GettyImages-461078364-4096x2731.jpg

Kardinál Müller: ortodoxní teológovia by nemali byť potrestaní

581
Jakub Betinský
Kultúra života

Bývalý vatikánsky vedúci v doktrinálnych otázkach vzniesol niekoľko námietok ohľadne tvrdého zaobchádzania s katolíckymi teológmi a povedal: „Niekto kto interpretuje Amoris Laetitia v kontexte ortodoxnej tradície by nemal byť potrestaný.“ [Pozn. prekl.: ang. slovo „orthodox“ je tu preložené ako „ortodoxný“, čo ale neznamená „pravoslávny“, ale „verný tradícii“.]

Kardinál Gerhard Müller, ktorý bol prefektom Kongregácie pre náuku viery do júna tohto roka povedal pre Catholic Herold: „Niekto môže byť cenzurovaný až vtedy, keď popiera princípy katolíckej viery.“

Jeho pripomienky sú tiež zahrnuté v správe Catholic Herold ohľadne atmosféry strachu v katolíckych inštitúciách.

Pred šiestimi týždňami odňal granadský arcibiskup post profesorovi Josefovi Seifertovi na International Academy of Philosophy, čo bol následok jeho článku, v ktorom požadoval, aby pápež František objasnil istú pasáž Amoris Laetitia.

V správe sa nachádzali tiež svedectvá viacerých akademikov a kňazov z celého sveta, ktorí tiež pocítili následky ich kritiky voči Amoris Laetitia alebo iba opisujú túto atmosféru strachu na univerzitách, v seminároch a iných inštitúciách.

Kardinál Müller povedal minulý mesiac pre National Catholic Register, že „ľudia pracujúci v kúrii žijú vo veľkom strachu: ak povedia čo i len jedno malé a neškodné kritické slovo, nejakí špióni posunú tieto komentáre priamo svätému Otcovi a krivo obvinení ľudia nemajú následne žiadnu možnosť ako sa brániť.“

Dodáva: „Situácia je taká istá na niektorých teologických fakultách – ľudia môžu byť vyhodení ak majú nejaké pripomienky alebo otázky ohľadne Amoris Laetitia.“

Vo svojich pripomienkach pre Catholic Herald kardinál Müller povedal, že zatiaľ čo je možné cenzurovať tých, ktorí sa odvracajú od katolíckej tradície, tí, ktorí ju interpretujú v rámci ortodoxného učenia by nemali byť potrestaní. Dodáva, že „bremeno dokazovania je na tých, ktorí chcú interpretovať Amoris Laetitia heterodoxným spôsobom a to v protiklade s Ježišovými slovami a dogmatickými rozhodnutiami magistéria.“

Odkedy bolo Amoris Laetitia v apríli vydané, niektorí ho čítajú ako spochybňovanie tradičného učenia vo veci Eucharistie pre opätovne zosobášených. Ján Pavol II a Benedikt XVI zopakovali učenie cirkvi hovoriac, že je nevyhnutné, aby si opätovne zosobášení predsavzali žiť „v úplnej sexuálnej zdržanlivosti“ ak chcú prijímať Eucharistiu.

Vo februárovom rozhovore pre Il Timone kardinál Müller v tejto veci povedal: „Samozrejme, dišpenz sa tu nedá udeliť, pretože to nie je len svetský zákon z rúk Jána Pavla II, ale preto, lebo pápež v ňom vyjadril istú esenciálnu časť kresťanskej morálnej teológie a teológie sviatostí.“

Kardinál pre Il Timone ďalej povedal, že Eucharistia pre opätovne zosobášených je neprípustná kvôli samotnej povahe manželstva: „Manželstvo je pre nás vyjadrením participácie na jednote medzi Kristom ženíchom a cirkvou jeho nevestou. A toto nie iba vágna analógia – ako hovorili niektorí počas synody. Ide o podstatu tejto sviatosti a žiadna moc na nebi či na zemi, ani anjeli, ani pápež, ani koncil či ani nariadenia z rúk biskupov nemá silu to zmeniť.“