teplomer

 

carriage_smaller-800x500.jpg

Ako cestovali pápeži pred zavedením ´papamobilu´?

157
Zuzana Smatanová
AltKAT

Papamobil je jedným z najznámejších symbolov, spájajúcich sa so Svätým otcom. Počnúc pápežom Pavlom VI, ktorý v roku 1965 navštívil New York a viezol sa v špeciálne upravenom Lincolne Continental, používa každý najvyšší pontifik pri cestovaní a pri verejných vystúpeniach nejakú variáciu automobilu, aby ho veľké davy ľudí lepšie videli. V súčasnosti však ako primárny spôsob transportu slúži papamobil. Ako však cestovali a verejne vystupovali pápeži v predchádzajúcich dobách?

Pred rokom 1965 pápeži verejne vystupovali tak, že ich niesli na tzv. sedia gestatoria, čo v taliančine doslova znamená ´kreslo na nosenie´. Jedná sa o ceremoniačný trón, ktorý nosili na pleciach tzv. sediari pápeža. Trónom bolo bohato zdobeným hodvábom potiahnuté kreslo, pripevnené k opierke pod nohy. Z každej strany tohto suppedanea boli dva zlaté kruhy, cez ktoré sa natiahli dve tak dlhé tyče, aby ich mohli na pleciach niesť z každej strany šiesti muži, čiže dohromady dvanásť. 

Kreslo sedia gestatoria sa používalo na nosenie pápeža počas oficiálnych slávností do Baziliky sv. Petra a do Lateránskej baziliky. Tradícia nosenia pápeža na „tróne“ sa datuje už od dôb rímskych konzulov, ktorých takto nosili cez mesto keď boli zvolení vo voľbách. Ako posledný z pápežov použil tento ´trón´ Ján Pavol VI; od pápeža Jána Pavla II sa už nepoužíva.

 

chair of Pope Pius VII

 

Do roku 1800 pápeži vo všeobecnosti nezvykli cestovať ďaleko od Vatikánu. Neskôr na dlhšie cesty vyrobili pre pápeža koč. Pápežské koče boli vypolstrované a potiahnuté červeným zamatom a zdobené filigránskymi zlatými pierkami, holubicami a inou ikonografiou. Prvý pápežský koč bol vyrobený pre Lea XII v roku 1826 na jeho cestu do Berlína. Posledný raz sa pápež dopravoval kočom v roku 1870; bol to Pius IX a išiel do Baziliky Santa Maria del Popolo.

papal carriage

 

Potom sa pápeži prepravovali upraveným vlakom. Po prvý raz vyskúšal železničku pápež Pius IX ešte v roku 1849 na ceste z Portici do Pagani a do tohto nového ´vynálezu´ sa priam zamiloval. Po návrate do Ríma začal hneď s konštrukciou železničnej siete v rámci pápežských štátov. V roku 1859 išiel na dlhšiu cestu zo stanice Porta Maggiore do Albana, neďaleko Castel Gandolfo, pričom použil upravený pápežský vozeň. Mal viacero vozňov, upravených na rozličné účely – s otváracími oknami na požehnávanie ľudí, uzavretý vozeň keď cestoval s duchovnými na stretnutie, ba jeden vozeň býval upravený ako kaplnka.

car of Pope

 

Priehľadné časti moderných papamobilov bývajú už tradične vyrobené z nepriestreľného skla. Pápež František však uprednostňuje jednoduchšie autá. V deň svojho zvolenia sa vracal so svojimi kardinálmi v minibuse, a nie v pápežskej limuzíne. Pri presúvaní sa v rámci Vatican City používa malý Ford Focus z Vatikánskych garáží. 

 

DISKUSIA k článku