Pápež František odstraňuje členov pro-life akadémie zvolených svätým Jánom Pavlom II.

675
Lucia Salomonová
Neutral

Vo svojom čistení a prestavbe najvyššej vatikánskej inštitúcie pre život, pápež František nepozval mnohých bývalých členov, ktorých hlavne vybral pápež Ján Pavol II a pápež Benedikt XVI za ich pro-life a pro-family renomé, tak ako aj za ich vernosť katolíckemu učeniu. Mnohí z tých, ktorí neboli pozvaní naspäť do funkcie, predtým otvorene kritizovali smer, ktorým sa Akadémia v posledných rokoch posunula.

Zároveň však pápež František vymenoval pro-potratového teológa, ktorý za určitých okolností vyjadril podporu eutanázii.

Bývalá členka Akadémie Christine De Marcellus Vollmerová, ktorá nedostala ďalšie obdobie na výkon funkcie, povedala pre LifeSiteNews, že nové funkcie odhaľujú "veľký nedostatok" porozumenia v katolíckom vodcovstve v súvislosti s aktuálnymi útokmi na ľudský život.

Zdá sa, že nerozumejú skutočnostiam o ohrození života,“ povedala.

„Nevidím nikoho z významných ľudí, ktorí sú dobre informovaní a bojujú proti pornografii,“ dodala. „Je to obrovský nedostatok.“

16. mája pápež František vymenoval 45 bežných členov a päť čestných členov Pápežskej akadémie pre život, alebo  Pontificia Academiae Pro Vita (PAV) a Vatikán uverejnil voľbu pápeža v utorok.

Minulý november pápež uverejnil nové predpisy pre PAV, v ktorých členovia už neboli naďalej povinní podpisovať vyhlásenie o tom, že podporujú cirkevné pro-life učenie a zároveň rozšíril mandát PAV, aby zahrnul pozornosť aj na životné prostredie.

Z nových členov bolo len 28 z predchádzajúcich 139 znovu vymenovaných do funkcie, oznamuje Ed Pentin z National Catholic Register. Prírastok je 23 nových členov, zatiaľ čo 112 akademikov, vrátane niektorých zakladajúcich členov - väčšina z nich bola vybraných svätým Jánom Pavlom II a Benediktom XVI - neboli zaradení do zoznamu.

Predchádzajúci členovia, ktorí neboli požiadaní aby sa vrátili, zastupujú dôležité pro-life hlasy, ale takisto boli kritickí voči pápežovej agende.

„Tých, ktorí sú vyškrtnutí zo zoznamu je pomerne málo,“ píše skúsený vatikánsky reportér Sandro Magister. „Medzi nimi je niekoľko vedcov s veľkou autoritou, ktorí sa však odlišovali vo verejnej kritike nových morálnych a praktických paradigiem, ktoré sa stali populárne s Františkovým pontifikátom.“

PAV založil v roku 1994 pápež Ján Pavol II a profesor Jerome Lejeune aby podporovali a obhajovali život v konkrétnych oblastiach bioetiky a katolíckej morálnej teológie.

Medzi jeho poslaniami boli oblasti rozmnožovania, fertilizácie in vitro, génová terapia, eutanázia a potrat.

Obavy z toho, kam Akadémia postupuje

Bývalí členovia vyjadrili znepokojenie nad vedením Akadémie, vrátane toho, či by prezident Akadémie arcibiskup Vincenzo Paglia mal zostať hlavou vedenia. Arcibiskup v nedávnom rozhovore s National Catholic Register s Edom Pentinom obhajoval smer, ktorým sa Akadémia vybrala.

Vyhlásenie z 13. júna zverejňuje nových členov. Arcibiskup Paglia povedal, že pápež František vybral akademických pracovníkov s „najvyšším profesionálnym postavením“ z 27 krajín a sú „vynikajúci v rôznych oblastiach ľudského poznania.“

Aj arcibiskup vo svojom vyhlásení uviedol, že noví predstavitelia predstavujú "vášeň pre ľudský život" akadémie.

Ale Magister povedal, že opätovné potvrdenie pre PAV spolu s novými menami sú „indikátorom zmeny smeru.“

Kto odišiel?

V stĺpčeku Magister vymenováva tých, ktorí neboli pozvaní aby naspäť v akadémii zasadli do funkcie. Ide napríklad o: austrálskeho filozofa Johna Finnisa, ktorý v decembri spolu s Germainom Grisezom napísal  “otvorený list” pápežovi Františkovi, ktorým kritizovali rôzne časti Amoris Laetitia (AL); nemeckého filozofa Roberta Spaemanna, dlhoročného priateľa pápeža Benedikta XVI, ktorý takisto kritizoval AL; profesora Luka Gormallyho z Anglicka, signátora dokumentu, ktorým požiadal pápeža odstrániť problematický text o antikoncepcii z pripraveného dokumentu pre Synodu rodiny z roku 2015; rakúskeho profesora Josefa Maria Seiferta a fínskeho profesora Wolfganfa Waldsteina, obidvaja sú tvorcovia vyhlásenia potvrdzujúce učenie Cirkvi o manželstve ako odpoveď na zmätok vyvolaný AL.

Taktiež nezavolali naspäť troch východoeurópanov, ktorí boli veľmi ovplyvnení Jánom Pavlom II a ktorí mu zostali verní, povedal Magister. Medzi ne patrí aj Poliak Andrzej Szostek Ukrajinec Mieczyslaw Grzegocki a český psychológ a psychoterapeut Jaroslav Sturma, ktorý sa výrazne stavia proti gender ideológii.

Magister tiež poznamenal, že do Akadémie neboli pozvané iné ortodoxné hlasy v katolíckej etike, vrátane Francúza Bernard Kerdelhuea, Belgičanov Michaela Schooyansa a Philippa Schepensa, Čilanov Patricia Ventura-Junca a Juana de Dios Vial Correa a zo Spojených štátov doktora Thomas Hilgers.

Pro-life aktivisti medzinárodného významu, ako napríklad Maria Mercedes Arzú de Wilson z Guatemaly a Christine De Marceluus Vollmer z Venezuely takisto neboli pozvané vrátiť sa do funkcie.

Najvyšší z Rytierov rádu Columbus - Carl Anderson bol opätovne vymenovaný, rovnako ako kardinál, aj keď on zostáva ako čestný člen akadémie bez nejakého vplyvu na prácu. Kardinál Caffarra je jedným zo štyroch kardinálov, ktorí predložili dubiu pápežovi Františkovi ako žiadosť o vysvetlenie.

Kardinál Willem Jacobus, arcibiskup z Utrechtu, Holandska, takisto znova zasadne do funkcie. Kardinál sa podieľal na knihe „Jedenásť kardinálov hovorí“, v ktorej sa predstavila Synoda pre rodinu v októbri 2015 a diskutovali o príslušných otázkach rozvedených a civilne znova zosobášených katolíkov.

Najväčším problémom nad novými funkciami však bol výber Nigela Biggara, anglikánskeho profesora morálnej a pastorálnej teológie na Oxfordskej univerzite. Biggar podporil legalizáciu potratu až do 18. týždňa a vyjadril kompletnú podporu eutanázii.

V roku 2011 Biggar povedal, že: „Nie je jasné, či ľudský plod je rovnaký druh vecí ako dospelý alebo zrelý človek, a preto si zaslúži úplne rovnaké zaobchádzanie,uviedol Standpoint magazine.

Potom nastáva otázka, kde tú čiaru nakresliť a takisto, že neexistuje žiadny absolútne výstižný dôvod na to, aby sme ju nakreslili na jedno miesto nad druhým,“ povedal Biggar.

„Ja by som bol priklonený k tomu, aby som nakreslil čiaru pre potrat v 18. týždňoch po počatí,“ pokračoval. „Je to zhruba v najbližšej dobe, kedy existujú nejaké dôkazy o mozgovej aktivite a teda o vedomí.“

Potom v roku 2012, keď Biggar bol hlavným rečníkom na udalosti na klinike Mayo v Minnesote, povedal, že: „Nie je pravda, že všetky potraty sú ekvivalentné vražde.“

Keď ho LifeSiteNews požiadal o jeho pohľad na potrat, Biggar stál pri nich a povedal, že odkedy nie je katolík, nebolo by vhodné, keby sa vyjadril k pozícii Cirkvi.

Biggar však pokračoval v rozhovore s LifeSiteNews. Myslel si, že ho vybrali pre svoju prácu v oblastiach eutanázie a asistovanej samovraždy, pričom uviedol, že sú v súlade s Cirkvou.

Som presvedčený, že dôvodom môjho nedávneho vymenovania do funkcie spočíva v mojej dlhodobej práci ohľadom otázok dobrovoľnej eutanázie a asistovanej samovraždy,“ uviedol. „V týchto otázkach sa moje závery zhodujú s cirkevnými.“

Ale profesor Luke Gormally, bývalý člen Akadémie z Británie povedal, že hoci Biggar sa stavia proti legalizácii eutanázie predovšetkým z pragmatických dôvodov, nemá v zásade nijakú morálnu námietku voči eutanázii niektorých ľudí.

V recenzii na Biggarovu knihu z roku 2004 s názvom Cieľ zabíjať: Etika samovraždy a eutanázie, kritik David Jones napísal pre periodikum New Blackfriars:

Biggar nájde rozdiel "biologického" ľudského života a "biografického" ľudského života, ktorý je logicky obhájiteľný a morálne relevantný. Ak je mozog niekoho nenapraviteľne poškodený, tak že on/ona nemôže premýšľať, potom podľa Biggara by sme mali dospieť k záveru, že už nie je ľudskou "osobou" a už nie je súčasťou ľudskej komunity. Biggar dokonca opisuje takéto osoby ako "nenávratne neprístupné pre ľudskú starostlivosť", takže to znamená, že nič nebráni ich zabíjať, ani preto (a to je moja dedukcia) navštevovať, obliekať ich alebo kŕmiť.

Vollmer nazval v Pentinovej správe menovanie Biggara za „škandalózne“, zatiaľ čo profesor Luke Gormally, britský bývalý člen Akadémie uviedol, že jeho vymenovanie bolo „šokujúce.“

Magister taktiež poznamenáva, že jedným zo 17 novovymenovaných je brat Maurizio Chiodian, taliansky morálny teológ a profesor, ktorý otvorene kritizoval katolícke učenie o životných otázkach.

Otec Chiodi už istý čas kriticky hovoril o dôležitých bodoch vo významných encyklikách, medzi ktoré patria Humanae Vitae, Donum Vitae a Evangelium Vitae, povedal Magister.

Taktiež je zjavným zvratom encykliky Jána Pavla II. "Veritatis Splendor", pokračoval Magister, zatiaľ čo sa zdá, že je v súlade so súčasnou otvorenosťou k novému "rozlíšeniu" v otázkach ako je antikoncepcia, fertilizácia in vitro, sexuálna orientácia, „pohlavie“, pasívna eutanázia a asistovaná samovražda.

Takýmto spôsobom ustanovená Pápežskú radu pre život opozícia - ktorá sa stále inšpiruje Lejeunom, od (bývalého člena akadémie kardinála Elia) Sgreccia, od Caffarry, od svätého Jána Pavla II, od Benedikta XVI - nebude mať jednoduchý život,“ povedal Magister.

Akadémia vo svojom vyhlásení z 13. júna uviedla, že jej riadiaca rada vymenuje zodpovedajúcich členov a mladých výskumníkov (novú kategóriu členstva vytvorenú novým zákonom pápeža Františka) a takto "vyplní" členstvo Akadémie.

Pápež František vytýčil otvorenie bežného zhromaždenia akadémie na 4.- 6. októbra vo Vatikáne, keď „ustanoví oficiálne otvorenie obnovenej Akadémie."