, keď počet účastníkov vzrástol na jednu miliardu, potom na dve miliardy a ... doslova mení váš vzťah k spoločnosti, k druhým ľuďom ... neuveriteľným spôsobom zasahuje do pracovnej výkonnosti. A len Boh vie, čo to robí s mozgami našich detí ... je to nekonečná smyčka spoločensky tolerovaného feedbacku ... je to presne ten druh činnosti, s akou by prišiel hacker ako som ja, pretože zneužívate zraniteľnosť a ľahkú ovplyvniteľnosť ľudskej psychiky.  

Zraniteľnosť a dopamínová „bomba“ na oplátku motivuje ľudí aby častejšie navštevovali Facebook, reagovali na svojich priateľov a oni na nich, čím sa samozrejme zvyšuje aj výnos z reklám. Tento proces je zároveň geniálny, ale aj deštruktívny; je to však svet, v ktorom dnes žijeme.

Enormný úspech Facebooku prilákal množstvo ďalších developerov, ktorí chcú tiež profitovať z narcistických sklonov jeho užívateľov. Tak vznikol napríklad Instagram, Snapchat (zdieľanie fotografií a videí), a mnoho ďalších spôsobov, ako odlákať pozornosť človeka od reality. Parker pripúšťa, že on a Zuckerberg si to „plne uvedomovali“, čo znamená, že ťažili z vrodenej potreby a túžby človeka po uznaní a pochvale od druhých, „a oni to v podstate len previedli do reality.“

Zuck na to doteraz neodpovedal. Jeho profil na Facebooku prezrádza, že bol v Oklahome, navštívil Dreamers a robil prieskum veterných fariem. On a Parker určite používali peniaze z Facebooku na filantropické ciele, avšak prostriedky, ktorými ich získavali,  neprinesú budúcim generáciam nič dobré.

 

Pôvodné vyjadrenia Parkera z AXIOS.COM na základe ktorých bol spracovaný článok:

Parkerovo konto Bol-som-tam predstavuje neoceniteľnú perspektívu pokračujúcej diskusie o sile, moci a účinkoch sociálnych sietí, ktoré v súčasnej dobe dosahujú nebývalé rozmery. Robí mu to dostatok starostí na to, aby spustil poplach.

38-ročný Parker je teraz zakladateľom a predsedom Parker Institute for Cancer Immunotherapy a v National Constitution Center in Philadelphia hovoril pre Axios o akcelerácii inovačného vývoja v oblasti rakoviny. V zelenej izbe Parker spomenul, že sa stal „niečím ako odporcom z mravných dôvodov“ v sociálnych médiách.

Ešte pred svojím odchodom zo scény žartom poznamenal, že Mark Zuckenberg ho po prečítaní tohto zrejme odstrihne z Facebooku:

·      „Keď sme s Facebookom začínali, prišli za mnou niektorí ľudia a povedali mi „Nie som na sociálne médiá.“ Ja som im povedal „Ok, uvidíš, že budeš.“ Potom mi povedali „Nie, nie, nie. Vážim si vzťahy v skutočnom živote. Cením si každú prítomnú chvíľu. Vážim si dôvernosť a blízkosť.“ A ja som im povedal ... „Nakoniec ťa aj tak dostaneme.“

·      „Neviem, či som naozaj pochopil následky toho, čo hovorím, pretože nezamýšľané následky tejto internetovej siete, keď počet účastníkov vzrástol na jednu miliardu, potom na dve miliardy a ... doslova menia váš vzťah k spoločnosti, k druhým ľuďom ... neuveriteľným spôsobom zasahujú do pracovnej výkonnosti. A len Boh vie, čo to robí s mozgami našich detí.“

·      „Myšlienkový proces, ktorý nás priviedol k tejto aplikácii bol tento: „Ako premrhať čo najviac vášho času a pozornosti?“

·      „To znamená, že vám potrebujeme dodávať ´malé dopamínové bombičky´, po troškách, ale stále; niekto chce totiž neustále „lajkovať“, či komentovať fotku, poštu, alebo čokoľvek iné. Tým pádom prispievate k zväčšovaniu rozsahu Facebooku, a to vás opäť privádza k ... ďalším „lajkom“ a komentom.“

·       „... je to nekonečná smyčka spoločensky tolerovaného feedbacku ... je to presne ten druh činnosti, s akou by prišiel hacker ako som ja, pretože zneužívate zraniteľnosť a ľahkú ovplyvniteľnosť ľudskej psychiky.

·      „Objavitelia, tvorcovia – to som ja, to je Mark (Zuckenberg), to je Kevin Systrom s Instagramom, sú to všetci títo ľudia – a jasne si uvedomujú čo robia. My len prevádzame do reality túžby a potreby ľudí ...“

 

P.S. Parker nás, podľa vedy o živote nechá „žiť dlhší a produktívnejší život“: „Pretože som miliardár, budem mať prístup ku kvalitnejšej zdravotnej starostlivosti, takže ... zrejme sa dožijem 160 rokov a stanem sa príslušníkom triedy nesmrteľných absolútnych vládcov. (smiech) Poznáte predsa to vyjadrenie Warrena Buffeta o zlúčení záujmov ... ´Dajte nám, miliardárom, ešte sto rokov, a potom uvidíte, ako vyzerá rozdiel medzi tým, keď je niekto bohatý, a druhý nie.´“